انتشار این مقاله


تحقیقات نشان می‌دهد پوست فشار خون را تنظیم می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهند، پوست نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارد.

وقتی فشار خون بالاست، ورزش ناکافی و رژیم غذایی نا‌مناسب مظنونین اصلی هستند. مطالعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد پوست نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم فشار خون دارد. محققان انگلیسی و سوئدی مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام دادند. آن‌ها دریافتند پوست نسبت به میزان اکسیژن محیط واکنش نشان داده و بر فشار خون اثر می‌گذارد.


مقاله مرتبط: فشار خون بالا، مشکل جهان امروز!


پروفسور Randall Johnson، از گروه فیزیولوژی و علوم اعصاب دانشگاه کمبریج، یافته‌های خود را در مجله‌ی eLife منتشر کرد.
بر‌آورد می‌شود حدود ۷۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده آمریکا از فشار خون بالا یا hypertension رنج می‌برند. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که خون با فشار بیش‌از‌حد به دیواره شریان‌ها فشار می‌آورد. اين امر مى‌تواند به آستر شریان‌ها آسیب برساند که خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.


داشتن وزن بالا، ورزش نكردن و رژيم غذايى نا‌سالم اصلی‌ترین دلایل فشار خون بالا هستند. اگر‌چه پرفسور Johnson و تیم‌اش عنوان می‌کنند در خیلی موارد، علت شناخته شده‌ای برای فشار خون وجود ندارد.
پرفسور Johnson می‌گوید:

بیش‌تر تحقیقات در این زمینه، به نقش ارگان‌هایی نظیر مغز، قلب، کلیه‌ها توجه دارد؛ بنابراین اطلاعات ما در مورد نقش سایر بافت‌ها و ارگان‌ها بسیار اندک است.

طبق گفته‌ی محققان، مطالعات قبلی نشان می‌دهند جریان خون به سوی بافتی که دچار کمبود اکسیژن شده، زیاد است. این عملکرد به خاطر وجود خانواده‌ی پروتئین‌های HIF است.
در این مطالعه پرفسور Johnson و تیم‌اش چگونگی تاثیر کمبود اکسیژن (Oxygen Starvation) بر جريان خون پوست، مورد بررسی قرار دادند. و اینکه آیا کمبود اکسیژن بر فشار خون اثر دارد؟

پوست، کمبود اکسیژن و فشار خون

محققان بر روی موش‌های جهش یافته‌ای کار کردند که پروتئین‌های مختلف HIF را نداشتند. آن‌ها موش‌ها را در معرض اکسیژن پایین یا hypoxia قرار دادند. دمای پوست، فشار خون و ضربان قلب موش‌ها در این شرایط اندازه‌گیری شده و با مقادیر موش‌های سالم مقایسه شد.
محققان دریافتند موش که پروتئین Hlf1-alpha و Hlf2-alpha در پوست خود داشتند، در مقایسه با موش‌های سالم پاسخ متفاوتی نسبت به کمبود اکسیژن داشتند. به طور خاص، در موش‌هایی که دارای پروتئین Hlf1-alpha و Hlf2-alpha بودند؛ دمای پوست، ضربان قلب و فشار خون مقدار زیادی افزایش یافت و فعالیت بدنی موش‌ها کم شد.
هم‌چنین این مطالعه به یافته‌هایی جالبی در مورد پاسخ بدن در وضعیت کمبود اکسیژن رسید. محققان دریافتند فشار خون و ضربان قلب در عرض ۱۰ دقیقه در شرایط کمبود اکسیژن بالا می‌روند.


مقاله مرتبط: ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش فشار خون!


با گذشت ۴۸ ساعت از مواجهه با کمبود اکسیژن، فشار خون و ضربان قلب موش‌های سالم به مقدار نرمال باز‌می‌گردد.
دانشمندان خاطر نشان می‌کنند کمبود پروتئین Hlf و سایر پروتئین‌های مرتبط با کمبود اکسیژن که در پوست وجود دارند، بر زمانی که فشار خون و ضربان قلب شروع به افزایش می‌کنند اثر می‌گذارد، هم‌چنین بر مدت زمان این تغییرات.

عوامل موثر در فشار خون

نویسنده‌ی اول، دکتر Andrew Cowburn از دانشگاه کمبریج معتقد است پاسخ پوست به سطوح اکسیژن پایین تأثیر قابل توجهی بر سیستم قلبی عروقی دارد. او بیان می‌کند:

سطح اکسیژن پایین موقت یا پایدار شایع است و به محیط طبیعی ما یا عواملی مثل سیگار کشیدن و چاقی ارتباط دارد. امیدواریم با توجه به این مطالعه چگونگی پاسخ بدن در شرایط کمبود اکسیژن را درک کنیم و علت افزایش فشار خون را بدانیم.

با توجه به این‌که پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است نقش آن در تنظیم فشار خون شگفت‌انگیز نیست.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید