انتشار این مقاله


باکتری E.Coli؛ تصاویر فوق‌العاده از فرآیند تقسیم‌دوتایی

در این مقاله به بررسی کلی مکانیسم تقسیم‌دوتایی دیدن تصاویری جالب در این باره می‌پردازیم. با ما همراه باشید. تصویر زیر که شبیه به نوری در فاصله دور به‌نظر می‌رسد، در واقع نمایی نزدیک از تقسیم‌سلولی می‌باشد. پژوهشگران در دانشگاه واشنگتون با بررسی چگونگی تقسیم‌سلولی در E.Coli، نشان دادند این سلول‌ها در زمان فراوانی منابع […]

در این مقاله به بررسی کلی مکانیسم تقسیم‌دوتایی دیدن تصاویری جالب در این باره می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تصویر زیر که شبیه به نوری در فاصله دور به‌نظر می‌رسد، در واقع نمایی نزدیک از تقسیم‌سلولی می‌باشد. پژوهشگران در دانشگاه واشنگتون با بررسی چگونگی تقسیم‌سلولی در E.Coli، نشان دادند این سلول‌ها در زمان فراوانی منابع فرآیند تقسیم خود را به تعویق انداخته تا موجب افزایش حجم و ابعاد پیش از تقسیم گردند. باکتری‌ها از جمله E Coli در فرآیندی تحت عنوان «تقسیم دوتایی» سلول مشابه خود را به وجود می‌آورند. در طی این فرآیند سلول‌ها افزایش حجم یافته، سپس از میانه به دو نیم شده و سلول‌های دختری را به وجود می‌آورند.

ecoli-cell-division-wsuباکتری E.Coli جزو متنوع‌ترین باکتری‌های شناخته شده بطوریکه تنها در حدود ۲۰ درصد از ژنوم این باکتری بین سویه‌های مختلف آن مشترک می‌باشد. این باکتری‌ها بطور عمده به شکل انگل ویا همزیست در جانوران خونگرم وجود دارند و ساختار آن‌ها گرم منفی می‌باشد.

همچنین در تصویر «حلقه‌های انقباضی» به رنگ قرمز را مشاهده می‌نمایید. این حلقه‌ها در محل دو نیم‌شدن سلول ایجاد شده و با تنگ شدن سبب تکمیل فرآیند تقسیم می‌گردند. در تصویر میانی حلقه‌های انقباضی پوشیده شده به وسیله دیواره سلولی (سبز) قابل مشاهده می‌باشند. تصویر پایینی نیز این حلقه‌ها را در کنار DNA باکتریایی در هنگام تقسیم نشان می‌دهد.

علت تعداد بسیار زیادی از مشکلات عفونی در جوامع امروزی باکتری E.Coli می‌باشد. بطور مثال بیش از ۹۰٪ عفونت‌های ادراری در خانم‌‌ها، ناشی از این باکتری است. لذا مطالعه سیستم کنترل تقسیم سلولی و مکانیسم تأخیرات ایجاد شده در آن، می‌تواند کمک بسزایی به یافتن راه‌هایی جدید برای جلوگیری از تقسیمات این باکتری‌ها در شرایط پاتولوژیک نماید.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید