انتشار این مقاله


چیزی به اسم آب‌میوۀ سالم وجود ندارد!

شرکت‌های تولید کننده آب‌میوه همواره ادعا دارند که محصولشان طبیعی بوده و فاقد شکر و افزودنی‌های دیگر است. چنین ادعایی صرفاً یک افسانه است.    گروه حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان CSPI (سرواژۀ Center for Science in the Public Interest) هم‌اکنون پرونده‌ای قضایی علیه شرکت پپسی (PepsiCo)، سازندۀ آب‌میوۀ Naked Juice به جریان انداخته است. این سازمان […]

شرکت‌های تولید کننده آب‌میوه همواره ادعا دارند که محصولشان طبیعی بوده و فاقد شکر و افزودنی‌های دیگر است. چنین ادعایی صرفاً یک افسانه است.

تبلیغات چشم‌نواز و پر زرق‌وبرق.
تبلیغات چشم‌نواز و پر زرق‌وبرق.

   گروه حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان CSPI (سرواژۀ Center for Science in the Public Interest) هم‌اکنون پرونده‌ای قضایی علیه شرکت پپسی (PepsiCo)، سازندۀ آب‌میوۀ Naked Juice به جریان انداخته است. این سازمان ادعا دارد که شرکت پپسی با شعارهای تلبیغاتی نظیر “بدون شکر” و هم‌چنین “تنها با بهترین ترکیبات” به ذهنیت مصرف‌کنندگان جهت‌گیری داده و موجب شده است که فکر کنند این آب‌میوه واقعاً سالم است. این در حالی است که یکی از نوشیدنی‌های این برند آب‌میوه نسبت به یک قوطی نوشابه پپسی، میزان شکر بیشتری دارد. در متن شکایت‌نامه آمده است که شرکت پپسی باید سیاست‌های تبلیغاتی خود را تغییر داده و هم‌چنین به مصرف‌کنندگانی که این آب‌میوه را خریده‌اند، غرامت بپردازد. گویا بعد از کوکاکولا، این بار نوبت پپسی است که نسبت به تبلیغات اغواگرانه‌اش پاسخ‌گو باشد.

   این خبر باعث شوکه شدنتان شد؟ (البته شوکه شدن آن‌ها، ما به این مسائل عادت داریم!). آیا شما با این تفکر که Naked Juice سالم‌تر است برای خانواده‌تان این آب‌میوه را تهیه می‌کردید؟

بفرمایید Naked Juice! صد درصد طبیعی! بدون شکر!
بفرمایید Naked Juice! صد درصد طبیعی! بدون شکر!

   یک قانون کلی در زمینۀ صنعت آب‌میوه وجود دارد که می‌گوید: تمام آب‌میوه‌ها (صنعتی البته!) پر از مواد مضر هستند؛ چرا که واقعاً نیز همین‌طور است. بله فرزند شما اگر به جای شربت‌های صنعتی به-اصطلاح-آب‌میوه (!)، آب‌میوۀ طبیعی مصرف کند، قند کم‌تر و ویتامین بیشتری دریافت خواهد نمود، اما خب شیرینی چیزی است که بچه‌ها عاشقش هستند. بنابراین اگر فرزند خردسال دارید طبیعتاً نمی‌توانید آب‌میوۀ صنعتی را به کل از سبد غذایی‌تان حذف نمایید. فقط به خاطر داشته باشید که در زمینه آب‌میوۀ صنعتی، کمیت بسیار مهم‌تر از کیفیت است (در حقیقت کیفیت ساخت معنای چندانی ندارد. این از وضعیت آب‌میوه‌های کمپانی عظیم پپسی است!).

   آکادمی اطفال آمریکا (American Academy of Pediatrics) مقادیر مصرفی زیر را توصیه می‌کند:

  • کودکان زیر ۶ ماه: آب‌میوه ممنوع، مگر برای رفع یبوست.
  • ۶ تا ۱۲ ماه: برای این گروه سنی حداکثر ۱۱۸ تا ۱۷۷ میلی‌لیتر آب‌میوه داده شود (هر از گاهی). جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان، آب‌میوه در فنجان سرو شود (به جای ظروف بطری‌شکل).
  • یک تا ۶ سال: روزانه حداکثر ۱۷۷ میلی‌لیتر مجاز است.
  • ۷ سال و بالاتر:‌ روزانه نهایتاْ ۳۵۵ میلی‌لیتر.

   به خاطر داشته باشید که فرزند شما هیچ نیازی به آب‌میوۀ صنعتی ندارد و بهتر است موقعی که بر سر دوراهی قرار گرفتید بهتر است سراغ شیر بروید (حتی پاستوریزه). اگر کودکتان شیر را نیز نپذیرفت در حقیقت تشنه نیست. و در آخر یک قانون کلی دیگر (مشابه قانون بالا): هنگامی که قصد خرید آب‌میوه دارید این نکته را به یاد داشته باشید که آب‌میوۀ بهترین برندها هم ارزش غذایی پایین‌تری نسبت به یک میوه دارد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید