انتشار این مقاله


با این روش ۱۰ دقیقه‌ای از کمردرد مزمن خلاص شوید!

با این روش جدید، ۹۰ درصد کسانی که کمر درد مزمن داشتند پس از یکسال به طور کامل بهبودی یافتند.

مطالعه ای جدید نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کسانی که کمر درد مزمن داشتند و تحت درمان رادیوفرکانس پالسی (Pulsed radiofrequency) قرار گرفتند، بعد از یک سال به طور کامل دردشان از بین رفت.

روش درمانی جدید و اندکی تهاجمی روی ۸۰ نفر از بیماران که درد کمر مزمن داشتند، امتحان شد. این افراد دچار کمردرد مزمن بر اثر فتق دیسک بین‌مهره‌ای بودند که با درد در ناحیه‌ی تحتانی کمر برای بیش از سه ماه تعریف می‌شود.

فتق دیسک که تحت عنوان دیسک شکافته‌شده (Ruptured) و دیسک‌در‌ رفته (Slipped) نیز از آن یاد می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک مفصلی بین مهره‌های نخاع دچار بیرون زدگی یا فتق می‌شود. این بیرون‌زدگی می‌تواند اعصاب نخاعی را تحت فشار قرار دهد و موجب درد (به خصوص در ناحیه کمر) شود.

دکتر الساندرو ناپولی، از دانشگاه Sapienza در ایتالیا، می‌گوید: “ریشه‌ی عصبی ساختار حساسی است و زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرد ملتهب شده و موجب درد می‌شود. پاسخ بدن به صورت انقباض ماهیچه‌ها رخ می‌دهد که این انقباض باعث کاهش فاصله‌ی بین مهره‌ها شده و یک دور باطل ایجاد می‌کند.

در ۹۰ درصد از کسانی که در نتیجه فتق دیسک دچار کمر درد می‌شوند، در مدت ۶ هفته نشانه‌های بیماری از بین می‌روند. اما در ۱۰ درصد باقی‌مانده، احتمال آنکه درمان‌های پزشکی امروزی بتوانند به تنهایی باعث تسکین درد شوند، کم است. در موارد شدیدتر، انجام جراحی برای برداشتن فشار از روی عصب بهترین گزینه می‌باشد.

دکتر ناپولی می‌گوید: “تفاوت بزرگی بین روش‌های محافظه‌کارانه برای درمان فشار و فتق دیسک و ترمیم از راه جراحی وجود دارد. جراحی ممکن است باعث ایجاد عفونت، خونریزی و طولانی شدن دوره‌ی بهبودی شود”. ولی دکتر ناپولی و همکارانش یک گزینه‌ی درمانی جایگزین بوجود آورده‌اند که به طور چشمگیری نسبت به جراحی کم خطرتر است.


مقاله مرتبط: کوله‌پشتی‌ها یکی از دلایل کمردرد هستند


نتایج خارق العاده!

در این روش جدید، از تصویربرداری CT یا برش‌نگاری توموگرافی برای انتقال سوزن به دیسک فتق یافته و ریشه‌ی عصبی بیمار استفاده می‌شود. در قدم بعدی، یک پروب در داخل سوزن قرار داده می‌شود. به مدت ده دقیقه، این پروب ضربان‌هایی از انرژی الکتریکی به ناحیه آسیب دیده ارسال می‌کند.

دکتر ناپولی توضیح می‌دهد: “در نتیجه‌ی این روش، التهاب و درد از بین می‌رود. با استراحت یافتن ماهیچه‌ها، فاصله‌ی بین مهره‌ها به حالت طبیعی برمی‌گردد”.

به مدت سه سال محققان این روش را روی ۸۰ نفر با کمردرد مزمن که در نتیجه‌ی فتق دیسک ایجاد شده‌ بود، امتحان کردند. این بیماران قبل از درمان حداقل برای سه ماه دچار درد بودند و از داروها یا تمرینات نتیجه‌ای نگرفته‌بودند.

بعد از یکبار اجرای این روش، ۹۰ درصد از شرکت‌کننده‌ها در طی یک ماه از درد رهایی پیدا کرده و ۸۱ درصد از افراد باقی‌مانده پس از یک سال بهبودی یافتند.

دکتر ناپولی می‌گوید: “این نتایج خارق العاده بوده‌اند. بیماران کاملا از درد خلاص شدند و در طی یک روز فعالیت‌های عادی خودشان را از سر گرفتند”. ۶ نفر از شرکت کنندگان به انجام دوباره‌ی این روش نیاز پیدا کردند که از آنها تحت عنوان “پاسخ دهندگان نسبی به درمان” یاد می‌شود.

دانسمندان گزارش کردند که ۹۰ درصد از شرکت کنندگان به جراحی نیازی پیدا نکردند. همچنین هیچ کدام از شرکت کنندگان  با اثرات جانبی روبه‌رو نشدند.


مقاله مرتبط: افزایش خطر تحلیل دیسک کمر با یائسگی


بر اساس نتایج این مطالعه، دکتر ناپولی و همکارانش باور دارند که تکنیک ابداعی آنها (CT-guided pulsed radiofrequency) می‌تواند روشی بسیار موثر و با آسیب‌رسانی کم برای افراد مبتلا به درد کمر باشد. دکتر ناپولی در نهایت اضافه کرد: “استفاده از تکنولوژی هایی همچون روش های همراه با تصویربرداری می‌تواند نیاز تعداد زیادی از بیماران را به جراحی از بین ببرد”.

 

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید