انتشار این مقاله


چگونه لاغر شویم (۱۴)؟ مکمل‌های ویتامینی و معدنی

آیا میدانستید که مصرف ویتامین و مکمل، می‌تواند باعث تغییراتی در وزنتان شود؟

آیا شما نیز در کاهش وزن مشکل دارید؟ آیا می‌دانستید که مصرف ویتامین و مکمل، می‌تواند باعث تغییراتی در وزن‌تان شود؟ اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید؛ جای درستی آمده‌اید.

حقیقت نادرستی که در این زمینه وجود دارد؛ راه حل مرسوم کم‌تر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید، می‌باشد. تجربه ثابت کرده است که این روش در بلندمدت کارایی خود را از دست می‌دهد. محاسبه کالری، ساعت‌ها تمرین در روز و تلاش برای نادیده گرفتن گرسنگی؟ همین عوامل وقت و اراده ارزشمند شما را از بین می‌برد. کاهش وزن برای خیلی‌ها دردناک است. در نهایت تقریباً همه افراد از کاهش وزن ناامید می‌شوند. به همین دلیل ما یک اپیدمی چاقی داریم.

براساس تحقیقات تازه وزن براساس تغییرات هورمونی تنظیم می‌شود. باید بگوییم که راه‌های بهتری نیز وجود دارد که در نهایت باعث کاهش هورمون ذخیره کننده چربی که انسولین نام دارد، می‌شوند.

در ادامه گام‌ به‌گام با شما همراه خواهیم بود تا چیزهایی را که گفتیم مرحله به مرحله انجام دهیم.


مکمل‌های ویتامینی و معدنی


بدن هر فرد برای عملکرد طبیعی خود، روزانه به مقدار مشخصی از ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی نیاز دارد. زمانی‌که به مقدار کافی، این مواد را دریافت نکنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ زمانی‌که غذا به میزان خیلی کم بخورید، چه اتفاقی می‌افتد؟ و یا موقعی که غذایی که می‌خورید، مواد مفیدی نداشته باشد؟ شاید بدن‌مان این موضوع را فهمیده و در پاسخ به آن، سطح گرسنگی را افزایش دهد. بعد از همه این موارد، اگر ما غذای بیش‌تری مصرف کنیم، شانس دریافت مواد مغذی که در بدن با کمبود آن مواجه هستیم، را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، دسترسی قابل اعتماد به ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به معنی کاهش سطح گرسنگی و کاهش اشتها شود. در نتیجه وزن را با سرعت بیش‌تری کاهش می‌دهد.

البته صحبت‌های بالا، در حد گمان است. اما مطالعات خوبی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد ممکن است دور از واقعیت هم نباشد.

مصرف ویتامین دی

فقدان ویتامین دی معمول‌ترین کمبود در کشورهای شمالی مانند کانادا و یا بیشتر بخش‌های ایالات متحده محسوب می‌شود. سه مطالعه اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که زمانی که این ویتامین با دارونماها مقایسه می‌شود، مکمل ویتامین دی می‌تواند میزان چربی بدن و اندازه‌ی دور کمر را کاهش دهد.

در یکی از این تحقیق‌ها، ۷۷ زن با مشکل اضافه وزن یا چاقی، به مدت سه ماه و هر روز ۱۰۰۰ واحد مکمل ویتامین دی و یا یک دارونما را دریافت کردند. افرادی که مکمل ویتامین مصرف کرده بودند، وزن‌شان در حدود ۲/۷ کیلوگرم (۶ پوند) کاهش یافت، به میزان قابل توجهی، بیشتر از گروه دریافت کننده قرص‌های دارونما. در گروه دوم منتهی وزن به سختی کم شد.

مولتی ویتامین‌ها

طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ که شامل حدود ۱۰۰ زن با موضوع وزن می‌شد، آزمودنی‌ها به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول به صورت روزانه مکمل‌های مولتی ویتامین دریافت کردند. گروه دوم، روزانه مکمل کلسیم و گروه آخر فقط دارونما مصرف می‌کردند. این مطالعه به مدت ۶ ماه ادامه داشت.

طبق انتظارات نتایج نشان داد که اتفاق خاصی در مورد وزن افرادی که کلسیم و یا دارونما دریافت کردند، اتفاق نیفتاد. با این حال، گروهی که مولتی ویتامین دریافت کرده بودند، حدود ۳ کیلو کاهش وزن داشتند. به غیر از کاهش، شاخص‌های سلامت فردی این افراد نیز بهبود یافت. در کنار بقیه نتایج، محققان به این نتیجه نیز رسیدند که داروهای مولتی ویتامین باعث افزایش سطح متابولیسم پایه (سطحی از کالری که بدن موقع استراحت می‌سوزاند) نیز می‌شود.

علاوه بر این، در آزمایش‌های قبل‌تر نیز دیده شده بود که میزان گرسنگی با دریافت مکمل‌های مولتی ویتامینی، طی رژیم‌های گرسنگی، در مقایسه با مصرف قرص‌های دارونما کاهش می‌یابد.


مقاله مرتبط: تماشا کنید: بیایید کمی بیشتر با ویتامین D آشنا شویم!


نتیجه‌گیری

مواد مغذی متنوع و مفید، مطمئنا اساس کاهش وزن هستند. اما دریافت مقدار کافی از ویتامین دی، از طریق غذا، می‌تواند به سختی صورت گیرد. درباره کمبود دریافت نور خورشید (مانند ماه های تاریک پاییز و زمستان). هوشمندانه است که به دلایل متعدد – و حتی به خاطر وزن – از مکمل‌ها استفاده کرد.

اگر دچار اضافه وزن هستید و کامل اطمینان ندارید که از طریق رژیم غذایی، مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین می‌شود، بهتر است که از قرص‌های مولتی ویتامین استفاده کنید. متاسفانه این قرص‌ها، حاوی مقدار اندکی از ویتامین دی هستند. به همین دلیل، برای تامین نیاز بدن، هم به مواد مغذی و هم قرص‌های مکمل نیازمندیم.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید