انتشار این مقاله


بعد از کاهش وزن، ولع زیاد یک حقیقت است!

شاید حق با افراد چاق است؛ درمان چاقی یک عمل کوتاه مدت نیست و باید کل عمر فرد، وضعیت او بررسی شود. این یکی از شوخی‌های تلخ طبیعت است؛ زمانی که یک فرد چاق مقدار زیادی وزن از طریق ورزش کردن و تغییرات رژیم غذایی از دست بدهد، میزان گرسنگی عمومی او افزایش می‌یابد و […]

شاید حق با افراد چاق است؛ درمان چاقی یک عمل کوتاه مدت نیست و باید کل عمر فرد، وضعیت او بررسی شود.

این یکی از شوخی‌های تلخ طبیعت است؛ زمانی که یک فرد چاق مقدار زیادی وزن از طریق ورزش کردن و تغییرات رژیم غذایی از دست بدهد، میزان گرسنگی عمومی او افزایش می‌یابد و همان مقدار هم می‌ماند!

طبق مطالعه‌ای که در کشور نروژ انجام شده است. شرکت‌کنندگانی که در برنامه کاهش وزن ۲ ساله شرکت کرده بودند در انتهای این برنامه به مراتب ولع بیشتری داشتند، با این لاغرتر هم شده بودند. بدتر از این، این اشتهای افزایش یافته قصد کاهش یافتن هم ندارد. این اشتهای افزایش یافته توضیح می‌دهد که چرا تنها ۲۰ درصد افراد توانستند وزن خود را ثابت نگه دارند.

بیشتر از ۳۶.۵ درصد از بزرگسالان در آمریکا چاق هستند، معیار چاقی BMI بالاتر از ۳۰ است. چاقی مشکل بزرگی در همه ملل توسعه‌یافته است که حتی در نروژ هم مشکل بزرگی محسوب می‌شود، به طوری که ۲۵ درصد آن‌ها چاق محسوب می‌شوند. چاقی با خطر بالای بیماری‌های قلبی – عروقی، سکته، دیابت نوع دوم و بعضی از سرطان‌ها مرتبط است.


مقاله مرتبط: چاقی با ۱۳ نوع سرطان ارتباط دارد


در این مطالعه ۳۵ زن و مرد با متوسط وزن ۱۲۵ کیلوگرم شرکت کرده بودند که با برنامه دقیق و تجهیزات پیشرفته این برنامه را پیش می‌بردند. در انتها به طور متوسط شرکت‌کنندگان ۱۱ کیلوگرم کم کردند. در این حین با هر قدم پیشرفت، محققین یک‌سری نظرسنجی در مورد سطح گرسنگی آن‌ها می‌گرفتند. نه تنها این افراد گرسنگی خود را بیشتر توصیف می‌کردند بلکه سطح گرلین خون افراد نیز افزایش یافته بود؛ گرلین به هورمون گرسنگی معروف است.

چرا وقتی که وزن کم می‌کنیم، همواره گرسنه هستیم؟ همه چیز تقصیر هورمون گرلین است.

Catia Martins، دانشیار دانشگاه علوم نروژ، می‌گوید:

هر کسی این هورمون را دارد، ولی زمانی که افرادی که وزن زیادی دارند، وزن کم کنند سطح این هورمون در خون آن‌ها افزایش می‌یابد.


مقاله مرتبط: چرا ما گرسنه می شویم؟


شکم شما این هورمون را آزاد می‌کند تا به مغز بفهماند که الان زمان خوردن است. متخصصین چاقی بر این باور هستند که سطح افزایش یافته گرلین در بدن بالا باقی می‌ماند، بدلیل این که بدن به آن وزن زیاد عادت کرده بوده است و با کاهش وزن انگار بدن ترسیده است و می‌خواهد آن را جبران کند. یعنی بدن به زبانی می‌خواهد بگوید به همان وزن برگرد که امن‌تر است.

به همین دلیل Martins فکر می‌کند که چاقی باید مانند دیگر بیماری‌های مزمن درمان شود؛ بیماری‌هایی مانند دیابت.

Martins همچنین می‌گوید:

چاقی مشکلی است که تمام زندگی یک فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ما باید از درمان موقتی این بیماری دست برداریم و آن‌ها را بعد از کاهش وزن تنها نگذاریم.

جالب است بدانید!

چاق‌ترین کشور در جهان در سال ۲۰۱۷، کشور ساموآی آمریکا است، جایی که ۷۵ درصد جمعیت آن چاق قلمداد می‌شود. اکثر کشورهای حاضر در ده کشور اول در چاقی در قسمت جنوب منطقه اقیانوس آرام قرار دارند. آمریکا در رده ۱۸ ام و ایران در رده ۷۷ام قرار دارد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید