انتشار این مقاله


مطالعات جدید: نانوذرات هدفمند استخوان؛ روشی برای درمان سرطان پروستات

مطالعه جدید می‌خواهد با ایجاد یک ذره نانویی هدفمند به استخوان (NP) که cabazitaxel (یک دارو‌ی شیمی درمانی) را مستقیما به استخوان می‌فرستد، با این چالش مبارزه کند.

در برخی از بیماران، سرطان پروستات مقاوم به اخته (تستسترون) یا متاستاتیک می‌تواند به استخوان منتشر شود. اگر چه بسیاری از روش‌های درمانی جدید در دسترس هستند؛ دستیابی به استخوان سخت است و این روش‌ها اغلب باعث می‌شود تا آسیب‌های متاستاتیک دست نخورده بمانند.

مطالعه‌ی جدید نشست سالانه انجمن آمریکایی دانشمندان داروسازی (AAPS) در سال ۲۰۱۷، می‌خواهد با ایجاد یک ذره نانویی هدفمند به استخوان (NP) که cabazitaxel (یک دارو‌ی شیمی درمانی) را مستقیما به استخوان می‌فرستد، با این چالش مبارزه کند.


مقاله مرتبط: نانوذرات طلا پاپ‌کورنی برای تشخیص، درمان و ردیابی سرطان پروستات


Jamboor K Vishwanatha، Ph.D و گروهش از دانشگاه University of North Texas Health Science Center، فرمول NP را برای اتصال به ساختار شیمیایی استخوان طراحی کرده و در حفظ ساختار استخوان، کاهش اندازه تومور و کاهش درد موثر بوده‌است. در این تحقیق با عنوان “نشانه گیری کارآمد ریز‌محیط استخوان به کمک نانوتکنولوژی به منظور بهبود روش‌های درمانی برای سرطان پروستات متاستاتیک استخوان”، تومور‌های استخوانی برای یک هفته در موش‌ها بنا شده‌اند و سپس در هفته با cabazitaxel, saline NPهای غیرهدفمند یا NPهای هدفمند، تیمار شده‌اند.

مقاله مرتبط:


مقاله مرتبط: شمشیر دو لبه؛ غربالگری سرطان پروستات


Andrew Gdowski, D.O نویسنده اصلی:

  یک مسئله مهم و مشکل برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات زمانی است که سرطان به استخوان گسترش می‌یابد و باعث ضایعات دردناک که  درمانش دشوار است، می‌شود. تمرکز اصلی برای تحقیقات ما کاهش اندازه تومور و درد است.

 نانو ذرات سرطان پروستات متاستاز NP هدفمند غیرهدفمند Nanoparticle cabazitaxel saline

 

در ۸ ساعت اول، NPهای هدفمند انفجار شدیدی در آزادسازی cabazitaxel داشتند و آزادسازی تا ۷۲ ساعت پایدار بود. علاوه بر این، NPهای هدفمند در عرض ۶ ساعت، افزایش چهار برابر در اتصال به استخوان و در عرض ۷۲ ساعت افزایش ۸ برابری در مقایسه با NPهای غیر‌هدفمند داشتند. موش‌هایی که با NP هدفمند تحت درمان قرار گرفته‌بودند، هیچ ضایعه استخوانی در اشعه ایکس نداشتند. در گروه cabazitaxel و saline، صد درصد و در گروه NP غير‌هدفمند، ۳۳ درصد ضايعات استخوانی وجود داشت.


مقاله مرتبط: استفاده از نانوالماس‌ها برای بازسازی استخوان


Vishwanatha و گروهش همچنین کاهش درد را برای گروه NP هدفمند نشان دادند. با استفاده از آزمون سنجش آزمایش von Frey (نشان دهنده وضعیت درد عملکردی در این موش ها) گروه مورد درمان با NPهای هدفمند کاهش قابل توجهی در پاسخ منسوب نشان دادند که درد کمتری را تجربه می‌کنند.

Amalendu Ranjan, Ph.D از اعضای این تیم :

 هیجان انگیز است که نه تنها این نانوذرات هدفمند به خوبی در راستای کاهش اندازه تومور عمل می‌کند، بلکه ما توانستیم ساختار استخوانی را حفظ کنیم و درد را کاهش دهیم که یک چالش مداوم و در حال پیشرفت در درمان این بیماران است. گام بعدی پژوهش، انجام سایر مطالعات ارزیابی قبل از بالین و کار بر روی ساده سازی فرایند تولید مقادیر گسترده عظیم NP می‌باشد.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید