انتشار این مقاله


آیا مردان نیز دچار سرطان سینه می‌شوند؟

عبارت مطرح شده مرتبط با طیف گسترده‌ای از افزایش توده بافتی و تومور می‌باشد. سرطان مشخص کننده گروهی از سلول‌های غیر‌طبیعی است که به‌سرعت رشد کرده و تقسیم می‌گردند. ابتلا به سرطان سینه محدودیتی از جهت جنسیت افراد ندارد. هر فرد، اعم از مرد و زن، هنگام تولد مقداری از بافت پستانی را در ناحیه […]

عبارت مطرح شده مرتبط با طیف گسترده‌ای از افزایش توده بافتی و تومور می‌باشد. سرطان مشخص کننده گروهی از سلول‌های غیر‌طبیعی است که به‌سرعت رشد کرده و تقسیم می‌گردند.

ابتلا به سرطان سینه محدودیتی از جهت جنسیت افراد ندارد. هر فرد، اعم از مرد و زن، هنگام تولد مقداری از بافت پستانی را در ناحیه سینه‌ای داشته و هورمون‌های جنسی در سنین بلوغ، به عنوان عوامل اصلی در رشد این بافت خواهند بود.

به طور مثال در دختران به سبب تحریکاتی که عمدتاً ناشی از هورمون استروژن می‌باشد، بافت پستانی رشد یافته و مجرا‌های جدیدی در آن ایجاد می‌گردند. در آقایان هورمون‌های مردانه سبب پیشگیری از این رشد می‌گردند. با این حال بافت پستانی از بین نرفته و باقی می‌ماند.

گرچه شانس ابتلای خانم‌ها به سرطان پستان بیش‌از ۱۰۰ برابر آقایان است اما تفاوتی اساسی میان درمان سرطان پستان در زنان و مردان وجود ندارد. همچنین آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای پیشرفته بالاتر از کشورهای درحال‌رشد است.

علل متفاوتی برای این میزان وجود دارد که بالاتر بودن امید به زندگی در این کشورها از عوامل اصلی آن است. زیرا شیوع این بیماری در زنان مسن بیشتر بوده و میانگین سنی زنان در کشورهای پیشرفته بالاتر از سایرین می‌باشد. سبک زندگی و عادات غذایی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این آمار هستند.

همچنین دانشمندان علائمی چون چاقی و سابقه خانوادگی را جزو اصلی‌ترین فاکتور‌های خطر این بیماری معرفی می‌کنند. تحقیقات امروزه پژوهشگران بر روی یافتن جهش‌های ژنتیکی عامل سرطان سینه و نحوه‌ی سرکوب آن‌ها تمرکز ویژه‌ای دارد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید