انتشار این مقاله


سن، نقشی کلیدی در غذاهای مفید بر سلامتی روانی افراد دارد

تاثیر غذاهای معین بر سلامت روانی به میزان بسیار زیادی بستگی به سن فرد دارد.

بنابه گفته محققین گوشت، میوه و سبزیجات موادی هستند که می‌توانند سلامتی روانی شما را بهبود بخشیده وآرامش ذهنتان را رقم بزنند. اما بهترین دسته کدام است؟ بر اساس یک تحقیق جدید تاثیر غذاهای مشخص بر سلامتی روانی به میزان بسیار زیادی بستگی به سن شخص دارد.


مقاله مرتبط: ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم


محققان دانشگاه بینگهمتون (Binghamton) نیویورک دریافته‌اند که تاثیر خوراکی‌های به‌خصوصی بر سلامت ذهنی افراد جوان‌تر با تاثیری که بر مغز بزرگسالان می‌گذارد بسیار متفاوت است.

دکتر لینا بگ‌داش (Lina Begdache) معتقد است که این تحقیق به هر فرد کمک می‌کند تا خوراکی‌هایی را جهت مصرف انتخاب کند که برای سلامتی روحی و روانیش مفیدتر باشد.

در سال‌های اخیر محققان بیان کرد‌اند که آن‌چه می‌خوریم تاثیر چشمگیری بر سلامتی روانی ما دارد. در یکی ار تحقیقات منتشر شده توسط MNT، بیان شده بود که خوردن میوه و سبزی می‌تواند در مدت دو هفته سبب بهبود حال عمومی فرد شود؛ در حالی که هم‌زمان با انتشار این تحقیق موسسه دیگری از تاثیر خوردن گوشت قرمز بر کاهش افسردگی سخن به میان آورده بود.

بنا به گفته محققان بلوغ مغزی تا ۳۰ سالگی تکمیل نشده است که همین امر سبب بروز احساسات مختلف، ذهنیت‌ها و خلق‌های متفاوت در میان کودکان و بزرگسالان می‌گردد. در نتیجه فاکتورهای رژیم‌غذایی اثرات متفاوتی بر این دو گروه سنی خواهد داشت.

برای اثبات صحت یا نادرستی این فرضیه محققان از طریق رسانه‌های جمعی پرسش‌نامه‌های آنلاینی را منتشر کردند. پاسخ دهندگان‌به دو گروه تقسیم شدند: افراد جوان‌تر (۱۸ تا ۲۹ساله) و افراد مسن‌تر (۳۰ سال و بیشتر).

گوشت قرمز و گوشت مرغ: سودمند برای دسته جوان‌تر

گوشت قرمز

با استفاده از پاسخ‌های جمع آوری شده دکتر لینا و همکارانش ارتباط بین رژیم غذایی، ورزش و آشفتگی‌های ذهنی را در هر دو گروه بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که مصرف گوشت قرمز و گوشت مرغ – که هردو سطح هورمون‌های نشاط‌ آور مانند دوپامین و سروتونین را در مغز بالا می‌برد – در ایجاد نشاط در افراد جوان بسیار موثر است؛ در حالی که برای افراد گروه دوم چنین تاثیری نداشت.

دکتر لینا بگ‌داش می‌گوید:

ورز‌ش مرتب سبب ساخته شدن این هورمون و سایر انتقال‌دهنده‌ها می‌شود. به بیان دیگر، افراد جوانی‌‌ که به طور هفتگی کمتر از سه بار ورزش و کمتر از سه بار مصرف گوشت داشتند دچار آشفتگی‌های ذهنی بسیار زیادی بودند.

این تحقیق نشان می‌دهد که مغز افراد جوان حساسیت بیشتری نسبت به بالا رفتن هورمون‌های نشاط دارد.

جالب این‌جاست که آن‌ها دریافتند سلامت روان افراد بزرگسال تحت تاثیر خوردن میوه و سبزی قرار دارد. تیم تحقیقاتی اشاره دارد که این مواد دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که آسیب‌های وارد شده توسط رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند.

سلامتی روانی

با افزایش سن lقدار رادیکال‌های آزاد (اکسیدان‌ها) بیشتر می‌شوند در نتیجه نیاز ما به آنتی‌اکسیدان‌ها نیز افزایش می‌یابد. رادیکال‌های آزاد سبب آسیب رسیدن به مغز شده که خطر ناراحتی‌های روانی را بالا می‌برد.

سن در تنظیم رژیم‌غذایی مهم است

دانشمندان معتقدند که پرهیز کردن از خوراکی‌های فعال‌کننده هورمون‌های ستیز و گریز و مواد استرس زا – مانند قهوه و غذاهای سرشار از کربوهیدرات – سبب بهبود بیشتر وضعیت روانی افراد بزرگسال می‌شود.

دکتر بگ‌داش می‌گوید:

با افزایش سن توانایی ما برای تعدیل و کنترل استرس کمتر می‌شود. بنابراین اگر غذاهایی مصرف کنیم که سبب بروز استرس در بدن ما بشود به میزان زیادتری خود را در معرض ناراحتی‌های روانی قرار می‌دهیم.


مقاله مرتبط: اگر افسرده یا عصبی هستید از مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید


در یک دید کلی محققان معتقدند که سن شخص تاثیر زیادی بر میزان سودمند بودن یک رژیم غذایی خاص بر سلامتی روانی فرد دارد.

سلامتی روانی
میزان بلوغ مغز و تغییرات مرتبط با سن در ریخت‌شناسی مغز و عملکرد آن بر انتخاب رژیم غذایی موثر تاثیر زیادی دارد.

برنامه‌ریزی کنونی تیم، مطالعه روی تاثیر جنسیت بر متفاوت بودن رژیم غذایی است، که آیا سلامت روانی زن و مرد نیز به دلیل ساختار متفاوت مغزی‌شان از غذاها تاثیر متفاوتی می‌پذیرد؟

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *