انتشار این مقاله


آسپرین خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش می‌دهد

استفاده طولانی مدت از آسپرین شانس ابتلا به سرطان‌های پیش رونده دستگاه گوارش را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

تحقیقات گستره نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از آسپرین شانس ابتلا به سرطان های پیش رونده دستگاه گوارش را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

سرطان های گوارشی شامل سرطان کولون و راست روده، سرطان معده، سرطان کبد، سرطان پانکراس، سرطان مری، سرطان روده باریک و غیره می‌باشد.

سرطان کولون و راست روده به عنوان شایع ترین سرطان در جهان غرب شناخته می‌شود. در آمریکا، این سرطان، دومین سرطان مرگ آور است.

ما برای جلوگیری از سرطان می‌توانیم کارهایی مانند داشتن سبک زندگی سالم و آزمایش‌های منظم انجام دهیم. علاوه بر این‌ها، اخیرا تحقیقات زیادی به استراتژی پیشگیری‌کنندۀ دیگری اشاره کرده‌اند: استفاده از آسپرین.

در سال ۲۰۰۹، بیانیه‌ی توافق‌نامه‌ای عمومی اعلام داشت که شواهد، اثر پیشگیری‌کننده‌ی آسپرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی روی سرطان کولون و راست روده و احتمالا دیگر سرطان ها را نشان می‌دهد.

Preventive Services Task Force ایالات متحده برای بررسی این مورد شروع استفاده دوز کمی از آسپرین برای پیشگیری اولیه از سرطان کولون و راست روده در بزرگسالان بین ۵۰ تا ۵۹ سال را پیشنهاد کرد. که روزی دوز کمی از آسپرین را به مدت ۱۰ سال مصرف کنند.

پروفسور Kelvin Tsoi از دانشگاه هنگ‌کنگ و تیم تحقیقاتی‌اش شروع به انجام آزمایش‌هایی درباره تاثیر آسپرین روی سرطان کولون و راست روده با جزئیات بیشتر کردند.

این مطالعات ده سال طول کشید و بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این تحقیق شرکت کردند. یافته‌ها در در مراسم هفته ۲۵th United European Gastroenterology  در بارسلونای اسپانیا ارائه شد.

مطالعات درباره مصرف آسپرین و سرطان های گوارشی

پروفسور Tsoi و همکارانش ۶۱۸,۸۸۴ نفر را مورد مطالعه قرار دادند. ۲۰۶,۲۹۵ نفر از آن‌ها کسانی بودند که آسپرین مصرف می‌کردند. میانگین سن بیمارانی که آسپرین مصرف می‌کردند ۶۷.۵ و میانگین سن شرکت کنندگانی که آسپرین مصرف نمی‌کردند ۶۷.۶ سال بود.

مصرف کنندگان آسپرین به طور متوسط ۷.۷ سال بود که آسپرین مصرف می‌کردند و دوز مصرف میانی آن‌ها ۸۰ میلی‌گرم بود.

تیم تحقیقاتی، وضعیت سلامت شرکت‌کنندگان را به منظور تشخیص احتمال بروز سرطان های گوارشی (شامل: سرطان‌های کولون و راست روده، سرطان کبد، سرطان مری، سرطان پانکراس و سرطان معده) و همچنین سرطان‌های غیرگوارشی شامل سرطان پستان، سرطان مثانه، سرطان کلیه، سرطان خون، سرطان ریه، سرطان مغز استخوان و سرطان پروستات تا ۱۴ سال دنبال کرد.

در کل، در مدت پیگیری شرکت‌کنندگان، ۱۵.۹ درصد از شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان شدند که سرطان ریه شایع ترین آن‌ها بود. خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش تا ۴۷ درصد کم شد.

استفاده طولانی مدت از آسپرین کاهش شدید ۲۴ تا ۴۷ درصدی ابتلا به سرطان های معده و روده را نشان داد

همچنین مصرف کنندگان آسپرین ۴۷ درصد کمتر به سرطان مری و کبد، ۳۸ درصد کمتر به سرطان معده و ۳۴ درصد کمتر به سرطان پانکراس مبتلا شدند.

به علاوه، در مصرف کنندگان آسپرین ریسک ابتلا به سرطان کولون و راست روده به میزان ۲۴ درصد کاهش یافت.

درباره سرطان‌های غیر گوارشی، به نظر میرسد آسپرین ریسک ابتلا به سرطان خون، سرطان ریه و سرطان پروستات را کاهش داده اما اثر قابل توجهی روی سایر سرطان ها نداشته است. (مانند سرطان پستان، سرطان مثانه، سرطان کلیه و سرطان مغز استخوان)

در نتیجه محققان این گونه جمع بندی کردند:

استفاده طولانی مدت از آسپرین می‌تواند باعث کاهش نمونه‌های عمده‌ی سرطان‌های گوارشی می‌شود. اما درباره سرطان‌های غیرگوارشی، فواید آسپرین به سرطان‌هایی مانند سرطان پستان و کلیه محدود می‌شود.

یافته‌ها نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت آسپپرین می‌تواند ریسک ابتلا به بسیاری از سرطان‌های عمده را کاهش دهد. همچنین باید خاطرنشان کرد اهمیت این نتایج درباره سرطان‌های دستگاه گوارش بسیار بیشتر است؛ جایی که سرطان‌ها بسیار اساسی و مهلک اند، مخصوصا درباره کبد و مری.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید