انتشار این مقاله


به نظر نمی‌رسد ورزش، ادم مغز استخوان را در افراد سالم افزایش دهد

فعالیت بدنی بیمار می‌تواند تفسیر ضایعات MRI را تحت تاثیر قرار دهد.

مقاله‌ای که به تازگی در ژورنال روماتولوژی منتشر شده، نشان می‌دهد که اوستئیت (ادم مغز استخوان)، همان‌طور که به وسیله‌ی تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تشخیص داده شد، در افراد سالم نیز موجود بود. با این حال، فعالیت شدید فیزیکی، موجب افزایش قابل توجهی در آن نشد.

در دهه گذشته، تلاش‌های قابل توجهی برای کم‌ کردن تأخیر در تشخیص اسپوندیلار آرتریت محوری انجام شده است. اسپوندیلار آرتریت (آرتروز ستون فقرات) نوعی بیماری التهابی مزمن است که عمدتا بر مفصل ساکروایلیاک (مفصل بین استخوان خاجی و استخوان لگن) و ستون فقرات تأثیر می‌گذارد. MRI روش پیشنهادی است که پزشکان برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه استفاده می‎کنند. با وجودی که MRI روشی حساس برای تشخیص ادم مغز استخوان و ضایعات ساختاری است، تنها اطلاعات محدودی از ضایعات MRI در افراد غیر مبتلا به بیماری وجود دارد. با این حال، اطلاعاتی در مورد بیماران مبتلا به کمردرد مکانیکی (که در اثر مشکلات فیزیکی به وجود می‌آید) منتشر شده است.


مقاله مرتبط: محققان رابطه‌ی بین عملکرد سیستم ایمنی و درد استئوآرتریت را کشف کردند


بر اساس این یافته‌ها، فعالیت بدنی بیمار می‌تواند تفسیر ضایعات MRI را تحت تاثیر قرار دهد. پیش از این، محققان بر این باور بودند که فشار مکانیکی نقش مهمی در بروز بیماری‌های روماتیسمی مانند اسپوندیلارآرتریت و آرتریت روماتوئید ایفا می‌کند.

پژوهشگران در این مطالعه وضعیت پایه مفاصل ساکروایلیاک را در افراد سالم بدون علائم درد پشتی بررسی کردند تا اثر فشار مکانیکی ناشی از تمرینات شدید فیزیکی را بررسی کنند.

این مطالعه، یک تحقیق ۶ هفته‌ای در نیروهای جوان بلژیکی بوده است که به منظور آموزش ابتدایی ارتش، پس از بررسی کامل جسمانی و روانی انتخاب شده بودند.

۲۲ نفر از نیروهای ارتشی قبل و بعد از ۶ هفته تمرین فیزیکی استاندارد شدید، تحت آزمایش MRI قرار گرفتند. محققان ادم مغز استخوان را بر اساس روشِ “کنسرسیوم مطالعات تحقیق اسپوندیلو آرتریت کانادا” (SPARCC) ارزیابی کردند.

آموزش شامل تمرینات روزانه مانند راهپیمایی با کوله پشتی، تمرینات تاکتیکی نظامی، دویدن، تمرینات تیراندازی و برخی کلاس‌های نظری بود. تمام کارکنان یک برنامه آموزشی روزانه با تجهیزات مشابه را دنبال کردند و در شرایط مسکن یکسانی زندگی کردند.


مقاله مرتبط: مشاغل خاص مرتبط با افزايش خطر آرتريت روماتوئيد (ورم مفصلى روماتيسم)


در ابتدا در ۴۰/۹ درصد از کارکنان نمره لازم از منظر SPARCC دیده شد که نشانگر ادم مغز استخوان است؛ این تعداد بعد از شش هفته به ۵۰ درصد افزایش یافت.

در ابتدای مطالعه، تعداد قابل توجهی از افراد فعال سالم بدون هیچ گونه علائمی از درد کمر، ضایعات ادم مغز استخوان را نشان دادند. اما پس از ۶ هفته تمرین فیزیکی شدید، ضایعات MRI، افزایش قابل توجهی نیافت. این مطالعه بر ضرورت تفسیر یافته‌های MRI از مفصل ساکروایلیاک در زمینه بالینی مناسب تأکید می‌کند، حتی در یک جمعیت فعال جوان.

این اولین مطالعه‎ای است که به منظور بررسی اثر فشار مکانیکی بر تصویربرداری تشدید مغناطیسی مفاصل ساکروایلیاک انجام شده است. در مجموع، شیوع بالای ضایعات MRI در افراد فعال سالم بدون هیچ گونه علائمی از کمر درد در هر دو حالت اولیه و پس از ۶ هفته پیگیری وجود داشت. با این وجود، بعد از ۶ هفته تمرین فیزیکی شدید، ضایعات MRI افزایش قابل توجهی ندارد. یکی از نویسندگان این مطالعه گفت:

تصویرسازی تشدید مغناطیسی مفاصل ساکروایلیاک باید در زمینه بالینی مناسب درخواست شود. ادم مغز استخوان ممکن است در تعداد زیادی از کنترل‎های سالم فعال باشد، که احتمالا به دلیل فشارهای مکانیکی است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید