انتشار این مقاله


با دلایلی که ممکن است شما را دچار مغز مه‌آلود بکند، آشنا شوید

این یک اصطلاح برای علائم خاصی است که می‌تواند توانایی شما را برای فکر کردن تحت تاثیر قرار دهد.

مغز مه‌آلود از دیدگاه پزشکی یک بیماری نیست. این یک اصطلاح برای علائم خاصی است که می‌تواند توانایی شما را برای فکر کردن تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است احساس سردرگمی یا درهم‌ریختگی داشته‌باشید و یا تمرکز کردن یا به زبان آوردن افکار برایتان سخت باشد.

بارداری

به خاطر سپردن مسائل برای بسیاری از زنان در طول بارداری مشکل است. حمل یک کودک می‌تواند بدن شما را به طرق مختلفی تغییر دهد و مواد شیمیایی که برای حفاظت و تغذیه آزاد می‌شوند، ممکن است منجر به مشکلات حافظه شود.


مقاله مرتبط: استرس در دوران بارداری بر اندازه‌ی نوزاد تأثیر می‌گذارد


بارداری مغز مه آلود

مالتیپل اسکلروزیس (MS)

این بیماری سیستم عصبی مرکزی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می تواند نحوه ارتباط مغز را با سایر اجزای بدن تغییر دهد. حدود نیمی از افرادی که MS دارند، مشکلاتی در زمینه‌ی حافظه، توجه، برنامه‌ریزی یا زبان دارند. تمرینات یادگیری و حافظه می‌تواند کمک کند، و یک درمانگر می‌تواند راه‌های جدیدی برای رسیدگی به وظایفی که دچار مشکل می‌شوید،ارائه دهد.


مقاله مرتبط: زندگی سالم بعضی نشانه‌های MS را از بین می‌برد


مالتیپل اسکلروزیس (MS) مغز مه آلود

دارو

بعضی از انواع داروها (بدون نسخه و تجویز شده) می‌توانند منجر به مغز مه‌آلود شود. اگر دارو مصرف کنید و متوجه شوید که فکر شما آن طور که باید، واضح نیست یا شما به طور ناگهانی نمی‌توانید مسائل را به یاد آورید، با پزشک خود تماس بگیرید. اطمینان حاصل کنید که تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید با او در میان گذاشته‌اید.


مقاله مرتبط: آیا مصرف دارو باعث می‌شود راننده‌ی بدی باشید؟


دارو مغز مه آلود

روش‌های درمانی سرطان

شیمی درمانی (نوعی روش درمانی برای سرطان که از دارو‌‌های قوی استفاده می‌کند) می‌تواند منجر به مسئله‌ای شود که گاهی اوقات “مغز شیمیایی” نامیده می‌شود. ممکن است در یادآوری جزئیاتی مانند نام‌ها یا تاریخ‌ها دچار مشکل شوید، به انجام رساندن چندین مسئولیت سخت باشد یا اتمام کار‌هایتان به درازا بکشد. این مشکل معمولا نسبتا سریع رفع می‌شود؛ اما بعضی از افراد ممکن است به مدت طولانی بعد از درمان تحت تاثیر قرار بگیرند.


مقاله مرتبط: مغز مه‌آلود در طول پیشرفت سرطان به وجود می‌آید، نه فقط بعد از شیمی‌درمانی


شیمی درمانی سرطان مغز مه آلود

یائسگی

وقتی زنان به این مرحله از زندگی می‌رسند، ممکن است سخت‌تر بتوانند مسائل را یاد بگیرند و به یاد آورند که حدود یک سال پس از آخرین دوره خود، معمولا در حدود ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. علاوه بر مغز مه‌آلود، ممکن است گرگرفتگی (تعریق ناگهانی با ضربان قلب و دمای بدن بالا) و تغییرات دیگری در بدن داشته‌باشند. مکمل‎های هورمونی و سایر انواع دارو‌ها ممکن است کمک کننده باشد.


مقاله مرتبط: یائسگی و آلزایمر مغز را به روش مشابهی تغییر می‌دهند


یائسگی مغز مه آلود

سندرم خستگی مزمن (CFS)

با این بیماری، بدن و ذهن شما مدت‌هاست خسته شده‌اند. شما ممکن است احساس سردرگمی، فراموشی و ناتوانی در تمرکز داشته باشید. هیچ درمان شناخته شده‌ای برای CFS وجود ندارد، اما دارو، ورزش و گفتار درمانی ممکن است کمک کند.


مقاله مرتبط: ۸ بیماری با نشانۀ شاخص کوفتگی


سندرم خستگی مزمن (CFS) مغز مه آلود

افسردگی

شما ممکن است مسائل را به خوبی به یاد نیاورید و یا در مواجهه با مشکلات، نتوانید به راحتی فکر کنید. دانستن این که آیا این مسئله با کمبود انرژی و انگیزه ناشی از افسردگی ارتباط دارد یا افسردگی طوری بر مغز تاثیر می‌گذارد تا آن را مه‌آلود کند، دشوار است. درمان افسردگی، شامل دارو و گفتار درمانی است و باید به شما کمک کند تا به مسیر حرکت بازگردید.


مقاله مرتبط: داروی بومی آمازون می‌تواند برای درمان اعتیاد به الکل و افسردگی مورد استفاده قرار گیرد


افسردگی مغز مه آلود

خواب

شما نیاز به خواب دارید تا به کارکرد طبیعی مغزتان کمک کنید، اما خواب بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد حس آشفتگی شود. میزان متعادل ۷ تا ۹ ساعت است. برای استراحت خوب در هنگام خواب، ممکن است بخواهید بعد از ناهار از کافئین و الکل جلوگیری کنید و کامپیوتر و گوشی هوشمند را از اتاق خواب خود بیرون بیاورید. همچنین می‌تواند کمک کند که هر روز در همان زمان به رختخواب بروید و همچنین بیدار شوید.


مقاله مرتبط: ۳ نکته برای تأمین خواب مورد نیاز به مغز


خواب مغز مه آلود

لوپوس

این بیماری درازمدت باعث می شود سیستم ایمنی به بدن حمله کند و در موارد مختلف علائم متفاوتی داشته‌باشد. حدود نیمی از افراد مبتلا به لوپوس، مشکلاتی در زمینه‌ی حافظه، سردرگمی و تمرکز کردن دارند. درمانی وجود ندارد، اما دارو و صحبت با یک درمانگر می‌تواند کمک کند.


مقاله مرتبط: بیماری خواننده‌ی مشهور؛ لوپوس چیست؟


لوپوس مغز مه آلود

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید