انتشار این مقاله


سالخوردگی پاسخ ایمنی ذاتی به آنفلوانزا را مختل می‌کند

درمان آنفولانزا در افراد مسن به دلیل اختلالاتی که در سیستم ایمنی و اطلاع رسانی بدن ایجاد می‌شود سخت‌تر است.

با توجه به مطالعه‌ای در دانشگاه Yale، سالخوردگی واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس آنفولانزا را با چندین راه کاهش می‌دهد و مقاومت در افراد مسن را تضعیف می‌کند. محققان می‌گویند که این تحقیق نشان می‌دهد که چرا افراد مسن بیشتر در معرض خطر بیماری و مرگ ناشی از آنفلوآنزا هستند.

این مطالعه در Science Signaling منتشر شده است.

آنفولانزا

آکیکو ایواساکی، پروفسور Waldemar Von Zedtwitz، استاد ایمونولوژی و محقق مؤسسه‌ی پزشکی هاوارد هیوز در دانشکده پزشکی یِیل می‌گوید: “مرگ و میر ویروس آنفلوآنزا در سالمندان بیشتر است. این مطالعه مکانیسم‌هایی که اختلال پاسخ ضد ویروسی را بر عهده دارند، روشن‌تر کرده است”.

بررسی پاسخ به ویروس آنفولانزای خوکی

ایواسکی و همکارانش پاسخ ایمنی ذاتی را به ویروس آنفلوانزا بررسی کردند. تیم ییل نمونه‌های خونی از جوانان سالم و افراد مسن سالم ۶۵ ساله و بالاتر را جمع آوری کردند. آن‌ها مونوسیت، یک نوع از گلبول‌های سفید، را از نمونه‌ها جدا کرده و آن را با هر نوع ویروس آنفلوآنزا یا ویروس تقلیدی تحریک نمودند.

محققان پی‌بردند که پاسخ ایمنی در سلول‌های افراد سالخورده در مسیرهای حیاتی شدیداً دچار اختلال شده بود. برای مبارزه با ویروس آنفلوانزا، بدن به فعال کردن پروتئین‌های ضدویروسی بالقوه به نام اینترفرون نیاز دارد. اما در افراد مسن، این پاسخ به دلایل آسیب مرتبط با سالخوردگی به مولکول TRAF3 که پیام ساخت اینترفرون را به سلول‌های ایمنی می‌دهد، تضعیف می‌شود. بدون این سیگنال و ژن‌های ضدویروسی دیگر، مقاومت در برابر آنفولانزا کم می‌شود.

ایاواسکی می‌گوید که این یافته بینش جدیدی را برای اینکه چرا بیماری آنفولانزا در افراد مسن شدیدتر است، ارائه می‌دهد. و به یک استراتژی احتمالی برای کاهش مرگ و میر مرتبط با آنفلوآنزا در این گروه سنی اشاره دارد.

در افراد مسن، ممکن است مجبور به استفاده از یک استراتژی متفاوت برای درمان و ایمن سازی در برابر آنفلوآنزا باشیم. ما باید راهی برای تقویت دفاع ضد ویروسی داشته باشیم که به تولید اینترفرون تکیه نداشته باشد. برای تولید واکسن، ما به اجوانتی نیاز داریم که پاسخ ایمنی ذاتی را در افراد مسن تر تحریک بکند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید