انتشار این مقاله


۶ نوآوری که از دیدگاه بیل گیتس جهان را تغییر خواهد داد

به نظر شما نوآوری بعدی که جهان را برای همیشه تغییر خواهد داد چه می‌تواند باشد؟

با اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ، مسیر تاریخ برای همیشه تغییر کرد. همین ادعا برای لامپ توماس ادیسون، واکسن فلج اطفال جوناس سالک (Jonas Salk) و کامپایلر گریس هاپر (Grace Hopper) نیز صادق است. به نظر شما نوآوری بعدی که جهان را برای همیشه تغییر خواهد داد چه می‌تواند باشد؟ در این‌جا به ۶ مورد از نوآوری‌هایی خواهیم پرداخت که از دیدگاه بیل گیتس سرشان به تن‌شان می‌ارزد.


مقالۀ مرتبط: ۱۲ نوآوری برتر سال ۲۰۱۷ در عرصۀ سلامت؛ به انتخاب Popular Science


ذخیره‌سازی بهینه‌تر واکسن

واکسن‌ها جان میلیون‌ها انسان را در سراسر دنیا نجات داده‌اند، با این حال، اگر در دمای مناسب نگه‌داری نشوند دیگر قادر به انجام وظیفۀ خود نخواهند بود. گروهی از نوآوران با حمایت بیل گیتس پروژه‌ای به نام گلوبال گود (Global Good) را راه انداخته‌اند که فکری برای نگه‌داری بهینه‌تر واکسن‌ها کرده است. متافریج (MetaFridge) نوعی یخچال به‌خصوص است که سرمای لازم را برای نگه‌داری مطلوب واکسن تولید می‌کند. سرمای داخل این یخچال به حدی است که حتی در صورت قطع جریان برق نیز می‌تواند تا مدتی کار خود را انجام دهد. این گروه هم‌اکنون در حال کار روی دستگاه خنک‌کنندۀ قابل حملی است که بتوان واکسن‌ها را در داخل آن به دورترین نقاط دنیا حمل نمود.

ویرایش ژن

دنیایی را تصویر کنید که بتوان بیماری را از طریق ویرایش ژن درمان نمود و یا با حذف ژن منحصربه‌فردی در پشۀ آنوفل آن را از انتقال عامل مالاریا ناتوان ساخت. ما هم‌اکنون در ابتدای مسیر ویرایش ژن قرار داریم، ولی به نظر می‌رسد این نوآوری دارد به جاهای خوبی می‌رسد. باید به احتمالات امیدوار بود.


مقالۀ مرتبط: ۱۰ دستارود شگفت‌انگیز ویرایش ژن CRISPR در طی چند سال گذشته


سوخت خورشیدی

اگر می‌خواهیم دیگر به سوخت‌های فسیلی وابسته نباشیم و چاره‌ای برای بحران گرمایش زمین بیندیشیم، باید به دنبال رویکردهای متفاوت‌تری برویم. به تازگی از آزمایشگاهی در کل‌تک (Caltech) بازدید نمودم که محققین آن در تلاش بودند راهی برای تبدیل انرژی خورشید به سوخت بیابند. تا روزی که بالاخره بتوانید باک خودروتان را از سوخت خورشیدی پر نمایید خیلی زمان باقی است، ولی مطالعاتی که در مرکز کل‌تک در جریان می‌باشد، مرا به آیندۀ این فناوری امیدوارتر ساخته است.


مقالۀ مرتبط: تکنیکی جدید که امکان تولید انرژی هم‌جوشی را فراهم می‌کند


واکسن mRNA

بسیاری از واکسن‌ها اشکال تضعیف‌شده و یا غیرفعال شدۀ ویروس‌ها هستند که پس از تماس با سلول‌های ایمنی، بدن را در مقابل بیماری مصون می‌نمایند. پژوهشگران هم‌اکنون در حال کار بر روی مادۀ ژنتیک به منظور توسعه‌های واکسن‌هایی مبتنی بر این زیست‌مولکول می‌باشند. چنین واکسن‌هایی سریع‌تر از انواع رایج امروزی عمل کرده و هزینۀ تولید پایین‌تری نیز خواهند داشت. اگر ما بتوانیم به بدن یاد بدهیم که سدهای دفاعی و طبیعی مختص خود را در برابر عوامل بیماری‌زا ایجاد نماید، تحولی شگرف را در عرصۀ پیشگیری از بیماری رقم خواهیم زد.


مقالۀ مرتبط: آیا در نهایت شکست‌های سریالی در ساخت واکسن سرطان پایان می‌پذیرد؟


 دارورسانی بهینه‌تر

اگر تا کنون در وضعیتی بوده‌اید که به ناچار باید هر چند ساعت یک‌بار دارو مصرف می‌کردید (مانند آنتی‌بیوتیک‌ها که باید درست در زمان مقرر مصرف نمود)، حتماً این را می‌دانید که گاهی زمان یکی از نوبت‌ها در طول روز به راحتی فراموش می‌شود! ولی دیگر کافی است، چرا که اینتارسیا (Intarcia) می‌خواهد به این وضع پایان دهد. این شرکت نوعی دستگاه بسیار ریز ابداع نموده زیر پوست جاسازی می‌شود و دارو را به صورت پیوسته و در دوزهای کوچک آزاد می‌کند. تصور کنید با چنین ابزاری چندتا از بیماری‌های خطرناک را می‌توان به شیوۀ بهتری مدیریت کرد. ولی من بیشتر برای HIV هیجان‌زده‌ام؛ چنین ابزاری می‌تواند از افراد در معرض خطر HIV تا یک‌سال محافظت کند (مترجم: به نظر می‌رسد منظور بیل گیتس، ایدز باشد نه HIV. چرا که +HIV به معنی حضور ویروس در بدن است و ایدز به حالتی اطلاق می‌شود که بیماری ایجاد شده است. با این حال هر دو اصطلاح HIV و ایدز می‌تواند در گفتار روزمره جای یک‌دیگر استفاده شود)


مقالۀ مرتبط: مروری بر دارورسانی مبتنی بر نانوتکنولوژی


هوش مصنوعی

آن ۵ تا نوآوری یک طرف، این مورد آخر یک طرف دیگر! هوش مصنوعی قطعاً همان نیرویی است که جهان را تغییر خواهد داد. در است که این فناوری سودمند دردسرهای خاص خود را دارد – مشکل بی‌کاری در اثر اتوماتیک‌سازی صنایع – ولی بیایید قبول کنبم که هوش مصنوعی زندگی‌مان وارد مرحلۀ جدیدی از بهره‌وری و آسودگی خواهد نمود.


مقالۀ مرتبط: آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان‌ها روی کره‌ی زمین شود؟


میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. با همکاری فناوری نانو، مهندسی ژنتیک و هوش مصنوعی، می توان تمام بیماری ها را درمان کرد و بدن را همیشه جوان نگه داشت و پیری و مرگ را از بین برد.
    هوش مصنوعی هم سرعت پیشرفت علم و فناوری را بیشتر خواهد کرد و دیگر نیازمند چند نفر نابغه نخواهیم بود!

دیدگاهتان را بنویسید