انتشار این مقاله


خوردن فقط دو عدد سوسیس در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد

سوسیس، بیکن، هات داگ و سالامی مثال‌هایی از گوشت‌های فرآوری شده هستند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیشتر شواهد حاکی از آلودگی گوشت فرآوری شده است که بعداً مصرف این غذاها را به افزایش خطر سرطان سینه ارتباط می‌دهند.

محققان از تجزیه و تحلیلی از بیش از ۲۶۰ هزار زن، پی بردند که خطر ابتلا به سرطان سینه بیش از یک پنجم برای کسانی که بیشتر از ۹ گرم گوشت فرآوری شده در روز مصرف می‌کنند، که معادل حدود دو سوسیس در هفته می‌باشد؛ افزایش می‌یاید. با این وجود تیم هیچ ارتباطی بین مصرف گوشت قرمز و خطر سرطان سینه، نیافتنه‌اند.

مسئول اصلی این مقاله پروفسور، Jill Pell مدیر مؤسسه‌ی Health and Wellbeing در دانشگاه Glasgow انگلستان، و همکارانش اخیراً یافته‌های خود را در The European Journal of Cancer منتشر کردند.

گوشت‌های فرآوری شده گوشت‌هایی هستند که به منظور بهتر شدن عطر و طعم و افزایش طول عمر، اصلاح شده‌اند. سوسیس، بیکن، هات داگ و سالامی مثال‌هایی از گوشت‌های فرآوری شده هستند. اما علی‌رغم اینکه این گوشت‌ها جوانه‌های چشایی را تحریک می‌کنند، در سلامتی نقش کمی دارند.

در سال ۲۰۱۵، سازمان جهانی بهداشت (WHO) تأیید کرد که گوشت‌های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد در حالی که گوشت قرمز به عنوان یک احتمال سرطان زایی برای انسان تلقی می‌شد. این نتیجه گیری از بررسی بیش از ۸۰۰ مقاله انجام گرفت.
تحقیقات پیشین همچنین نشان می‌دهند که گوشت‌های قرمز و فرآوری شده می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. پروفسور Pell و همکارانش با مقاله‌ی جدید خود در پی کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ارتباط بودند.

گوشت فرآوری شده و سرطان سینه

این تحقیق شامل اطلاعات ۱۹۵,۲۶۲ زن ۴۰ تا ۶۹ ساله بود. همه‌ی اطلاعات از بخشی از بانک زیستی انگلستان انتخاب شدند که یک مقاله‌ی بهداشتی مداوم ۵۰۰ هزار بزرگسال انگلستانی را در بردارد.

پروفسور Pell و تیمش از این اطلاعات برای محاسبه‌ی مقدار مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده توسط زن‌ها استفاده کردند و میزان بروز سرطان سینه از طریق ثبت سرطان و اطلاعات مربوط به پذیرش بیمارستان مشخص شد. در مجموع ۸۱۹,۴ زن مبتلا به سرطان سینه در طی ۷ سال زیر نظر قرار گرفتند.


مقالۀ مرتبط: چگونه می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد؟


در مقایسه با زنانی که کمترین مصرف گوشت فرآوری شده را داشتند، آن‌هایی که حداقل ۹ گرم گوشت فرآوری شده در روز مصرف می‌کردند، نشان داده شد که خطر ابتلا به سرطان پستان ۲۱٪ بیشتر است.
هیچ ارتباطی بین خوردن گوشت قرمز، مثل گوشت گاو و گوساله، و سرطان سینه یافته نشده است. سپس محققان آنالیزهای‌شان با نتایج حاصل از ۱۰ مقاله‌ی پیشین که در مورد مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده بودند، امکان ارزیابی ارتباط در ۱.۶۵ میلیون زن را فراهم کرد.

این مطالعات نشان می‌دهد خطر سرطان سینه با مصرف گوشت فرآوری شده به میزان ۹٪ افزایش می‌یابد که باز هم هیچ ارتباطی بین مصرف گوشت قرمز و خطر سرطان سینه یافت نشد.
این یافته‌ها پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مانند رژیم غذایی، شیوه‌ی زندگی و عوامل اجتماعی و وزن، قابل توجه می‌باشد.

Naveed Sattar، که در مؤسسه‌ی علوم قلب و عروق در دانشگاه Glasgow مشغول می‌باشد، با بیان آن‌چه که نتایج نشان می‌دهد؛ می‌‌گوید:

علاوه بر اثرات گوشت فرآوری شده در انواع دیگر سرطان‌ها که قبلاً شناخته شده است، این مقاله شواهد بیشتری را اضافه می‌کند که ممکن است اثر منفی بر روی سرطان سینه مخصوصاً در زنان یائسه داشته باشد.

با این حال، برای تأیید یافته‌ها تحقیقات بیشتری لازم است.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید