انتشار این مقاله


تاثیرات مثبت هورمون تراپی بر سلامت، بدون افزایش ریسک ابتلا به سرطان

هورمون تراپی بدون بالابردن ریسک سرطان، عوارض ناشی از هیسترکتومی و برداشت تخمدان را کاهش می‌دهد.

استفاده از ترکیبات دارویی استروژن دار و Bazedoxifene برای بهبود بیان ژن‌ها،  تنظیم متابولیسم و جلوگیری از افزایش وزن، بدون ریسک ابتلا به سرطان رحم در موش‌هایی که تخمدان‌های آنان برداشته شده‌است، بسیار موثر می‌باشد. پروفسور Zeynep Madek Erdogan سرپرست تیم تحقیقات از دانشگاه ایلنویز و همکارانش، استروژن و Bazedoxifene را با هم الحاق نموده و ترکیب بدست آمده را وارد کبد کرده و رونویسی ژن‌ها و متابولیسم ۱۵۰ ماده‌ی شیمیایی در خون را بررسی کردند. نتایج کامل این هورمون تراپی در ژورنال آنلاین PLOS One چاپ شده‌است.


مقاله ی مرتبط: استفاده طولانی مدت ازاستروژن پس از یائسگی و آسیب‌های آن


Bazedoxifene ماده‌ای است که برای جلوگیری از پوکی استخوان ناشی از یائسگی، به همراه استروژن تجویز می‌شود. این ماده جزو ترکیبات گیرنده‌ی انتخابی استروژن محسوب شده و با اتصال به این گیرنده‌ها، فعالیت آنان را  تحریک یا مهار می‌کند. بانوان با ورود به مرحله‌ی یائسگی، دچار کمبود استروژن می‌شوند، میزان کلسترول بد خون‌شان افزایش یافته و در معرض چاقی و دیابت قرار می‌گیرند. پروفسور Erdogan در این باره می‌گوید:

هدف تحقیقات یافتن مکانیسم اثر ترکیب این دو ماده بر بدن است. از آن‌جایی که کبد ارگان اصلی در کنترل متابولیسم و تنظیم میزان مواد شیمیایی خون به شمار می‌رود، ما برای یافتن نتیجه، بیان ژن‌ها را در کبد بررسی می‌کنیم.

محققان برای شبیه سازی کمبود استروژن در بدن، ۴۸ موش‌های هشت هفته‌ای را با رژیم پر‌چرب تغذیه کردند. در ۱۰ هفتگی، تخمدان ۴۰ موش را خارج کرده و آنان را به پنج گروه تقسیم کردند. هر گروه با دوز و ترکیب متفاوتی از استروژن و Bazedoxifene مورد بررسی قرار گرفت. محققان موش‌ها را کشته و با استفاده از نمونه‌های کبد، میزان اسیدچرب، کلسترول و گلوکز را اندازه گیری کردند. مشخص شد که  بیان ژن‌های تجمع چربی، التهاب و اکسیژن آزاد که سلامت کبد را نشان می‌دهند، به طور چشمگیری کاهش یافته‌است.


مقاله ی مرتبط: مصرف الکل و عوامل متابولیکی با هم‌ عمل می‌کنند تا خطر بیماری‌ شدید کبدی را افزایش دهند


هورمون تراپی می‌تواند از چاقی زنانِ دچار کمبود استروژن جلوگیری کند. آزمایشات انجام‌شده در این خصوص نشان می‌دهد که وزن رحم و چربی سفید شکم در افراد تحت درمان نسبت به افراد گروه کنترل کمتر می‌باشد. تحقیقات اخیر حاکی از آن بود که استفاده از روش هورمون تراپی برای زنان یائسه، ریسک ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را افزایش می‌دهد، اما هورمون تراپی نه‌تنها خطرناک نیست، بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی را نیز کاهش می‌دهد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید