انتشار این مقاله


مکانیسم تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای شناسایی شد

محققان از طریق انجام آزمایشاتی روی موش‌ها مکانیسم تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای را شناسایی کردند.

تیم بین‌المللی از محققان به رهبری Karolinska Institutet، از طریق انجام آزمایشاتی روی موش‌ها مکانیسم تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای را شناسایی کردند. این مطالعه در Journal of Experimental Medicine  منتشر شد.

چاقی یکی از مهمترین مسائل بهداشت جهانی است که بر تمام گروههای سنی تأثیر می‌گذارد. چاقی ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع ۲ و سرطان را افزایش می‌دهد. با وجود اینکه این مسائل امروزه شناخته شده هستند، داروی مناسبی برای درمان چاقی و سایر بیماری‌های متابولیک مربوط به آن وجود ندارد.

بافت چربی سفید حجم عمده چربی انسان را تشکیل داده و انرژی مازاد را ذخیره می‌کند. چربی قهوه ‌ای با مصرف انرژی گرما تولید کرده و سلول‌های آن دارای  تعداد زیادی میتوکندری حاوی آهن هستند. وجود مقادیر بالای آهن است که باعث رنگ قرمز تیره بافت چربی قهوه‌ ای می‌شود. چربی قهوه‌ای به علت مصرف بالای اکسیژن در آن، مویرگ‌های بیشتری نسبت به چربی سفید دارد. این نوع چربی همچنین دارای اعصاب بدون میلین فراوانی است که مسئول عصبدهی سمپاتیک سلول‌های چربی هستند. به گفته محققان یکی از راه‌های غلبه بر چاقی تحریک تبدیل بخش‌هایی از چربی سفید به چربی قهوه‌ای است.


مقاله مرتبط: مسیر تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای کشف شد


در مطالعه‌ای جدید که روی موش‌های چاق انجام گرفت، تیمی از محققان به رهبری Professor Yihai Cao از Karolinska Institutet و همکارانش از University of Connecticut و Qingdao University، تشکیل عروق خونی را در بافت چربی سفید تحریک کردند. آنان این کار را با بلوک مولکول گیرنده فاکتور رشدی که به VEGFR1 معروف است انجام دادند. این اثر در گروهی از موش‌ها به وسیله دارو و در گروهی دیگر به وسیله تغییر ژنتیکی حاصل شد. نتیجه، افزایش تبدیل چربی سفید به قهوه‌ ای و نیز کاهش چاقی و افزایش میزان حساسیت به انسولین بود.

به گفته Yihai Cao، نتایج این مطالعه می‌تواند به طرز امیدوارکننده‌ای به کشف داروهای جدید برای درمان چاقی و دیابت کمک کند.

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید