انتشار این مقاله


یک داروی جدید می‌تواند سلو‌ل‌های چربی سفید را نابود کند

اگر دارویی وجود داشت که بدون نیاز به رژیم می‌توانستیم از شر چربی‌ سفید و مضر خلاص شویم چه می‌شد؟ بر اساس یک مطالعه جدید رخداد چنین شاهکاری چندان هم دور نیست.

اگر دارویی وجود داشت که بدون نیاز به رژیم می‌توانستیم از شر چربی‌ سفید و مضر خلاص شویم چه می‌شد؟ بر اساس یک مطالعه جدید رخداد چنین شاهکاری چندان هم دور نیست.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس نشان دادد که چگونه می‌توان با استفاده از تعدادی مولکول‌ کوچک، آنزیم (nicotinamide-N-methyltransferase (NNMT را متوقف کرده و سبب نابودی سلول‌های چربی در موش چاقی شد که با چربی فراوان تغذیه شده بود.

پروفسور استانلی واتوویچ رهبر مطالعات بیان کرد که هدف قرار دادن NNMT می‌تواند راهی موثر برای شکست اضافه‌ وزن و چاقی باشد.

تخمین زده شده است که حدود ۷۰.۲ درصد بزرگسالان ایالات متحده آمریکا به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند. از آن‌جایی که اضافه وزن زمینه ساز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت نوع ۲ و بعضی سرطان‌ها می‌باشد پس حل این مشکل برداشته شدن باری عظیم از دوش مسئولین سلامت است.

حمله قلبی


مقاله مرتبط: احتمالاً عوارض نامطلوب اضافه وزن بیشتر از چیزی است که فکر می‌کردید


اصلی‌ترین دلیل اضافه‌وزن عدم تعادل انرژی است یعنی میزان کالری مصرفی بیش از مقدار کالری سوزانده شده است. این امر سبب ذخیره شدن چربی در بدن می‌شود. واتویچ می‌گوید:

با بزرگ‌تر شدن سلول‌های چربی این سلول‌ها شروع به ازدیاد تولید نوعی پروتئین خاص می‌کنند که این پروتئین سرعت متابولیسم این سلول‌ها را پایین آورده و سوختن چربی‌های جمع‌شده را سخت‌تر می‌کند.

وی افزود:

علاوه بر آن همانطور که بافت چربی گسترش می‌یابد مقدار بیشتری هورمون و سیگنال‌های التهابی که زمینه‌ساز بیماری‌هایی مزمنی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی عروقی می‌شود،را تولید می‌کنند.


مقاله مرتبط: زنان به علت نوع توزیع چربی، در ریسک بالاتری در ابتلا به بیماری‌های کاردیومتابولیک قرار دارند


با این‌حال واتوویچ و همکارانش ممکن است راهی برای راه‌اندازی دوباره متابولیسم در سلول‌های چربی سفید که تجمع‌شان بیشتر از تجمع انواع دیگر چربی‌ها مضر است بیابند.

سلول‌های چربی سفید و کاهش ۳۰ درصدی اندازه

تیم تحقیقاتی بیشتر بر روی توقف عملکرد NNMT تمرکز داشتند، NNMT آنزیمی است که محققان پیشین به ایفای نقش آن در کاهش سرعت متابولیسم سلول‌های چربی پرداخته بودند. در این تحقیق محققان مهارکننده NNMT را در موشی که دچار اضافه‌وزن بود امتحان کردند.

محققان گزارش کردند که موش تحت درمان قرار گرفته کاهش ۳۰ درصدی در سایز سلول‌های چربی سفید و کاهش ۷ درصدی وزن کل بدن را تجربه کرد.

چربی سفیدبه علاوه میزان کلسترول موجود در خون موش‌های تحت درمان قرار گرفته به حد نرمالی رسیده بود و با میزان کلسترول یک موش با وزن متعادل برابری می‌کرد.

از طرفی سایز چربی‌های سفید در موش‌هایی که بر روی آنها از پلاسبو استفاده شده بود افزایش یافته بود و همچنین افزایش وزن یافته بودند.

با توجه با اینکه هر دو گروه(موش‌های آزمایشی و موش‌های شاهد)مقدار غذای یکسانی در این مدت مصرف کرده بودند محققان بیان کردند که کاهش وزن در موش‌های تحت معالجه قرار گرفته با مهارکننده NNMT به خاطر کور شدن اشتهاشان نیست.

هر چند که مطالعات بیشتری برای مشخص کردن کارآمد و بی‌خطر بودن مهار کننده NNMT بر روی انسان لازم است اما دکتر واتوویچ و همکارانش باور دارند که راهی موثر و قابل اعتماد برای درمان اضافه‌وزن یافته‌اند. و در پایان دکتر واتوویچ گفت:

این نتایج اولیه تشویق‌کننده هستند و از توسعه و پیشرفت بیشتر این تکنولوژی به عنوان یک راه جدید و موثر برای مبارزه با بیماری‌های متبولیکی حمایت می‌کنند.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید