انتشار این مقاله


احتمالاً عوارض نامطلوب اضافه وزن بیشتر از چیزی است که فکر می‌کردید

مطالعات قبلی اثر اضافه وزن بر روی مرگ و میر را دست کم گرفته است و یافته‌های جدید از توصیه کنونی BMI که باید بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد پشتیبانی می‌کند.

مقالۀ جدیدی که در International Journal of Epidemiology به منتشر شده، اظهار می‌کند که در مطالعات قبلی اثرات مضرِ داشتن اضافه وزن دست کم گرفته شده است.

برخی معتقدند که داشتن اضافه وزن خفیف برای سلامتی خوب است. این بدین خاطر است که مطالعات پیشین یافته بودند که بهینه‌ی شاخص توده بدنی (BMI) که با کمترین خطر مرگ در ارتباط است، در محدوده‌ای بالاتر از چیزی که پزشکان معمولا پیشنهاد می‌دهند (بین ۱۸/۵ تا ۲۵ کیلوگرم به ازای هر مترمربع) قرار دارد.

اما سایر دانشمندان کم‌تر با این دلایل متقاعد شدند و گمان می‌کنند که این مطالعات به طور دقیقی کلیه‌ی اثرات BMI بر روی سلامت را بازتاب نمی‌دهد.

استدلال آن‌ها این بود که عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن یا مراحل اولیه بیماری، هردو می‌تواند باعث کاهش BMI شود و خطر مرگ را افزایش دهد و این سنجش اثر BMI بر روی خطر مرگ را سخت‌تر می‌کند.


مقاله مرتبط: بی‌خوابی و اضافه‌وزن


مطالعه جفت‌های والد-فرزندی

این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه بریستول واقع در انگلستان انجام شده است، تلاش کرد تا ارتباط اتفاقی بین BMI و خطر مرگ را به وسیله سنجش گزارش‎‌های سلامت ۳۲,۴۵۲ مادر و فرزندان‌شان و ۲۷,۷۴۷ پدر و فرزندان‌شان بررسی کند.

BMI  والدین و فرزندانشان با عوامل ژنتیکی در ارتباط است. دلیلی که گروه از جفت‌های والد-فرزندی استفاده کرد این بوده است که BMI بچه‌های بزرگ تحت تاثیر بیماری‌های که والدین‌شان ممکن است داشته باشند، نیست. بنابراین تحلیل این اطلاعات از برخی مشکلات که تحقیقات قبلی در رابطه با خطر مرگ‌هایی که واقعا با BMI  مرتبط‌اند مواجه بودند، جلوگیری می‌کند.

برای مثال، بعضی مطالعات مشاهده‌ای ممکن است به طور تصادفی در نتایج‌شان اطلاعاتی داشته باشند که به جای این که مربوط به مواردی باشد که BMI بیماری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از مواردی ناشی شده است که BMI  کم آن‌ها به خاطر بیماریشان بوده باشد. محققان این را “علیت معکوس” می‌نامند.

پرفسور جورج دیوی اسمیت، استاد اپیدمیولوژی بالینی و رییس مرکز اپیدمیولوژی یکپارچه سازی MRC در دانشگاه بریستول، مزایای این روش را توضیح داد.

ما از مطالعات متعارض که نشان می‌دهد آیا چیزی برای سلامت ما خوب است یا نه، استفاده می‌کنیم. به طور کلی این‌ها از مطالعات مشاهده‌ای ساده‌ای حاصل می‌شوند که باعث می‌شود یافته‌های بسیار گمراه‌کننده داشته باشیم.
روش‌های قدرتمند بیشتری برای شناسایی اثرات اتفاقی عوامل موثر بر سلامت مانند روش‌هایی که در این مطالعه به کار برده شده بود نیاز است تا ما بتوانیم بر اساس شواهد قابل اطمینان به سلامت عمومی توصیه بکنیم.


مقاله مرتبط: BMI را فراموش کنید! ما راه‌حل دقیق‌تری برایتان سراغ داریم


اثرات مضر BMI بالا دست کم گرفته شده است

با مطالعه BMI بچه‌های بزرگ، محققان کشف کردند که اثرات مخرب داشتن BMI پایین کمتر و اثرات مضر زندگی با BMI بالا بیشتر از چیزی بود که مطالعات قبلی یافته بودند.

چیزی که این مطالعه پیشنهاد می‎‌دهد این است که اثرات مخرب داشتن اضافه وزن در مطالعات قبلی دست کم گرفته شده بود.

نویسنده اصلی این مطالعه دکتر دیوید کارزلیک، محقق ارشد وابسته به MRC IEU، می‌گوید:

براساس مطالعه لانست اخیر، افزایش هشداردهنده‌ی چاقی از ۱۰۵ میلیون در سال ۱۹۷۵ به ۶۴۱ میلیون در سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان، در مورد عوارض آن بر روی سلامت عمومی نگرانی ایجاد می‌کند.

او نتیجه می‌گیرد:

این مطالعه نشان می‌‌دهد که ارتباط علتی نیست و برای این که این‌ها به توصیه‌های سلامت عمومی راه پیدا کنند ما نیاز داریم تا در رابطه با تفسیر اطلاعات‌ صرفا براساس ارتباطات، محتاطانه عمل کنیم.

ما دریافتیم که مطالعات قبلی اثر اضافه وزن بر روی مرگ و میر را دست کم گرفته است و یافته‌های ما از توصیه کنونی BMI که باید بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد پشتیبانی می‌کند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید