انتشار این مقاله


فعالیت مغز چگونه اضطراب را کاهش می‌دهد؟

قشر دورسولترال پره‌فرونتال در برنامه‌ریزی، منطق و تصمیم‌گیری دخیل است.

محققان معتقند بهبود عملکرد شناختی عمومی می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند. مطالعه جدید نشان می‌دهد افزایش فعالیت مغز در نواحی مرتبط با تفکر و حل مسأله، می‌تواند در کاهش اضطراب موثر باشد.


مقاله مرتبط: چگونه با افكار منفی و اضطراب مقابله كنيم؟


افرادی که مستعد اضطراب بودند، هنگامی که فعالیت بیشتری در نواحی مربوط به اعمال پیچیده ذهنی داشتند، کمتر به این اختلال مبتلا می‌شدند. حافظه و پرورش ذهن به همراه درمان‌های روانشناسی، می‌تواند به ارتقاء فعالیت نواحی مهم‌ مغز کمک کند. طبق گفته‌ی پروفسور احمد حریری، این یافته‌ها می‌تواند به تقویت استراتژی‌هایی که طی آن شخص می‌تواند عملکرد احساسات، اضطراب و تجربه‌ی افسردگی را در خود بهبود بخشد، کمک کند. این کار نه تنها با هدف قرار دادنِ مستقیم این اختلالات صورت می‌گیرد، بلکه به طور غیرمستقیم و از طریق بهبود عملکرد شناختی نیز ممکن می‌شود.

تمرکز این مطالعه روی ناحیه‌‌ای از مغز به نام قشر دورسولترال پره‌فرونتال (خلفی-خارجی) بوده است. این ناحیه در برنامه‌ریزی، منطق و تصمیم‌گیری دخیل است. همچنین این ناحیه در احساسات نیز نقش مهمی دارد. پروفسور حریری گفت:

هدف ما این بود که ناحیه‌ی ادراک بیماری‌های روانی را هدف قرار دهیم که قبلا نسبت به آن بی توجه بودیم. ما به دنبال متغییرهایی هستیم که انعطاف‌پذیری ذهن را افزایش می‌دهند و مانع از ایجاد مشکلات جدید توسط شخص می‌شوند.

در این مطالعه، مغز ۱۲۰ نفر حین انجام کارهایی که برای فعال کردن نواحی مشخصی از مغزشان طراحی شده بود، اسکن شد. نتایج نشان داد که با افزایش فعالیت قشر دورسولترال پره‌فرونتال، عدم توازن در ساختارهای عمیق‌تر مغز به شکل تغییر در حالات روانی و یا اضطراب بروز نمی‌یابد. Matthew Scult، نویسنده‌ی اول مطالعه، گفت:

ما امیدواریم ابتدا از طریق غربالگری افرادی که ریسک ابتلای بیشتری به اختلالات روانی دارند و سپس با انتخاب مناسب‌ترین نوع درمان برای هر شخص، درمان‌ها موجود بهبود بخشیم.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید