انتشار این مقاله


می‌خواهید مصرف نمک را کم کنید؟ غذاهای تند را جایگزین نمایید

غذاهای تند می‌توانند تمایل به نمک را کم کنند.

تحقیقات جدیدی که در ژورنال Hypertension منتشر شده است نشان می‌دهد که غذاهای تند می‌توانند تمایل به نمک را کم کنند.

مصرف زیاد نمک به عنوان عادتی بد شناخته می‌شود. باتوجه به مطالعه ای که اخیرا توسط Medical News Today پوشش داده شده، مصرف زیاد سدیم می‌تواند به طور قابل توجهی ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد و مواد معدنی- که از نمک به دست میآیند- میتوانند ریسک نارسایی قلبی را دوبرابر کنند.

در واقع، سدیم زیاد اثرات بدی بر قلب دارد و سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر این باور است همگی باید مصرف نمک خود را به میزان ۳۰ درصد کم کنیم تا به بیماری های مزمن دچار نشویم. سازمان بهداشت جهانی خواستار کاهش میزان مصرف تنباکو به میزان ۳۰ درصد نیز هست.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) هشدار داد که میزان زیاد سدیم در غذای فرد می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود که ریسکی برای بیماری های قلبی و سکته مغزی است.

سازمان قلب آمریکا (AHA) نیز به مردم هشدار داده است که نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز سدیم مصرف کنند. واضح است که ما باید مصرف روزانه سدیم خود را کم کنیم، اما چگونه؟

ویار نمک توسط فرایندهای پیچیده عصبی پی‌ریزی شده است که بخش هایی از آن به شروع تشخیص میپردازند.

اخیرا، محققان راهی برای فریب دادن این فرایند نوروبیولوژیک پیدا کرده اند: خوردن غذاهای تند باعث می‌شود که مغز فریب بخورد و تمایل کمتری به نمک داشته باشد.

مطالعات جدیدی توسط Dr. Zhiming Zhu پروفسور مرکز فشارخون و غدد درون ریز در Third Military Medical University in Chongqing, China انجام شده است.

دکتر Zhu انگیزه خود ازین تحقیق را اینگونه بیان کرد:

قبلا مطالعات اولیه ای رد مقداری capsaicin را یافتند. ماده شیمیایی ای که عامل بوی تند فلفل است و درک مزه نمک را بهبود میبخشد.

وی افزود:

ما میخواستیم تاثیر این ماده بر کاهش مصرف نمک را بررسی کنیم.


غذا های تند می‌توانند  نمک را کم کنند

دکتر Zhu و تیم تحقیقاتی اش ۶۰۶ فرد بالغ چینی را در گروه های مختلف مورد آزمایش قرار داد.

آنها تمایل افراد به غذا های تند و شور را بررسی کردند و دریافتند افرادی که تمایل بیشتری به غذاهای تند دارند نسبت به کسانی که تمایل کمتری به غذاهای تند دارند، مصرف نمک کمتری دارند.

همچنین فشار سیستولیک کسانی که غذاهای تند را ترجیح میدادند ۸ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک آنها ۵ میلی‌متر جیوه کمتر از کسانی بود که غذا های شور را ترجیح می‌دادند.

برای آزمایش کردن تاثیراتی که غذاهای تند بر روی مغز دارند، دکتر Zhu و تیم تحقیقاتی اش capsaicin را به شرکت کنندگان دادند و با تکنیک های تصویربرداری میزان فعالیت مغز آنها را اندازه گرفتند.

محققان دریافتند مزه تند همان ناحیه از مغز که توسط نمک فعال می‌شود را فعال می‌کند: قشر اوربیتوفرونتال و Insula

در نتیجه نویسندگان نوشتند:

لذت خوردن غذاهای تند ممکن است تمایل به نمک را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد،مصرف روزانه نمک را کم کند و فشار خون را نیز با تنظیم فرایند های عصبی مربوط به مزه نمک کاهش دهد.

محققان نتیجه گرفتند که:”عملکرد مزه تند میتواند منجر به مصرف کمتر نمک و کمتر شدن فشار خون شود.”

اگه شما کمی ادویه تند به غذایتان اضافه کنید میتوانید غذاهایی با مزه خوب و بدون نمک زیاد درست کنید. بله،وقتی حرف از غذا های تند میشود عادت و تمایل مم هستند. اما حتی با افزایش کم و تدریجی غذا های تند در غذاهایتان میتوانید از فواید آن استفاده کنید.

محمد امین سالاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید