انتشار این مقاله


برای اولین بار در دنیا؛ گوش‌های جدید ۵ کودک از رشد سلول‌هایشان

گروهی از پنج کودک در چین برای اولین بار در دنیا صاحب گوش‌های جدیدی شده‌اند که براساس مدل‌های دقیق ۳ بعدی بوده و از سلول‌های خودشان رشد می‌کند.

گروهی از پنج کودک در چین صاحب گوش‌های جدیدی شده‌اند که براساس مدل‌های دقیق ۳ بعدی بوده و از سلول‌های خودشان رشد می‌کند. در جهان برای اولین بار است که این نوع درمان به کار برده می‌شود.

کودکانی که بین ۶ تا ۹ سال داشتند، همگی میکروتیا داشتند (شرایطی که در آن قسمت خارجی گوش به صورت تغییر شکل یافته خاتمه می‌یابد). در این موارد شرایط به یک سمت بوده و فقط یک طرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین دانشمندان توانستند اسکن‌هایی با وضوح بالا از گوش های سالم آن‌ها فراهم کنند تا به رشد جایگزین‌ها کمک کنند.


مقاله مرتبط: لیزر؛ کاربردی برای ارسال صدا به سمت گوش توسط ایمپلنت‌های شنوایی


در حال حاضر تیم مهندسان بافت و جراحان پلاستیک ثابت کرده‌اند که این تکنیک‌ها می‌تواند در انسان کارساز باشد. آن‌ها می‌توانند زندگی جدیدی را برای افرادی که با میکروتیا یا سایر بیماری‌های مشابه زندگی می‌کنند، ارائه دهند.

 محققان در مقاله‌ی متشرشده‌اشان نوشتند:

نتایج این تحقیقات نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در انتقال بالینی غضروف گوشی شکل مهندسی‌شده‌ی انسانی با توجه به تکنیک مهندسی آزمایشگاهی و روش جراحی مناسب، است.

سلول‌های غضروفی chondrocytes نامیده می‌شوند که توسط دانشمندان از گوش تغییرشکل نیافته برداشته شده‌اند و سپس برای ایجاد یک گوش جدید برای طرف دیگر سر از طریق فرآیند کشت سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.با کمک توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن گوش‌های سالم، چارچوبی که به صورت سه‌بعدی چاپ شده‌بود، ایجاد شد که گوش جدید در حال رشد می‌تواند به آن گسترش یابد. با گذشت زمان، سلول‌های طبیعی تقریبا جایگزین تمام داربست‌های مصنوعی شدند.

در نهایت، گوش‌های جدید متصل شده و بازسازی تکمیل شد و پس از آن، برخی عمل‌های جزئی جراحی زیبایی صورت گرفت.این نوع تکنولوژی بیولوژیکی، در واقع چندین ساله است، اما این اولین بار است که به طور بسیار موثری در انسان استفاده می‌شود. اولین مورد از این ایمپلنت‌ها که ۳۰ ماه پیش نصب شده‌است، نشان می‌دهد که چشم‌انداز دراز مدت، خوب است.


مقاله مرتبط: ایمپلنت حلزونی


Lawrence Bonassar، استاد مهندسی زیست پزشکی دانشگاه Cornell در نیویورک که در این مطالعه دخیل نبود، در CNN گفت:

به کارگیری غضروف شکل‌گرفته برای بازسازی میکروتیا، بیش از دو دهه است که از اهداف انجمن مهندسی بافت بوده‌است.این کار به وضوح روش های مهندسی بافت را برای بازسازی گوش و دیگر بافت‌های غضروفی معرفی می‌کند و به زودی به یک واقعیت بالینی تبدیل خواهد‌شد. زیبایی‌شناسی بافت تولید شده در مقایسه با آن‌چه در حال حاضر از بهترین روش‌های بالینی انتظار می‌رود، برابری می‌کند.

نرخ میکروتیا در بعضی از کشورها به میزان ۱۷.۴ در ۱۰،۰۰۰ است که هم بر شنوایی و هم اعتماد به نفس کودکان متولد شده با این بیماری تاثیر می‌گذارد.درمان‌های جاری شامل نصب یک فریم گوش مصنوعی یا ایجاد یک گوش جدید از غضروف دنده است، اما این رویکرد جدید بر همه‌ی آن‌ها را هم از لحاظ ظاهر و هم کاهش آسیب در بدن بیمار غالب است.

Tessa Hadlock ، از بیمارستان چشم و گوش ماساچوست، که در این مطالعه دخیل نبود، به CNN گفت:

جراحان ایده‌ی برداشتن بافت غضروف از یک بیمار و وارد کردن این بافت به اجزای سلولی فرد و سپس گسترش آن اجزای سلولی، بررسی می‌کنند. موضوع جدید این است که برای اولین بار، آن را در یک گروه متشکل از پنج بیمار انجام داده‌اند و آن‌ها طولانی مدت و به خوبی پیگیری شده‌اند که نتایج، نشانگر رشد گوش‌ها از غضروف برداشت‌شده می‌باشد.

با این حال، پیش‌بینی‌های محتاطانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. ۲.۵ سال مدت خوبی است، اما قطعات مصنوعی گوش هنوز کاملا تجزیه نشده‌است؛ بنابراین قبل از این‌که مطمئن شویم به این موفقیت دست یافتیم، به نظارت بیش از ۵ سال، نیاز داریم.علاوه بر این، دو تا از این موارد، انحراف و کج‌شکلی اندکی در رشد گوش‌ها نشان می‌دهد که دانشمندان باید به دقت بر آن نظارت کنند. با این وجود، این گام امیدوار‌کننده‌ای برای این روش‌ها است و همچنین گزینه‌ای بالقوه و جدید برای تغییر در زندگی افراد مبتلا به میکروتیا است البته اگر به طور گسترده در دسترس باشد.


مقاله مرتبط: امکان درمان ناشنوایی با استفاده از سلول‌های بنیادی گوش داخلی


محققان نوشتند: ما با موفقیت توانستیم طراحی، ساخت و بازیابی گوش‌های خارجی خاص بیمار را انجام دهیم. تلاش‌های بیشتری برای تبدیل نهایی این نمونه‌ی اولیه به شیوه‌های بالینی معمول لازم است.

این پژوهش در EBioMedicine منتشر شده‌است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید