انتشار این مقاله


سلول بنیادی و پرتوتابی؛ شاید واکسنی جدید برای سرطان یافته باشیم

سلول‌های بنیادی پرتوان القایی می‌تواند واکسنی قوی و جدید علیه بسیاری از انواع سرطان‌ها باشد.

تبدیل سلول‌های پوست به سلول‌های اولیه‌ی خود در رحم مادر، می‌تواند واکسنی قوی و جدید علیه بسیاری از انواع سرطان‌ها فراهم کند. جوزف وو از دانشگاه استنفورد، کالیفرنیا، به همراه تیمش به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم ایمنی یک موش می‌تواند به منظور تشخیص و هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی با واکسنی از سلول‌های بنیادی تعلیم داده شود.

این تکنیک برخاسته از شواهدی است که نشان می‌دهند سرطان‌ها مانند یک رویان رشد می‌کنند. آن‌ها با فعال‌سازی بسیاری از ژن‌هایی که برای رشد سریع در طول حاملگی لازم هستند و پس از تولد خاموش شده‌اند، رشد می‌کنند. برای کمک به سیستم ایمنی به منظور شناسایی سرطان‌ها، محققان سلول‌های پوست موش را گرفته و آن‌ها را به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) تبدیل کردند؛ درست شبیه سلول‌هایی که جنین دارد. این سلول‌های بنیادی برخی از پروتئین‌ها را در سطح حود دارند که شبیه بسیاری از پروتئین‌های سلول‌های سرطانی است.


مقاله‌ی مرتبط: درمان سرطان تنها با یک تزریق؛ پایان سرطان نزدیک است؟


ناپدید کردن تومورها

قبل از تزریق این سلول‌ها به موش‌هایی که صاحب آن‌ها بودند، تیم وو ابتدا سلول‌های بنیادی را با پرتوتابی از کشت تا مبادا درون بدن شروع به رشد نمایند. همچنین ماده‌ای به آن‌ها اضافه شد که به تحریک سیستم ایمنی کمک می‌کند.

به مدت یک ماه و هر هفته تزریق زیرپوستی به موش‌ها صورت گرفت و بعد از آن ایمپلنت‌هایی از تومورهایی مختلف در بدن آن‌ها کار گذاشته شد. در موش‌های گروه کنترل که تزریقی صورت نگرفته بود، تومورها به رشد خود ادامه دادند ولی در همه‌ی موش‌های درمان شده تومورها کوچک ماندند. سرطان پستان در هفت موش از ۱۰ موش آزمایش شده کاملاً ناپدید و سرطان پوست نیز در پنج موش از ۹ تا به کلی ریشه‌کن شد.

این کار از طرف غول‌های تحقیقاتی در زمینه‌ی ایمونولوژی سرطان است؛ کسانی که کارهایشان بارها و بارها ثابت شده است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید