انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۴)

احتمال ۶ درصدی برخورد تسلا رودستر به زمین کمی جدی به نظر می‌رسد ولی شما مضطرب نشوید!


۹ – ۱۶ فوریه‌ی ۲۰۱۸


احتمال ۶ درصدی برخورد تسلا رودستر به زمین کمی جدی به نظر می‌رسد!

SpaceX/Flickr
SpaceX/Flickr

خبر تازه‌ای نیست، ولی هم‌اکنون در نقطه‌ای از فضا، یک دستگاه تسلا رودستر آلبالویی‌رنگ به همراه یک سرنشین بی‌جان که لباس فضانوردی مخصوص اسپیس اکس را بر تن دارد، با سرعتی دیوانه‌وار در حال گردش در مدار خود می‌باشد. چندی پس از پرتاب موفقیت‌آمیز فالکن هوی، ناسا این خودروی سرگردان را به عنوان یک “جرم آسمانی” به رسمیت شناخت. خب، ما نیز به شخصه خیلی خوش‌حالیم که زنده ماندیم و توانستیم ماشین فضایی را به چشم خود ببینیم، ولی سؤال نگران‌کننده‌ای که در این برهه از زمان پیش می‌آید این است که: آیا تسلا رودستر به زمین برخورد خواهد نمود؟


مقاله‌ی مرتبط: احتمال ۶ درصدی برخورد تسلا رودستر به زمین کمی جدی به نظر می‌رسد!


کریسپر باز هم خودنمایی می‌کند؛ این بار خبرچین داخل سلولی

Russell Kightley/Science Source
Russell Kightley/Science Source

رکوردرهای پروازهای هوایی و دوربین‌های مداربسته به کارآگاهان کمک می‌کند تا از وقایع آشفته و پیچیده سر در بیاورند. زیست‌شناسانی که سلول را مطالعه می‌کنند نیز تلاش کرده‌اند رکوردرهای خود را بسازند؛ برای مثال، با برقراری ارتباط بین فعالیت یک ژن مورد نظر با ژنی که یک پروتئین فلوروسنت تولید می‌کند. هدف از این کار شفاف‌سازی پروسه‌هایی است که به ایجاد سرطان، پیری، تأثیرات محیط و تکوین رویان مربوط می‌شوند. رکوردر سلولی جدیدی که از تکنولوژی کریسپر (ابزار ویرایش ژنی که اخیراً انقلابی در زیست‌شناسی به راه انداخته) قرض گرفته شده، می‌تواند یک دستگاه فیلم‌برداری بهتری باشد که اطلاعات روی DNA را ثبت می‌کند. این هفته، دیوید لیو شیمی‌دان و ویکسین تانگ، هر دو از دانشگاه هاروارد، از دو شکل از دستگاه ثبت‌کننده‌ی وقایع چندگانه‌ی آنالوگ به واسطه‌ی کریسپر (CAMERA) رونمایی کردند. در آزمایش‌های اثبات مفهوم، نشان داده شد که چگونه این ابزار می‌تواند هم در باکتری‌ها و هم در سلول‌های انسانی، قرار گرفتن در معرض نور، آنتی‌بیوتیک‌ها، عفونت ویروسی یا وقایع مولکولی داخل سلول را ثبت کند.


مقاله‌ی مرتبط: کریسپر باز هم خودنمایی می‌کند؛ این بار خبرچین داخل سلولی


انگلیسی‌ها ده هزار سال پیش چه شکلی بودند؟

محققان چهره‌ی یکی از قدیمی‌ترین انسان‌های مدرن انگلستان (“مرد چدارِ” ده هزار ساله از غار Gough در Cheddar Gorge) را بازسازی کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این مرد چشمانی آبی و پوست و مویی سیاه داشته است. DNA باستانی اسکلت تقریباً کامل این انسان که تاکنون مقاله‌ای از آن منتشر نشده است، نشان خواهد داد که او فاقد متغیرهای ژنی برای پوست روشن است که بعداً بین اروپائیان رواج یافت. نتایج این تحقیقات بر اساس مطالعات محققان موزه‌ی تاریخ طبیعی در لندن به‌دست آمده که از بازسازی جدیدی خبر می‌دهند. قرار است تا آخر ماه میلادی جاری مقاله‌ی این خبر منتشر شود. محققان پیش از این نیز می‌دانستند که برخی از اروپائی‌های مربوط به آن زمان پوست تیره و چشمان آبی داشته‌اند، ولی مرد چدار فرضیه‌ی مبتنی بر این که ساکنان اولیه‌ی جزیره‌ی انگلستان پوست و موی روشن داشته‌اند را رد می‌کند. در واقع پوست و موی روشن را پیش از ۴,۸۰۰ سال نمی‌توان در انگلستان یافت.

مطالعه‌ی دودمان آمریکایی‌ها

شرکت خصوصی ۲۳andMe که در زمینه‌ی ژنتیک فعالیت می‌کند، روز هشتم فوریه اعلام کرد که از بیش از پنج هزار نفر از ساکنان آمریکا که دودمان آن‌ها کمتر مورد مطالعه قرار گرفته، درخواست کمک کرده است. پروژه‌ی ژنتیک جهانی این شرکت ژنوم افرادی را بررسی خواهد کرد که هر چهار جدشان، همگی مربوط به یکی از ۶۱ کشور مبدأ مهاجرت‌ها به آمریکا باشد. این اطلاعات برای ردیابی دودمان جهانی و تاریخ مهاجرت انسانی استفاده خواهد شد. با این حال می‌توان از آن‌ها برای مطالعات سلامت روی گروه‌های کمتر تحقیق شده نیز استفاده کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید