انتشار این مقاله


نقش پروتئین Ras در گسترش سرطان

محققان دانشگاه Illinois دریافتند که چگونه پروتئین‌های Ras متصل شده به غشای سلولی بر مسیرهای پیام‌رسانی که موجب رشد بدون کنترل سرطان می‌شوند، اثر می‌گذارند.

محققان دانشگاه Illinois دریافتند که چگونه پروتئین‌های Ras متصل شده به غشای سلولی بر مسیرهای پیام‌رسانی که موجب رشد بدون کنترل سرطان می‌شوند، اثر می‌گذارند.

سیستم‌های پروتئینی، مانند Ras، مسیرهای پیام‌رسانی پیچیده‌ای که تقسیم سلولی را تنظیم می‌کنند، می‌سازند و در بعضی موارد، سرطانی می‌شوند و به مناطق دیگری از بدن متاستاز میابند. برای مثال، در ۹۸% از سرطان‌های پانکراس جهش‌های پروتئین‌های Ras دیده می‌شود.


مقاله مرتبط: درمان سرطان تنها با یک تزریق؛ پایان سرطان نزدیک است؟


مدت زیادی است که این پروتئین‌ها به دلیل نقش‌شان به عنوان کلید روشن/خاموش در مسیهای پیام‌رسانی کنترل‌کننده‌ی تقسیم سلولی و اختلال در مرگ نرمال و سالم سلول‌ها، مرکز توجه مطالعات سرطان بوده است. برای این‌که این پروتئین‌ها کار خود را به انجام برسانند، باید به یک سطح غشایی متصل شوند. محققان تلاش کرده اند تا بوسیله داروها، پروتئین های Ras را خاموش سازند، یا از روشن شدن آنها جلوگیری کنند، اما به موفقیت چندانی نرسیده‌اند. اما حالا گروهی از محققان دانشگاه Illinois در Urbana-  Champaign توانسته‌اند با دقت زیاد چگونگی واکنش این پروتئین‌ها را با سطوح غشای سلولی مطالعه کنند.

Stephen Sligar و تیمش دریافتند که شکل KRas4b این پروتئین‌ها محکم‌تر به غشای سلولی متصل می‌شوند، اما باید به قسمت درستی متصل شوند.

یک قسمت پروتئین KRas4b با همراهان پیام‌دهنده در ارتباط است؛ اگر این قسمت به غشا متصل شود، قادر نخواهد بود با همراهان خود وارد واکنش شود، اما اگر قسمت غیر فعال به غشا متصل شود، قسمت فعال قادر خواهد بود تا در جریان فرایند پیام‌دهی که موجب سرطان می‌شود، شرکت کند. این تیم کشف کردند که اسیدهای چرب درون KRas4b به کنترل قسمت متصل‌شونده به غشای سلولی کمک می‌کنند.


مقاله مرتبط: پیش‌بینی ریاضیات درباره‌ی‌ سلول‌های سرطانی


Sligar می‌گوید:

غشا نقشی حیاتی در کنترل فعالیت شبکه‌های بسیار پیچیده‌ی پیام‌دهی که تعداد زیادی مولکول‌های مختلف پروتئینی در آن دخیلند، بازی می‌کند. امروزه توانایی ساختار غشا در تحمیل چگونگی به کار گرفته شدن این مولکول ها در سطح غشا، و سپس چگونگی فعالیت آنها، مورد تحسین قرار می‌گیرد.

امیدواریم در طولانی‌مدت، توجه دوباره به بیوفیزیک KRas4b، و واکنش آن با غشا، کشفیات و ساخت داروهای درمان سرطان را هدایت خواهد کرد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید