انتشار این مقاله


جراحان گره‌های لنفاوی سرطانی را از طریق فرآیند زخم پنهان خارج می‌کنند

اولین جراحی ریشه گردن به کمک ربات را در ایالات متحده با استفاده از روش پستانی زیر بغلی دو طرفه انجام شد.

یک تیم از جراحان در Mount Sinai Beth Israel، به رهبری Hyunsuk Suh پزشک ، استادیار در دپارتمان جراحی در دانشکده‌ی پزشکی Icahn در Mount Sinai، اولین جراحی ریشه گردن به کمک ربات را در ایالات متحده با استفاده از روش پستانی زیر بغلی ۲طرفه، جراحی ای که شامل خارج کردن تمام گره های لنفاوی یک طرف گردن است، انجام دادند. نتایج امروز در مجله Video Endocrineology منتشر شد.

دکتر Suh و تیم جراحی اندوکراین در Mount Sinai تنها جراحانی در کشورشان بودند که اخیرا از روش پستانی زیر بغلی ۲طرفه برای درمان اختلالات تیروئیدی خوش خیم و بدخیم استفاده می کردند. مطالعه اخیر او از استفاده از روش پستانی زیر بغلی ۲طرفه برای خارج کردن سرطان دارای متاستاز در گردن طرفی پرده برداشت. در یک مورد به چاپ رسیده، دکتر Suh جراحی را با سیستم جراحی da Vinci انجام داد و ۵۹ گره لنفی را از یک بیمار مونث خارج کرد، ۲گره لنفاوی برای سرطان مثبت شدند. این بیمار دارای سرطان تیروئید به مدت سالها تشخیص داده شد و مورد جراحی تیروئید معمولی از طریق گردن قرار گرفت، اما سرطان او به گره های لنفاوی گسترش یافت، نیازمند جراحی گسترده تری شد. در یک تلاش برای جلوگیری از زخم گردنی قابل توجه او روش پستانی زیر بغلی ۲طرفه را انتخاب کرد.

روش پستانی زیر بغلی ۲طرفه باعث می شود که جراح ۲ برش در سینه ایجاد کند و ۲ برش در زیر بغل پوست را چین دار می‌کند. تجهیزات رباتی شامل اندوسکوپ (یک وسیله ی پزشکی با یک چراغ و دوربین) به برش ها داخل میگردد. ابتدا محل کار در منطقه گردن ساخته می شود، دکتر Suh ساختارهای بحرانی را قبل از خروج گره های لنفاوی بیمار یا غده‌ی تیروئید حفظ می‌کند. این فرآیند با خاصیت تهاجمی کم یک زخم پنهان در مقایسه با روش معمول که در آن جراح یک برش در گردن ایجاد می‌کند، بر جای می‌گذارد.

دکتر Suh می‌گوید: “این فرآیند ایدئال برای بیمارانی است که از یک زخم گردنی قابل دیدن اجتناب می‌کنند و آن را محرمانه نگه می دارند. به دنبال جراحی، بسیاری از بیماران می توانند در همان روز به خانه باز گردند”.

دکتر Suh می گوید که استفاده از اساس رباتیک یه تصور عالی از ساختار آناتومیکی تهیه می‌کند و تجهیزات رباتیک اجازه می‌دهد که مانورها امن تر و دقیق تر باشد. او ۴۰ جراحی تیروئید رباتیک را در Mount Sinai Beth Israel انجام داد. دکتر Suh روش پستانی زیر بغلی ۲طرفه را در بیمارستان آموزشی ملی Seoul در کره‌ی جنوبی جایی که این روش پیشرفت کرده، مورد مطالعه قرار داد .

دکتر Suh می گوید: “ابداعات جراحی باید امنیت را تضمین کند و نتایج اش به خوبی افزودن سودهایی به بیماران باشد. جراحی تیروئید رباتیک هنوز هم یک فرآیند علامت گذاری شده از طرف FDA در ایالات منحده است اما از طریق پیشرفت مداوم و انجام مناسب، روش پستانی زیر بغلی ۲ طرفه تاثیر خوبی در زمینه جراحی تیروئید خواهد داشت”.

دکتر William B Inabnet ، FACS، رئیس جراحی Mount Sinai Beth Israel می گوید: ”دکتر Suh یکی ازکارمندان تازه کار نمونه است که مجموعه‌ی تجربه‌ای جدید برای برنامه‌ی جراحی تیروئید با دسترسی جزئی در حال پیشرفت فراهم می آورد”. دکتر Suh به برنامه جراحی اندو کراین Mount Sinai پیوست، که دارای سنت دیرینه استفاده از جراحی تیروئید اندوسکوپیک با زخم پنهان هستند، که شامل روش دهانی است. این روش شامل خارج کردن غده ی تیروئید با ایجاد ۳ برش کوچک در داخل دهان در زیر لب تحتانی است.

آیدا جاملو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید