انتشار این مقاله


مادر شدن ۱۱ سال شما را پیر می‌کند!

مطالعه‌ای جدید تاثیر فرزندآوری بر روی سن سلولی را در حدود ۱۱ سال می‌داند. چیزی که با تعداد فرزندان نیز تغییر می‌کند.

تولد فرزند ناگریز تغییرات چشمگیری را در ذهن و بدن مادر ایجاد می‌کند اما عواقب مادام العمر نهایی مادر شدن می‌تواند چیزی بیشتر از آن باشد که همیشه فکر می‌کردیم. آنالیز جدیدی که بر روی DNA نزدیک به ۲۰۰۰ زن در سنین باروری در ایالات متحده انجام شد آشکار کرد کسانی که زایمان می‌کنند شواهدی را نشان می‌دهند که حاکی از تغییرات نشانگرهای ژنتیکی تحت تاثیر تسریع پیر شدن سلولی قابل توجه است.

آنا پولک، اپیدمیولوژیست از دانشگاه جورج میسون، در گفتگو با New Scientist گفت:

ما از یافتن چنین نتایج قابل توجهی شگفت زده شدیم. نتایج چیزی در حدود ۱۱ سال تسریع پیری سلولی را نشان می‌داد.

پولک و گروهش اطلاعات نظرسنجی بررسی غذایی و سلامت ملی ایالات متحده (NHANES) را آنالیز کردند. یک مطالعه وسیع cross-sectional که سرحال و خوب بودن افراد ایالات متحده را در گذر زمان را جدول بندی می‌کرد. زمانی که آن‌‎ها اطلاعات مربوط به سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ را که در این نظرسنجی ثبت شده بود و شامل اندازه‌گیری نشانگرهای ژنتیکی به نام تلومرها بود آنالیز کردند متوجه چیزی غیرعادی شدند.

تلومرها مولکول‌هایی هستند که در انتهای کروموزم‌های ما به عنوان کلاهک عمل می‌کنند و در مقابل نابودی و یا فرضا در معرض چیزهای مضر برای سلامتی ما از اطلاعات ژنتیکی سلول‌های ما محافظت می‌کنند.


مقاله مرتبط: تلومر چیست و چه ارتباطی با پیری دارد؟


در آن  دوران، طول تلومر به عنوان نشانگری برای سنجش سن سلول در نظر گرفته شد. هر چه تلومر بلندتر باشد آن را سالم‌تر در نظر می‌گیریم چرا که تلومرهای کوتاه‌تر با نتایجی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عیوب شناختی در ارتباط است. حال احتمالا ما چیز جدیدی برای اضافه کردن به این لیست داریم: تولد فرزند

در این مطالعه، گروه زمانی که چیزهایی مانند سن، قومیت، تحصیلات، سیگار کشیدن و این دست موضوعات را بررسی کردند متوجه شدند زنانی که حداقل یک فرزند دارند در مقایسه با سایر زنان به طور میانگین ۴.۲ درصد تلومر کوتاه‌تری دارند. این میانگین بدین معناست که یک تفاوت ۱۱۶ جفت بازی در زنانی که صاحب فرزند شده‌اند وجود دارد که طبق توضیحات محققان معادل چیزی در حدود ۱۱ سال تسریع پیری سلولی است. موضوع حیرت‌آور این است بچه‌دار شدن نسبت به سیگار کشیدن (۴.۶ سال) و چاقی (۸.۸ سال) که قبلا در تحقیقی بررسی شده بودند، بیشتر موجب کوتاه شدن تلومر می‌شود.

علاوه بر آن در این مطالعه به نظر رسید که کوتاه شدن تلومر به طور وسیعی وابسته به تعداد فرزندانی است که زن به دنیا آورده است. پولک در گفتگو با Newsweek بیان کرد:

ما متوجه شدیم زنانی که پنج فرزند یا بیشتر دارند در مقایسه با کسانی که فرزند ندارند و حتی به طور نسبی نسبت به زنان دارای یک، دو، سه یا چهار فرزند تلومر کوتاه‌تری دارند.

به خاطر داشته باشید به دلیل ماهیت مشاهده‎‌ای این مطالعه ما نمی‌توانیم در این مورد یک نتیجه‌گیری اثر علّی بکنیم و صرفا یک ارتباط مطرح است.
حداقل یک مطالعه نتیجه متناقضی تولید کرده‌ است. در واقع مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در جوامع  Kaqchikel Mayan شهری در گواتمالا انجام شد دریافت زنانی در جامعه که فرزندان زنده بیشتری دارند تلومر بلندتری نیز دارند که نشان می‌داد داشتن فرزند می‌تواند از زنان در مقابل پیری سلولی محافظت کند.
دیگر مطالعات قبلی نیز کمیت کاهش اندازه جفت بازهای تلومری را با دوره‌های پیشرفته پیری سلولی اندازه‌ گیری کرد که طبق گفته محققان می‌توان گفت بدین معناست که بچه‌دار شدن تنها با ۴.۵ سال پیری پیشرفته در ارتباط است.
حداقل یک محققان که در این مطالعه شرکت نداشته پیشنهاد داده است که این اثر ممکن است به کمی، سه سال پیری بیولوژیکی باشد.

برای توجیه آن چیزی که در پشت این کوتاهی تلومر در نمونه‌های ایالات متحده است، محققان حدس می‌زنند استرسی که همراه با بچه‌دار شدن است می‌تواند دخیل باشد اما از آن‌ جایی که تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است، آن‌ها توصیه می‌کنند که نتایجشان با احتیاط استفاده شود.


مقاله مرتبط: تاثیر تولد فرزند بر روابط والدین و دیگر اعضای خانواده


پولک به New Scientist گفت:

ما نمی‌گوییم بچه‌دار نشوید و در حالی که محققان همچنان درباره این که واقعا چه اتفاقی می‌افتد آزمایش می‌کنند این یک توصیه عاقلانه است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید