انتشار این مقاله


چگونه تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند شما را بکشد!

تماشای بیش از حد تلویزیون و به طور کلی نشستن طولانی مدت اثرات سوء و حتی خطر مرگ به دنبال دارد!

اگر برایتان پیش آمده که بگویید: “فقط ی قسمت دیگه…” ؛ درحالیکه قبل از این ۵ قسمت از سریال Breaking Bad را بی وقفه تماشا تماشا کرده‌اید، شاید بهتر است از این به بعد در این مواقع کنترل تلویزیون را کنار گذاشته و قبل از تماشای ادامه سریال، کمی نرمش کنید!
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند ریسک ابتلا به ترومبومبولیسم سیاهرگی( لخته خون در سیاهرگها) را افزایش دهد که میتواند کشنده باشد. (ترومبوز یعنی لخته خونی)


مقاله مرتبط:نشستن نزدیک تلویزیون: مخرب یا خودخواهی


تخمین زده شده‌است که هرساله بین ۳۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار فرد در آمریکا دچار ترومبوز سیاهرگی می‌شوند.

ترومبوز سیاهرگی به دو فرم ظاهر می‌شود: ترومبوز سیاهرگی عمقی و آمبولی ریه.

ترومبوز سیاهرگی عمقی وقتی بوجود می آید که یک لخته خونی در سیاهرگهای عمقی بدن(عمدتا در پاها) تشکیل میشود. و آمبولی ریه وقتی بوجود می‌آید که این لخته خونی ازعروق عمقی جدا شده و به ریه‌ها برسد و مسیر یکی از شریانهایی را که ریه را تغذیه می‌کند مسدود کند.

بله بنظر ترسناک می‌آید و ترسناک هم هست! تقریبا ۱۰-۳۰ درصد از بالغین در آمریکا طی ماه اولِ پس از تشخیص ترومبوز سیاهرگی عمقی یا آمبولی ریه‌شان می‌میرند.

با این حساب، چیز ساده ای مثل تماشای تلویزیون چطور میتواند منجر به شرایط مرگباری مثل این شود؟

خب، یکی از فاکتورهای خطرِ ترومبومبولیسم سیاهرگی کاهش جریان خون است که می‌تواند توسط نشستن طولانی مدت بوجود بیاید.
اگر تماشای طولانی مدت و بی وقفه مقابل جعبه جادویی مصداق این موضوع نباشد، پس چه چیز دیگری میتواند باشد؟!

متاسفانه بسیاری از ما بخاطر این رفتار مقصریم، یک تحقیق که سال پیش توسط Nielsen انجام شد، نشان داد که افراد بالغ در آمریکا حدود ۶ ساعت در روز صرف تماشای تلویزیون می‌کنند!

در سال ۲۰۱۶ یک مطالعه که در ژورنال Circulation منتشر شد، تماشای بیش از حد تلویزیون را با افزایش خطر آمبولی ریه در مردان ژاپنی ارتباط داده بود.

در مطالعه  جدید،  Yasuhiko Kubota از دانشگاه Minnesota و همکارانش خواستند بررسی کنند که آیا تماشای تلویزیون به مدت طولانی همین خطر را برای مردم آمریکا نیز به دنبال دارد یا خیر!

بروز ترموبوبولیسم سیاهرگی در جوامع غربی بیشتر از جوامع آسیاییست. بنابراین این موضوع میتواند گزینه مناسبی برای بررسی ارتباط بین تماشای تلویزیون و افزایش خطر ترومبوبولیسم سیاهرگی باشد.

ورزش خطرات تماشای بیش از حد تلویزیون را از بین نمی برد

طی این تحقیقات محققان از ۱۵۱۵۸ نفر پرسیدند که چقدر تلویزیون می‌بینند؟ و جوابها را در دسته‌های : هرگز- به ندرت- گاهی اوقات- زیاد- و بسیار زیاد دسته بندی کردند. طی بررسی ۶۹۱ مورد ترومبوبولیسم سیاهرگی گزارش شد که با مقایسه میزان بروز بیماری در دسته‌های مختلف، محققان دریافتند بروز این حالت در افرادی که “زیاد یا بسیار زیاد” تلویزیون می‌بینند، ۱.۷ برابر بیشتر از کسانیست که به ندرت تلویزیون تماشا می‌کردند، یا اصلا تلویزیون نمی‌دیدند.

اگر فکر می‌کنید که با رفتن به باشگله میتواند اثرات تماشای طولانی مدت تلویزیون را حذف کنید، در اشتباهید. محققان دریافتند که حتی در میان کسانی که فعالیتهای فیزیکیشان مناسب است و زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند، میزان بروز این حالت، ۱.۸ برابر است.

پس برای اینکه از خطر لخته های خونی کشنده در امان بمانیم چکار می‌توانیم بکنیم؟ جواب ساده است: از تایم تماشای تلویزیونمان کم کنیم و به میزان فعالیت فیزیکی‌مان و فعالیتهای دیگرمان اضافه کنیم.

پرهیز از تماشای طولانی مدت تلویزیون، افزایش فعالیت فیزیکی و کنترل وزن بدن، میتواند برای پیشگیری از ترومبوبولیسم سیاهرگی مفید باشد.


مقاله مرتبط:آیا این وسیله می‌تواند از عوارض ناشی از نشستن جلوگیری کند؟


رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید