انتشار این مقاله


MRI می‌تواند توانایی بدن برای جلوگیری از انتشار سرطان را پیش‌بینی کند

یک روش ساده غیرتهاجمی که می‌تواند طول عمر بیماران سرطانی که به مغز گسترش یافته است را پیش بینی کند

یک روش ساده غیرتهاجمی که می‌تواند طول عمر بیماران سرطانی که به مغز گسترش یافته است را پیش بینی کند و اینکه آیا این بیماران به روش ایمونوتراپی جواب میدهند یا نه. این روش که میتواند به وسیله ی MRI استاندارد بیمارستانی انجام شود، یک روز میتواند نیاز بیماران برای جراحی جهت بیوپسی را مرتفع سازد و یک روش ساده تر، سریعتر و ایمن تر برای  درمان مناسب تر جهت تجویز پزشکان فراهم آورد.

مشکل اصلی، درمان تومور اولیه سرطان که به طور رایج اتفاق می افتد، که معمولا میتواند به وسیله ی جراحی براشته شود نیست. اما گسترش یا متاستاز آن به نواحی دیگر بدن باعث ایجاد تومور ثانویه میشود. یکی از شایع ترین محل های متاستاز مغز است. تومور ثانویه مغزی میتواند منجر به متاستاز در جاهای دیگر بدن بشود که هرکدام این ها میتواند باعث مرگ بیمار بشود.


مقاله مرتبط: دلیل متاستازِ سلول‌های سرطانی چیست؟


به عنوان یک قانون کلی، سرطانی که متاستاز داده، با شیمی درمانی یا روش های دیگر مانند ایمونوتراپی درمان میشود. ایمونوتراپی یک درمان تازه است که با تحریک کردن سیستم ایمنی در برابر سلول های سرطانی عمل می کند. ایمونوتراپی یک روش انقلابی برای درمان بیماران است که بسیاری از اثرات جانبی ناتوان کننده شیمی درمانی را ندارد. اما این روش در همه ی افراد و در همه ی سرطان ها پاسخگو نیست و هیچ تستی نیست که که مشخص کند در چه کسانی پاسخ میدهد. برای مشخص کردن دلیل اینکه چرا برخی بیماران با تومور مغزی ثانویه بهتر از بقیه به درمان پاسخ میدهند، محققان دانشگاه لیورپول به همراه موسسات دیگر، از روش MRI که DTI(  diffusion tensor imaging) نامیده می شود استفاده کردند تا تومور های مغزی بیماران مناسب را آنالیز کنند و سپس برای آزمایشات بیوشیمیایی مقایسه ای نمونه گیری کنند. آن ها دریافتند که هرچه سطح سلول های ایمنی واکنش پذیر اطراف این تومور ها بیشتر باشد، بیمار بیشتر عمرمیکند؛ صرف نظر از نوع سرطان یا پارامترهای زیستی دیگر.

این پروژه توسط فیلیپ رودلند استاد بیوشیمی دانشگاه لیورپول و مایکل جنکینسون مشاور جراحی مغز و اعصاب و دیگران رهبری شد. پروفسور رودلند میگوید: این نتیجه نشان میدهد سیستم ایمنی بدن در بررسی برخی از سرطانهای متاستاتیک نگهداری میشود و تنها نظارت بر یک متاستاز در مغز بازتاب کنترل کلی بدن است.

دکتر ذکریا افزود: اعجاب بزرگی درباره ی ایمونوتراپی تومور های مغزی وجود دارد که بدون زمان و خطر عمل جراحی مغزو اعصاب است. غیر ممکن است که بفهمیم کدام بیماران با این روش درمان میشوند. از آنجایی که بیشتر بیماران مبتلا به تومور مغزی تحت MRI قرار گرفتند، یک سوال ساده پرسیدیم. آیا تغییراتی در اسکن وجود دارد که با واکنش ایمنی مغز به سرطانمرتبط باشد؟

آقای جنکینسون افزود: قدم های بعدی تکرار همین مطالعه در گروه بزرگتری از بیماران با متاستاز مغزی است تا یافته ها را تایید کنند و آزمایش این روش در بیماران انتخابی برای ایمونوتراپی است.

این تحقیق بر روی مواد در بانک تحقیقاتی Walton research انجام میشود که برای محققان فراهم آماده است تا با دسترسی به بافت تومور مغزی ونمونه های خون آزمایش درمان های جدید توسعه وتسهیل یابد.

نگین شیخ لری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید