انتشار این مقاله


علت عجیب تشدید میگرن پس از مصرف برخی از مواد غذایی!

افرادی که از میگرن رنج می‌برند غالباً اشاره می‌کنند که مصرف بعضی غذاها سردردشان را تشدید می‌کند، اما نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که شاید این امر صرفاً ناشی از غذا نباشد، بلکه باکتری‌های موجود در دهانِ فرد نیز دخیل‌اند! تحقیقات نشان می‌دهند که در دهانِ افراد مبتلا به میگرن باکتری‌های بیشتری در مقایسه با […]

افرادی که از میگرن رنج می‌برند غالباً اشاره می‌کنند که مصرف بعضی غذاها سردردشان را تشدید می‌کند، اما نتایج تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که شاید این امر صرفاً ناشی از غذا نباشد، بلکه باکتری‌های موجود در دهانِ فرد نیز دخیل‌اند!

تحقیقات نشان می‌دهند که در دهانِ افراد مبتلا به میگرن باکتری‌های بیشتری در مقایسه با افراد سالم وجود دارند که این قابلیت را دارند که ساختار موادی شیمیایی به نام نیترات را تغییر دهند. تعدادی از غذاهای تشدید کننده‌ی میگرن نیز شامل نیترات هستند؛ مثل گوشت‌های فرآوری شده، برگ‌های سبزِ سبزیجات و مشخصاً بعضی از داروها.

محققان این گونه در نظر گرفتند که تعداد باکتری‌های دهان که قابلیت تغییر نیترات را دارند، در بروز سردرد در بعضی افراد ایفاگر نقش هستند. این باکتری‌ها می‌توانند نیترات را به نیتریک اکسید تبدیل کنند؛ ماده‌ای که استدلال می‌شود در بروز سردردها نقش ایفا می‌کند.

باکتری‌های موجود در دهان ممکن است در بروز سطحی از نیتریک اکسید که تشدیدکننده‌ی میگرن است مشارکت داشته باشند.

این جمله، بخشی از مقاله‌ای است که محققان در شماره‌ی ۱۸ اکتبر ژورنال mSystems منتشر کردند. با این وجود، این تحقیق تنها به ارتباط بین این باکتری‌ها و میگرن پی برده است و نمی‌تواند اثبات کند که این باکتری‌ها خود از دلایل ایجادکننده‌ی سردردهای میگرنی‌اند. بانیان این تحقیق امیدوارند که پژوهش آنان بتواند موجب بیشتر شدن تحقیقات حول ارتباط باکتری‌های دهانی با سردردهای میگرنی باشد.

از همکاران این تحقیق، انتونیو گونزالس – برنامه نویس و تحلیلگر در دانشگاه سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا – در گفت‌وگویی اشاره کرد:

اکنون اگر افراد مشکوک‌اند که نیترات میگرن آن‌ها را تشدید می‌کند باید تا حد امکان از مصرف مواد شامل نیترات در رژیم غذایی خود پرهیز کنند.

برای این تحقیق، محققان ۱۷۲ نمونه‌ی دهانی و نزدیک به ۲۰۰۰ نمونه‌ی مدفوعیِ افراد سالمی را که در پروژه‌ی American Gut – یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های علمی که با مشارکت داوطلبانه‌ی مردم در روند تحقیقات در امریکا اجرا شده است – را مورد بررسی و آنالیز قرار داده‌اند. هزاران نفر از مردم در تهیه‌ی نمونه‌های این تحقیق عمومی شرکت کردند تا میکروبیوم‌های موجود در بدنشان – موجودات کوچک همزیست – مورد بررسی و آنالیز قرار گیرند.

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید