انتشار این مقاله


از نظر ریاضی توقف سالخوردگی غیر ممکن است و در اینجا به علت آن می‌پردازیم

در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا توقف کهولت سن و عوارض ناشی از آن امکان پذیر است یا خیر.

 

یک مساله وجود دارد: سیر تکاملی همه اش به کمک به افزایش زاد و ولد برمی‌گردد.

اگر یک ویژگی باعث افزایش احتمال مرگ یک حیوان شود تاثیر آن ویژگی نهایتا در کنار ویژگی هایی که کمک به زنده ماندن آن حیوان می‌شود از بین می‌رود.

اما حتی اگر شما هیچ گاه از یک بیماری خاص یا صدمه رنج نبرید در سن بالا خواهید مرد.

پس چرا این سیر تکاملی نقطه توقفی برای سالخوردگی ندارد؟

طبق گفته های محققان در دانشگاه Arizona آن به این دلیل است که از نظر ریاضی غیر ممکن است.

توضیحات اخیر برای اینکه چرا این سیر تکاملی نمیتواند سالخوردگی را از معادلات حذف کند این است که تنها سالخوردگی یک مشکل بعد از داشتن چند فرزند است.

وقتی شما دیگر نمی‌توانید فرزند بیاورید تکامل کار خودش را با شما تمام کرده است( اینکه چرا شما فرزند آوری را متوقف کرده اید کاملا سوال دیگری است)

اما محققان زیست شناسی تکاملی Paul Nelson و Joanna Masel در دانشگاه Arizona می‌گویند که آن اساسی تر از این است که ” سالخوردگی جایزه پذیرش در گروه اندامگان چند سلولی است”.

مساله به دو چیز که در سالخوردگی سلول ها رخ می‌دهد نزول پیدا می‌کند.

آنها یا سرعت شان کم می‌شود یا افزایش سرعت می‌‍یابند

وقتی مو های سرتان توسی می‌شود سرعت سلول ها کم شده و آنها نمی‌توانند رنگ دانه تولید کنند و وقتی در پوست شما چین و چروک ایجاد می‌شود پوست شما تولید کلاژن و الاستین را که برای آبرسانی و صافی پوست لازم است را متوقف می‌کند و آن نوعی از سالخوردگی است که با آن آشنا شدیم.

وقتی که سلول ها سرعت رشدشان را زیاد می‌کنند درست زمانی است که مردم در نگرانی می‌افتند زیرا که آن می‌تواند سرطان سلول ها را ایجاد کند.

سلول های سرطانی درست به اندازه سلول هایی که باعث سفیدی مو و چین و چروک پوست می‌شوند هستند و آنها فقط وقتی که باعث یک بیماری می‌شوند مشکل ساز هستند.

برای مثال نیمی از مردان بالای ۶۰ سال سرطان پروستات دارند. اما به طور معمول چیز بسیار مضری نیست اغلب دلایل دیگر باعث مرگ می‌شوند.

Nelson و Masel تکامل ویژگی هایی که باعث افزایش و کاهش سرعت سلول ها می‌شود را مدل کردند که تا حدی قابل تعریف بود.

اگر شما راهی پیدا کنید که باعث عدم کاهش سرعت سلول ها شود بسیار عالی است زیرا که مو های تان سفید نمی‌شود و پوستتان نیز چین و چروک نمی‌خورد اما سرعت رشد سلول های سرطانی افزایش می‌یابد و شما را خواهد کشت.

اگر راهی برای متوقف کردن افزایش سرعت سلول ها بیابید عالی است زیرا راهی برای درمان سرطان یافته ایم اما سلول های در حال کار که سرعت شان کم و ناچیز است روی هم انباشته می‌شوند و شما را خواهند کشت.

Masel در رسانه ها گفته است: ” روند کهولت سن از نظر ریاضی رسما چاره ناپذیر است و از نظر منطق ˓ تئوری ها و ریاضی هیچ راهی وجود ندارد.چند سلولی بودن از این قرار است که سلول های شما با یکدیگر در حال رقابت هستند˓ فرار از تعادل باعث بدتر شدن همه چیز می‌شود.

ما می‌توانیم طول عمر انسان ها را بیشتر کنیم ولی نمی‌توانیم مرگ را متوقف کنیم و آن باعث می‌شود که شما زمان تان را از دست بدهید.”

روند کهولت سن

برای مطالعه بیشتر این لینک را مشاهده فرمایید.

لینک مقاله

 

 

فاطمه مهرابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید