انتشار این مقاله


باورهای نادرست و افسانه‌های سلامتی (بخش اول)

برخلاف تصور عده‌ی بسیاری از مردم، نوشیدن روزانه‌ی ۸ لیوان کلید سلامتی نیست؛ فراموش کردن پوشیدن لباس‌‌های گرم در روزهای سرد باعث مریضی نمی‌شود؛ حتی حاملگی ۹ماه دقیق به‌طول نمی‌انجامد. افسانه‌ها و باورهای نادرست مربوط به سلامتی اغلب به عنوان حقیقت پذیرفته می‌شوند. در ادامه  به بررسی برخی از این باورهای نادرست می‌پردازیم. مکمل‌ها همواره […]

برخلاف تصور عده‌ی بسیاری از مردم، نوشیدن روزانه‌ی ۸ لیوان کلید سلامتی نیست؛ فراموش کردن پوشیدن لباس‌‌های گرم در روزهای سرد باعث مریضی نمی‌شود؛ حتی حاملگی ۹ماه دقیق به‌طول نمی‌انجامد.

افسانه‌ها و باورهای نادرست مربوط به سلامتی اغلب به عنوان حقیقت پذیرفته می‌شوند. در ادامه  به بررسی برخی از این باورهای نادرست می‌پردازیم.

مکمل‌ها همواره باعث سلامتی بیشتر می‌شوند!

comp-3045539-pills

 

مکمل‌های ویتامینی دربرخی موارد، نه تنها موجب سلامتی نمی‌شوند، بلکه خطرناک نیز می‌یاشند؛ برای مثال درپژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، مشخص شد زنان مسنی که مکمل‌های ویتامینی مصرف می‌کنند با ریسک بالای ابتلا به جنون مواجه‌اند.
هم‌چنین بررسی نتایج حاصل از تحقیقات ۲۰سال نشان می‌دهند مصرف دوز‌های بالای ویتامین با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

بهترین راه برای افزایش مصرف ویتامین‌ها در رژیم روزانه، دریافت آن‌ها از طریق وعده‌های غذایی است.


هوای سرد موجب بیماری می‌شود

4f83046f5dd8d95a52c7482316569047_cold-weather-safety-580x326_featuredimage

این باور در سراسردنیا بسیار موردپذیرش است اما صحیح نیست. هرچند نشانه‌های سرماخوردگی در دماهای پایین با شدت بیشتری بروز پیدا می‌کنند، فاکتور دما به‌تنهایی باعث سرماخوردگی نمی‌شود.
هم‌چنین سرما تاثیری بر دوره‌ی نقاهت پس از بیماری ندارد.
اما منشا این باور عمومی چیست؟ تاثیر سرمای هوا بر خود میکروب‌های سرماخوردگی هم‌چنان ناشناخته است؛ شایع‌ترین ویروس‌های سرماخوردگی عبارت‌اند از: رینوویروس و کوروناویروس. این عوامل ممکن‌است رشد بهتری در هوای سرد داشته باشند یا پخش‌شدن ویروسی مانند ویروس آنفولانزا در هوای سرد و خشک بیشتر باشد.


ما تنها از ۱۰% مغز خود استفاده می‌کنیم

8384110298_da510e0347_c

تقریباً همه‌ی ما حداقل این جمله را یکبار از زبان والدین، معلم، دوستان یا بسیاری از تبلیغات و سخنرانی‌های انگیزشی شنیده‌ایم اما بررسی اسکن‌های مغزی و مشاهده‌ی فعالیت‌های آن در زمان‌های مختلف این باور عمومی را خنده‌دار جلوه‌ می‌دهد!

ریشه‌ی این افسانه در این است که انسان نمی‌خواهد تصور کند به حداکثر توانایی خود دست یافته‌است!


مطالعه‌کردن در تاریکی یا مشاهده‌ی تلویزیون از فاصله‌ی نزدیک باعث صدمه‌ی بینایی می‌شود

74638-65113

خیره‌شدن به یک منبع نور چند رنگ به مدت طولانی موجب خستگی چشم و فعالیت بیش‌از اندازه‌ی آن می‌شود اما مدرکی مبنی برایجاد صدمه‌ی طولانی وجود ندارد.

باورعمومی مربوط به تلویزیون نیز از سال ۱۹۶۰ مورد پذیرش است که برخی تلویزیون‌ها در آن‌ زمان، مقادیر زیادی تشعشعات ایجاد می‌کردند که موجب صدمه‌دیدن چشم‌ها می‌شد اما صفحات نمایش مدرن این مشکل را ندارند.
درصورتی که کودک شما اصرار دارد بسیار به صفحه‌ی نمایش نزدیک شود، می‌توان به علت نزدیک‌بینی با مشکل بینایی باشد. استفاده از عینک، با این‌که عادت را ممکن است از بین ببرد، اما نمی‌تواند در اثر تماشای نزدیک این صفحات بروز پیدا کند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید