انتشار این مقاله


دو داروی سرطان سینه که از مشکلات قلبی جلوگیری می کند

استفاده دو داروی مهار کننده ACE و بتا بلاکر ها همزمان با استفاده از دو داروی دیگر منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی میشود.

اورلاندو ف.ل در ۱۱مارس ۲۰۱۸: اطلاعاتی که امروز داریم از مطالعه بزرگی که در رابطه با اثر دو داروی درمان سرطان سینه جهت جلوگیری از مشکلات قلبی بود، بدست آمده است.

“مقاله مرتبط:” درمان سرطان سینه با بیماری مزمن ارتباط دارد

این اطلاعات در ۶۷امین جلسه علمی قلب و عروق کالج آمریکا؛ یکی از تاثیرگذارترین نشست های پزشکی در مورد موضوعات مرتبط با قلب است.

دکتر Maya Guglin: این داده ها اولین قدم برای ایجاد یک استاندارد جدید برای کاهش خطر ابتلا به سمیت قلبی برای بیماران با سرطان سینه HER-2 مثبت است.

هرسپتین اولین داروی شیمی درمانی توسط FDA در سال ۱۹۹۸ برای سرطان سینه مهاجم که HER-2 مثبت نامیده میشود، ساخته شد. موفقیت این دارو در کاهش عود سرطان و بهبود وضعیت زنده ماندن بیماران مشهود است. اما از هر ۴خانم، یک نفر با مشکلات قلبی مواجه میشد. پزشکان مصرف این دارو را برای کسانی که کسر پمپاژ قلبشان زیر ۵۰درصد بود، کاهش دادند و برای بیماران دیگر، منع کردند. انجمن قلب آمریکا به پزشکان و بیماران هشدار داده است که در حین درمان، ریسک های درمانی برای بیماران HER-2 مثبت را در نظر بگیرند.

مطالعه ی چند وجهی و کنترل شده با دارونما که توسط دکتر Guglin انجام شد، نشان می دهد که ۲ نوع داروی مهار کننده ACE و بتا بلاکرها از عملکرد قلبی بیماران در حین شیمی درمانی محافظت می کند. این مطالعه بر بیمارانی که فقط هرسپتین مصرف کردند و همچنین بیمارانی که اول داروی دیگری به نام دُکسوروبیسین، سپس هرسپتین مصرف کردند انجام شد. دکتر Guglin معتقد است که هرسپتین موثرترین داروی درمان بیماران HER-2 مثبت است. این بیماران در رابطه با آینده خود مضطرب هستند ولی نباید این درمان استثنایی موثر را به خاطر احتمال ایجاد خطر قلبی کنار گذاشت. مطالعات نشان میدهد که مهار کننده های ACE و بتا بلاکرها در بیمارانی که فقط هرسپتین مصرف می کردند از کسر پمپاژ قلبشان محافظت نمی کردند. اما همین ۲نوع دارو در بیمارانی که قبل از هرسپتین، دُکسوروبیسین مصرف کرده بودند، منجر به کاهش چشمگیری در سمیت قلب شده بودند. رنج مشکلات قلبی در بیماران با دارو نما ۴۷درصد، با مصرف مهار کننده ACE 37درصد و با مصرف بتا بلاکرها ۳۱درصد بود. این داده ها به روشنی نشان میدهد که در بیماران HER-2 مثبت مصرف دُکسوروبیسین، هرسپتین و همچنین مهار کننده ACE یا بتا بلاکر ها منجر به کاهش چشمگیر شانس ابتلا به بیماری های قلبی می شود. در حالی که بسیاری از بیماران از مرگ در اثر خود بیماری می ترسند، احتمال مرگ ناشی از مشکلات قلبی پیش آمده برای آنان بیشتر است. مطالعه در رابطه با جلوگیری از عوارض جانبی یک فاکتور مهم در درمان ایده آل بیماران است.

دکتر Mark Evers مدیر یکی از بخش های مرکز سرطان: ما در دهه های گذشته گام های بزرگی در جهت درمان موفقیت آمیز سرطان هایی که در گذشته منجر به فوت بیماران میشد برداشته ایم. البته مهم است که برای بیماران آینده بهترین کیفیت زندگی ممکن را فراهم کنیم. این مطالعه دارای اطلاعات ارزشمندی برای پزشکانی است که بیماران HER-2 مثبت را درمان می کنند وهمچنین ممکن است استاندارد های جدیدی را برای درمان این بیماران در سال جدید فراهم آورد.

باتوجه به سخنان دکتر Guglin این مطالعه نظم و ترتیب خاصی به گزینه های درمانی میدهد ولی قبل از آن باید پرسش و پاسخ های بیشتر انجام شود و بعد از آن استاندارد های جدید درنظر گرفته شود. برای مثال: همیشه باید دُکسوروبیسین و هرسپتین باهم مصرف شوند؟ آیا دوباره باید حداقل معیار های عملکرد قلبی را دوباره ارزیابی کنیم؟ در مورد بیماران با کسر پمپاژ قلب زیر ۵۰درصدی که علامتی ندارند، باید چه کرد؟ همه ی این سوالات ملاحظات دقیقی میخواهد ولی چیزی که واضح است این است که دادن داروی مهار کننده ACE و بتا بلاکرها همزمان با دُکسوروبیسین و هرسپتین منجر به کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی می شود.

نگین شیخ لری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید