انتشار این مقاله


سرطان پروستات: چگونه یک شکم پر ممکن است درمان را بهبود بخشد

افراد مبتلا به سرطان پروستات ممکن است در آینده‌ای نزدیک با مصرف دارو به همراه وعده غذایی به سادگی بتوانند با کاهش دوز مصرفی عوارض را نیز کاهش دهند. مصرف Zytiga بعد از صرف غذا٬ بر تاثیر آن می‌افزاید. این ایده‌ی اصلی پژوهشی جدید است که اخیرا در ژورنال Clinical Oncology منتشر شده است. این مقاله بیان می‌دارد با […]

افراد مبتلا به سرطان پروستات ممکن است در آینده‌ای نزدیک با مصرف دارو به همراه وعده غذایی به سادگی بتوانند با کاهش دوز مصرفی عوارض را نیز کاهش دهند. مصرف Zytiga بعد از صرف غذا٬ بر تاثیر آن می‌افزاید. این ایده‌ی اصلی پژوهشی جدید است که اخیرا در ژورنال Clinical Oncology منتشر شده است. این مقاله بیان می‌دارد با استفاده از این روش می‌توان هزینه‌ی بالای درمان سرطان را تا ۷۵٪ کاهش داد.

داروی (Abiraterone acetate (Zytiga در سال ۲۰۱۱ برای درمان سرطان متاستاتیک پروستات تائید شد. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو بر سیستم گوارشی از پردنیزون استفاده می‌کنیم. هم‌اکنون داروی استاندارد درمان سرطان پروستات مقاوم به جراحی می‌باشد.

با درنظر گرفتن٬ هزینه‌ی ماهانه ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلاری دارویی گران‌قیمت تلقی می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به این نوع سرطان ممکن است نیازمند مصرف Zytiga  به مدت زمان ۲ تا ۳ سال باشند. درنتیجه هزینه درمان ممکن است به چندصدهزار دلار برسد. امروزه توصیه می‌شود افراد پس از بیدارشدن٬ ۴ قرص ۲۵۰ میلی‌گرمی Zytiga را مصرف کنند. اما نباید در طول شب یا یک ساعت پس از مصرف دارو غذا بخورند.

بر اساس گفته‌های Russell Szmuletwitz که یکی از مولفین این مطالعه و دانشیار پزشکی دانشگاه شیکاگو می‌باشد٬ این رژیم دارویی نه تنها برای بیماران دشوار است بلکه از چند طریق باعث اتلاف می‌شود.

موثر ولی گران‌قیمت

بررسی‌های اخیر در ژورنال پزشکی New England ٬ داروی Zytiga را برای ارائه‌ی “استانداردی نو برای درمان بیماری متاستاتیک” برجسته کرد. البته پژوهشگران این مقاله خاطرنشان کردند هزینه و مدت درمانی ممکن است تصمیم‌گیری برای کاربرد بالینی این دارو را تحت‌تاثیر قرار دهد.

همکار پرفسور Szmuletwitz‌ ٬ پرفسور Mark Ratain-که مدیر مرکز درمان‌های اختصاصی مرکز پزشکی شیکاگو می‌باشد- باور دارد هزینه درمانی معادل ۱۰۰۰۰$ در ماه مصداق بارز مفهومی است که امروزه “سمیت اقتصادی” نامیده می‌شود.

پرفسور Ratain می‌افزاید:

حداقل ۳/۴ این داروی گران‌قیمت دفع شده و هدر می‌رود.

پرفسور Szmulewitz و پرفسورRatain ٬ مدل بالینی تصادفی طراحی کردند تا دریابند آیا روشی موثرتر و ارزان‌‌تر برای کاربرد Zytiga وجود دارد یا نه.

آن‌ها به این حقیقت آگاه بودند٬ که Zytiga نسبت به سایر داروهای موجود در بازار وابستگی بیش‌تری به رژیم غذایی دارد. بدین معنی که میزان دارویی که جذب گردش خون می‌شود با مصرف وعده‌ غذایی مناسب چندین برابر می‌شود. منحصرا برای Zytiga این بدان معناست که در صورت مصرف همزمان با وعده غذایی به ارزش ۳۰۰ کالری جذب دارو ۴ تا ۵ برابر بیش‌تر می‌شود. در صورت مصرف وعده‌غذایی با انرژی معادل ۸۲۵ کالری ضریب جذب ممکن است ده برابر شود.

مصرف دوز کم‌تر با وعده غذایی به همان اندازه موثر است

در این مطالعه٬ ۷۲ بیمار مبتلا به سرطان پیش‌رفته‌ی پروستات با پژوهشگران همکاری کردند. نصف این بیماران دوزی معادل ۱۰۰۰ میلی‌گرم از دارو را به صورت چهار قرص با معده خالی مصرف کردند. همان رژیم دارویی که در شیوه فعلی درمان اعمال می‌شود. باقی شرکت‌کننده‌ها یک قرص ۲۵۰ میلی‌گرمی Zytiga با وعده صبحانه‌ای کم‌چرب مصرف کردند.

نتایج بیان داشت٬ دسته دوم بیماران که دوزی کم‌تر را همراه وعده‌ای کم‌چرب مصرف کرده بودند اثراتی قابل‌مقایسه با بیماران دسته اول نشان دادند. بنابراین دارو در هر دو دسته بیماران٬ نشانگان بیماری را به خوبی کنترل کرده بود. محققان هم‌چنین تاثیر دارو را در کاهش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) سنجیدند. این آنتی‌‌ژن شاخصی جهت تشخیص سرطان پروستات می‌باشد. محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که دوز پایین‌تری از دارو دریافت کرده بودند٬ کاهش نسبتا بیش‌تری در سطح PSA نشان می‌دادند. چون تاثیر دارو در هر دو دسته تحقیق در سطحی مشابه قرار داشت٬ پژوهشگران دریافتند مصرف دوز کمتر به همراه غذا راحت‌تر٬ و به صرفه‌تر می‌باشد و در اثرگذاری بالینی تاثیری ندارد. محاسبات تیم نشان داد٬ این شیوه مصرف دارو ممکن است هزینه دارو را ۳۰۰۰۰۰$ به ازای هر بیمار کاهش دهد.

پرفسور Russell Szmuletwitz:

بیمار برنامه‌ای ساده دریافت می‌کند٬ کنترل بیش‌تری بر روند زندگی روزانه خود دارد٬ راحتی غذاخوردن در مواقع دلخواه و امکان اشتراک هزینه‌ها با شرکت‌های بیمه را داراست. مصرف دارو با شکم خالی اسراف است.

پرفسور Szmulewitz معتقد است اگر نتایج این تیم در یک پژوهش بزرگ‌تر با نتایج بالینی قوی‌تر معتبر شناخته شود٬ توسط پزشکان٬ پرداخت‌کنندگان و بیماران مورد توجه قرار خواهد گرفت. درنظر داشته باشید مطالعات بیش‌تری لازم است تا یافته‌های این پژوهش تائید شود. اگر شما به سرطان پروستات مبتلا باشید٬ قبل از تغییر در رژیم درمانی باید با پزشک مشورت کنید.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید