انتشار این مقاله


پیوند زدن مجدد عضو پیوندی؛ از شدنی بودن تا تشویق به انجام آن!

پیوند زدن مجدد عضو پیوندی؛ از شدنی بودن تا تشویق به انجام آن! Beto Maldonado بیشتر از هر کسی در مورد بیماری‌های کلیوی و دیالیز اطلاع دارد. در سال ۲۰۱۵ پس از گذشت مدت طولانی او یک کلیه سالم را به طریق پیوند دریافت کرد. ولی متاسفانه تنها دو سال بعد او در یک تصادف […]

پیوند زدن مجدد عضو پیوندی؛ از شدنی بودن تا تشویق به انجام آن!

Beto Maldonado بیشتر از هر کسی در مورد بیماری‌های کلیوی و دیالیز اطلاع دارد. در سال ۲۰۱۵ پس از گذشت مدت طولانی او یک کلیه سالم را به طریق پیوند دریافت کرد. ولی متاسفانه تنها دو سال بعد او در یک تصادف جان خود را از دست داد. در حالت عادی پس از مرگ فرد، دیگر آن عضو پیوندی را به کس دیگری پیوند نمی‌زنند ولی در عوض در این مورد این کلیه به فرد دیگری پیوند زده شد.


مقاله مرتبط: افراد پیوند عضوی در معرض سرطان پوست


دکتر Jeffrey Veale که جراح این عمل بوده است، می‌گوید:

ما با خودمان می‌گفتیم که آن‌ها به این فرد یک کلیه اهدا کردند، چرا ما با استفاده از این هدیه به فرد دیگری کمک نکنیم‌؟ این مایه شرمندگی است که ما به این هدیه دست رد بزنیم!

پیوند زدن مجدد یک عضو یک عمل کاملا نادری است که گروه دکتر Veale آن را در چندین سال گذشته انجام داده‌اند. به نظر او این عمل باید متداول شود، چرا که پتانسیل زیادی در این کار وجود دارد.

چرا تردید؟!

چرا تعداد بیشتری کلیه دوباره پیوند زده نمی‌شود؟ پاسخی که عموما می‌شنوید این است که نمی‌توان یک عضو را دوبار پیوند زد. و بیشتر افراد از این موضع که این کلیه در بدن دو نفر قبل از آن‌ها بوده است ابراز نگرانی کرده‌اند. ولی او اشاره می‌کند که دلیلی برای نگرانی این افراد وجود ندارد و کلیه‌هایی که قرار است مجددا پیوند زده بشوند، تمام آزمایشات روی آن‌ها انجام خواهد شد. و ما باید از مرگ فرد دهنده بیشتر متعجب شویم تا دوباره پیوند زدن عضو!

او همچنین به این نکته اشاره می‌کند که در حدود ۲۵ درصد افرادی که پیوند کلیه دریافت می‌کنند، هنگام مرگ کلیه‌شان عملکرد مناسبی داشته است و این خود یک پتانسیل بالا است که به آن توجهی نمی‌شود.

در حدود ده درصد بالغین آمریکایی‌ بیماری مزمن کلیوی دارند.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که مریضانی که کلیه دست دوم را قبول نمی‌کنند و منتظر کلیه دست اول می‌مانند، در حدود ۳ الی ۵ سال باید بیشتر در نوبت باقی بمانند و حتی گاهی طولانی‌تر. به گزارش شبکه اهدای عضو آمریکا در سال آپریل ۲۰۱۸ در حدود ۹۵ هزار نفر در لیست انتظار کلیه قرار دارند که بر اساس آمار روزانه ۲۰ نفر که منتظر دریافت عضو بوده‌اند، جان خود را از دست می‌دهند.

تازه اگر به سال‌هایی که این افراد باید درد و رنج زیادی را متحمل شوند تا دیالیز روی آن‌ها انجام شود، نیز توجه کنیم. متوجه می‌شویم که چرا نباید در دوباره پیوند زدن عضو پیوندی تعلل کنیم. البته Veale به این نکته نیز اشاره می‌کند که ما در مورد تاثیرات بلند مدت این گونه پیوندها اطلاعی نداریم ولی تاثیرات کوتاه مدت آن امیدوارکننده است.

حرکت به سوی پیوند مجدد

البته همه افراد نمی‌توانند پیوند مجدد دریافت کنند و همه کلیه‌های پیوندی را نمی‌توان دوباره پیوند کرد. برای مثال فردی که عضو دریافت کرده است و بر اثر سرطان جان خود را از دست داده است، نمی‌توان کلیه این فرد را دوباره پیوند زد. و بیشتر، این عمل در مورد افرادی که بر اثر سکته یا تصادف جان خود را از دست داده‌اند می‌تواند عملی باشد.


مقاله مرتبط: روشی نوین در بهبود پیوند کلیه


او ابراز امیدواری کرده است که شاید این امکان وجود داشته باشد که در آینده عضو‌های دیگری به غیر از کلیه را نیز بتوان دوباره پیوند زد، عضوی مانند کبد. این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که بیشتر کلیه‌هایی که در جایگاه اول پیوند می‌شوند متعلق به افراد جوانی است که بر اثر سانحه‌ای جان خود را از دست داده‌اند. این عضو معمولا به افراد مسن پیوند زده می‌شود که طول عمر باقی مانده آن‌ها خیلی زیاد نیست. در حقیقت از عمر مفید آن کلیه یا عضو پیوندی خیلی نگذشته است و هنوز جوان است. پس چرا در پیوند زدن عضو با کیفیت تعلل می‌کنیم؟

جالب است که بدانید!

یک عضو پیوندی با کیفیت می‌تواند جان حدود ۸ نفر را نجات دهد ولی این پتانسیل درک نشده است. اگر دوست دارید که بتوانید جان افرادی را نجات بدهید، بهتر است خانواده خود را از این خواسته مطلع سازید و همچنین در شبکه پیوند عضو ثبت نام کنید.

 

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید