انتشار این مقاله


۱۲ اشتباه رایج آرایشی که به پوست آسیب می‌رساند

در مورد استفاده از مواد آرایشی سوالات زیادی وجود دارد، آیا آرایش کردن سلامت پوست را تهدید می‌کند؟ این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

مواد آرایشی چطور بر پوست شما اثر می‌گذارد؟

آیا آرایش برای پوست ضرر دارد؟ آیا منافذ پوستی را مسدود می‌کند؟ بهترین روش برای پاک کردن آرایش چیست؟ آیا استفاده‌ی هر روز از مواد آرایش خوب است؟ بهترین مواد آرایشی برای پوست شما چیست؟ سوالات زیادی در مورد مواد آرایشی وجود دارد، حقیقت این است که آرایش داشتن به مدت۱۲ تا ۱۵ ساعت حتی اگر از مواد آرایشی مرغوب استفاده شده باشد سلامت پوست را تهدید می‌کند. به همین علت مهم است بدانید انتخاب شما تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست صورت‌تان دارد.

در این مقاله ۱۲ اشتباه رایج در مورد انتخاب مواد آرایشی، آرایش کردن و پاک کردن آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

برای آرایش کردن چه باید بدانید؟

نباید با آرایش به رختخواب بروید.

پوست شما در شب فوق العاده کثیف است چون:

از طریق منافذ پوستی مقداری چربی ترشح شده

در طول روز‌ها بارها با دست‌های خود صورت‌تان را لمس کرده‌اید و میکروب‌ها را به پوست صورت انتقال داده‌اید.

مواد آرایشی باعث می‌شوند پوست شما گرد و خاک را بیش‌تر جذب کند و اگر در طول شبانه روز آرایش داشته باشید منافذ پوستی شما مسدود می‌مانند و بدین ترتیب چهره‌ی شما گرفته به نظر می‌رسد. بسیار مهم است که شب‌ها آرایش خود را پاک کرده و اجازه دهید ساعاتی پوست شما استراحت کند.

برای پاک کردن آرایش از دستمال‌های مرطوب استفاده نکنید.

به رغم آسودگی در استفاده از دستمال‌های مرطوب، این دستمال‌ها آرایش را به طور کامل پاک نمی‌کنند. پاک‌کننده‌هایی که بدون آب قابل استفاده هستند کثیفی را در قسمت چرب پاک‌کننده حل می‌کنند. بسیاری تمیزی واقعی را شست‌و‌شو با آب می‌دانند.

قبل از پاک کردن آرایش پوست خود را آب نزنید.

خصوصا هنگامی که قصد دارید مواد آرایشی ضد آب مانند کرم‌های ضد آفتاب ضد آب را از پوست خود پاک کنید. در این شرایط لوسیون‌های پاک‌کننده بهترین انتخاب هستند. اگر ابتدا صورت خود را آب بزنید و سپس از لوسیون پاک‌کننده استفاده کنید، آرایش شما رقیق شده و به خوبی از پوست پاک نمی‌شود. بهترین راه برای مصرف لوسیون‌های پاک‌کننده این است که لوسیون پاک کننده را به مدت ۳۰ ثانیه بر روی صورت خشک خود ماساژ دهید. نوک انگشتان خود را خیس کرده و ۳۰ ثانیه‌ی دیگر نیز ماساژ دهید و در پایان با آب ولرم صورت خود را بشویید. برای پاک کردن کامل می‌توانید از لیف نرم یا اسفنج‌های صورت استفاده کنید.


مقالۀ مرتبط: خطرات پارابن موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی


فکر نکنید آرایش برای پوست شما سم است و برای نفس کشیدن پوست نباید هیچ آرایشی داشته باشید.

در ابتدا باید بدانید پوست سیستم تنفسی ندارد و “نفس کشیدن پوست” یک افسانه است. در حقیقت مواد آرایشی چه به صورت پودر چه مایع موجب محافظت بیش‌تر پوست در برابر خورشید می‌شوند حتی اگر شماره‌ی SPF بر روی بسته بندی محصول ذکر نشده باشد. محافظت از پوست در برابر اشعه UV اولویت اول است از این نظر آرایش تا حد زیادی مفید است. البته شما باید مواد آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید.

اگر پوست شما زیاد جوش می‌زند از آرایش‌های سنگین اجتناب کنید.

تصویر closed comedones پوست خواننده‌ی معروف Katy Perry است. او ساعات زیادی آرایش سنگین بر صورت خود دارد در نتیجه منافذ پوست او مسدود می‌شوند. اگر پوست شما شبیه تصاویر زیر است احتمالا علت آن استفاده‌ی زیاد از مواد آرایشی و خوب پاک نکردن پوست باشد. برای داشتن پوستی صاف و براق می‌توانید از روغن‌ها و نرم‌کننده‌های سازگار با پوست خود استفاده کنید. اگر پس از مصرف ماده‌ی آرایشی جدیدی متوجه تظاهرات پوستی تازه شدید مصرف را متوقف کنید. هیچ ماده‌ی آرایشی‌ای وجود ندارد که به تمام پوست‌ها سازگار باشد بنابر‌این باید به دنبال محصول سازگار با پوست خود باشید. استفاده از ماسک‌های Rapid Response Detox بعد از پاک کردن آرایش منافذ پوست را پاک کرده و از انسداد آن‌ها توسط مواد آرایشی جلوگیری می‌کند.

در انتخاب مواد آرایشی دقت کنید ترکیبات سازنده‌ی آنها موجب انسداد منافذ پوستی نشود. موادی چون:

لانولین

بوتیل استات

قطران زغال سنگ

روغن نارگیل

روغن دانه انگور

Isopropyl Isostearate

Isopropyl Linoleate

Isopropyl Myristate

Isopropyl Neopentanoate

Isopropyl Palmitate

اسید ایزوستریک

اسید لانولیک

اسید اولئیک

روغن سویا

اسکالین

توجه کردن به ترکیبات سازنده‎‌ی مواد آرایشی چندان آسان نیست، با این حال برخی مواد در غلظت‌های بالا برای پوست‌های حساس‌تر مشکل ایجاد می‌کنند.

چگونه از شر منافذ پوستی مسدود شده خلاص شویم؟

برای از بین بردن این مشکل ابتدا باید علت را پیدا کنید، پس از تعیین و بر‌طرف کردن دلیل انسداد منافذ، استفاده از سرم‌های پاک کننده حاوی اسید سیالیک ترکیب مناسبی برای کاهش آن‌ها است. سرم‌های BHA و سرم‌های از بین برنده‌ی چروک نیز انتخاب خوبی هستند.

با استفاده از مواد آرایشی روند بهبود زخم‌های خود را به تاخیر نیاندازید.

جای زخم و اسکار‌ها به طور طبیعی به سرعت ترمیم می‌شوند. وقتی پوست شما زخم است آن محل ملتهب و به احتمال زیاد عفونی است و وقتی از مواد آرایشی استفاده می‌کنید چربی و مواد معطر به زیر زخم می‌رسد. پس از مصرف کرم‌های ضد‌آفتاب، پوست خود را با یک سوآب نخی مرطوب تمیز کنید و لایه‌ی نازکی از ژل مخصوص بر پوست بمالید.

زیرسازی آرایش خود را با ضد آفتاب مخلوط نکنید.

هر زمان فرمولاسیون محصولی را تغییر دهید، اثرات آن تغییر خواهند کرد. در مورد کرم ضد آفتاب لازم است بدانید آزمایش‌های دقیقی بر چنین محصولی انجام شده و کرم‌های ضد آفتاب بایستی مورد تایید FDA باشند. اگر می‌خواهید کرمی روی ضد آفتاب خود بزنید، بهتر است از کرم‌هایی که پایه‌ی سبکی دارند استفاده کنید.

هنگام پاک کردن آرایش چشم و ریمل مژه‌ها، چشم خود را نکشید.

چشم اولین منطقه از صورت است که نشانه‌های پیری را ظاهر می‌کند. چون پوست بسیار نازکی دارد و به دلیل خندیدن، مالش بیش‌تر از سایر نقاط تخریب می‌شود. در کسانی که از لنز استفاده می‌کنند به دلیل استرسی که به پوست وارد می‌شود، چروک‌های دور چشم زود‌تر ظاهر می‌شوند. بنابر‌این هنگام پاک کردن آرایش چشم باید به خاطر داشته باشید پوست این منطقه بسیار نازک است.

یک پد نخی را به پاک کننده‌ی آرایش چشم بدون چربی آغشته کرده و به مدت ۳۰ ثانیه روی چشم نگه دارید تا آرایش چشم و ریمل شما پاک شود. در مورد ریمل سعی کنید مصرف انواع ضد آب را کاهش دهید. این نوع مواد بهتر می‌مانند اما پاک کردن‌شان دشوار است و موجب کشیدن و مالش بیش‌تر پوست نازک اطراف چشم می‌شوند.

پاک کردن آرایش را به لحظات آخر بیداری نگذارید.

ساعاتی قبل از اینکه سرتان را روی بالش گذاشته و بخوابید آرایش خود را پاک کنید، این کار ۲ فایده خواهد داشت: اگر کاری را به تعویق بیاندازید احتمال پیروزی خستگی و انجام ندادن آن کار زیاد است. می‌توانید از محصولات آرایشی مخصوص زمان خواب استفاده کنید. سابقا گفته می‌شد فرآیند بازسازی پوست شب هنگام انجام می‌شود اما اکنون می‌دانیم که این فرآیند در هر ساعتی از شبانه روز انجام شده و محدودیتی ندارد.

از براش‌های آرایش خود غافل نباشید.

اگر ماهانه حداقل یک بار براش‌های آرایشی خود را نشویید به شدت آلوده و ناقل گرد و خاک و باکتری‌ها در هر بار مصرف خواهند بود و قطعا برای سلامت تهدیدی جدی است. در حالت ایده آل، بایستی براش‌ها را هفته‌ای یک بار و حتی بیش از این برای کسانی که آکنه دارند. اگر شستن هفته‌ای یک بار سخت و دور از ذهن است در نظر داشته باشید ماهی یک بار براش‌ها را بشویید.

اگر ازاسفنج‌های Beauty Blender استفاده می‌کنید، بعد از هر بار مصرف آن را شسته و هر سه ماه یک بار تعویض کنید.


مقالۀ مرتبط: با ترکیبات خطرناک موجود در مواد آرایشی آشنا شوید


آرایش همیشگی و تکراری را کنار بگذارید.

خب، این موضوع فقط مربوط به پوست نمی‌شود. اگر روز‌های متمادی آرایش یکسانی دارید این عادت را کنار گذاشته و از این تکرار رها شوید. پیشرفت در زمینه‌های آرایشی نیز در چند سال اخیر باورنکردنی است. مواد آرایشی تا وقتی باعث انسداد منافذ پوست شما نشده‌اند می‎‌توانند به شما در داشتن پوستی زیبا کمک کنند.(تا زمانی که منافذ خود را از دست ندهند)  می‌تواند معجزه‌هایی برای پوست مثل نرمی و کوچک کردن منافذ داشته باشد.

با یک متخصص حرفه‌ای در زمینه‌ی آرایش مشورت داشته و ایده‌های ارائه شده برای تغییر را بپذیرید.

Bethany، مشاور در حوزه‌ی عکاسی نقل می‌کند:

هیچ چیز برای یک زن به اندازه‌ی تکراری بودن آرایش، سن او را بالا نشان نمی‌دهد.

از تغییر نترسید. ترس از تغییر می‌تواند شما را از داشتن چهره‌ی بانشاط و جوان دور کند. داشتن پوست سالم فقط مختص به استفاده از روش‌های مراقبت از پوست برای نوع خاص پوست خود، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و محدود کردن زمان حضور در خارج از خانه نمی‌باشد، بلکه داشتن عادات مناسب روزانه نیز به بهتر شدن پوست‌تان کمک می‌کند.

 

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید