انتشار این مقاله


دستورالعمل‌های جدید برای فشار خون بالا می‌توانند آسیب بیشتری نسبت به فایده‌شان داشته باشند

برای این کار می‌توان به افرادی که در مراحل اولیه افزایش فشار خون هستند، هشدار داد تا از این طریق پیشگیری صورت گیرد.

سال قبل میلیون‌ها نفر نصف شب به دلیل داشتن فشار خون بالا به مراکز پزشکی مراجعه کردند. محدودیت‌های جدید وضع شده توسط موسسه قلب آمریکا و دانشکده آمریکایی قلب در نظر دارد تا به افرادی که در مراحل اولیه افزایش فشار خون هستند، هشدار دهد. با این کار از بسیاری از مشکلات که در آینده ممکن است به وجود آید، می‌توان در مراحل اولیه پیشگیری کرد.

با این حال براساس آنالیزی که به وسیله متخصصان سلامت عمومی در استرالیا منتشر شد، در این تصمیم در صدمه‌های بالفطره‌ای که ممکن است با چسباندن برچسب بیماری به افراد وارد شود، نادیده گرفته شده است. آنها تخمین می‌زنند که بیش از ۸۰ درصد از تشخیص‌های جدید در نهایت منجر به بدتر شدن وضعیت بیماری خواهد شد.

در این ۸۰ درصد، به میزان کم‌تر از ۱۰ درصد شانس حمله قلبی یا سکته مغزی در ده سال آینده وجود دارد. زیرا این افراد هیچ ریسک فاکتور بزرگی در کنار اندازه‌گیری فشار خون نخواهند داشت. با این اوصاف بهتر است فشار خون را در یک دسته بندی جدید و با محدودیت کمتر قرار دهیم. در دسته بندی‌های جدید فشار خون حداکثر از ۹۰/۱۴۰ به ۸۰/۱۳۰ میلی متر جیوه کاهش پیدا کرد. تحقیقات نشان دادند که تشخیص با این شرایط می‌تواند منجر به اختلالات روانی شدید خواهد شد.

فشار خون بالا و داروهایی که قوت قلب می‌دهند

این برچسب‌های بیماری هم‌چنین می‌توانند منجر به درمان‌های غیر ضروری شوند. به غیر از موارد گفته شده دستورالعمل‌های جدید توصیه می‌کنند تا سبک زندگی خود را به سمت مصرف کم‌تر نمک، نوشیدن کم‌تر الکل و ورزش بیش‌تر تغییر دهیم. با این حال بسیاری از بیماران معتقد به مصرف دارو هستند که ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه و تهوع داشته باشند.


مقاله مرتبط: فشار خون بالا؛ شاید نمک متهم اصلی نباشد!


علاوه بر این در کشورهایی مانند ایالات متحده، تشخیص با وضعیت پزشکی مانند فشار خون بالا می‌تواند حق بیمه و پوشش آن را تحت تأثیر قرار دهد.

براساس آنالیزهای صورت گرفته تنها ۹ درصد از تشخیص‌های جدید احتمالاً برای افراد سودمند خواهند بود. فشار خون یک فاکتور فردی می‌باشد که معمولاً با عارضه‌های دیگر مانند دیابت یا بیماری‌های کبدی همراه است که به همین خاطر در معرض بیش‌ترین خطر برای حمله‌های قلبی یا سکته مغزی می‌باشند. در ۱۱ درصد باقی مانده انتظار می‌رود که نتایج تأثیر خاصی نداشته باشند.

تغییر وضعیت حداقل و حداکثرها بخشی از چیزی است که بیشتر مردم به آن به چشم “زیاده‌روی در پزشکی” نگاه می‌کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که هدف از ۹ وضعیت پزشکی که از سال ۲۰۰۰ در حال توسعه می‌باشد، به این خاطر می‌باشد که افراد بیشتری واجد شرایط دریافت دارو باشند.


مقاله مرتبط: درمان دارویی فشار خون بالا


روابط صنعتی

بعضی افراد پیشنهاد می‌کند که شاید این‌ها به دلیل تأثیرات صنعتی باشد. تحقیق سال ۲۰۱۳ نشان داد که به طور میانگین، سه چهارم مردم در پروژه جدید که هدفشان دستورالعمل‌های جدید است، دارای روابط مالی با شرکت‌های دارویی می‌باشند. اما نویسندگان به این نکته نیز اشاره کردند که هیچ نوع مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که این روابط بر روی تصمیم‌گیری تأثیرگذار باشد.

نویسندگان می‌گویند:

“اطلاعاتی که ما در اختیار داریم از هیچ نفوذ صنعتی که با توصیفات گسترده‌ شدن یا ناکامی در ارزیابی دقیق آسیب‌های بالقوه چنین گسترده‌سازی در ارتباط باشد، پشتیبانی نمی‌کند”.

در آخرین دستورالعمل در مورد فشار خون، همه مولفان گفتند که آنها هیچ رابطه صنعتی در سال گذشته که در حال نوشتن دستورالعمل بودند، نداشتند.


مقاله مرتبط: راه‌کار‌هایی برای درمان فشار خون بالا


با این حال گایدلاین‌ها مورد انتقاد شدید پزشکان قرار گرفته است. دانشکده پزشکان آمریکا گفت: این دستورالعمل‌ها به طور کامل مشکلات بالقوه را مورد بررسی قرار نمی‌دهد و آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی نیز گفته که این دستورالعمل‌های جدید به طور قوی براساس یک مطالعه به نام کارآزمایی SPRINT بوده است. این کارآزمایی نتیجه‌گیری کرده است که پائین آوردن فشار خون به کمتر از ۱۲۰ به آن ۱۴۰ قبلی کارکرد قلبی عروقی بهتری در پی دارد. ولی نگرانی‌هایی از این باب وجود دارد که شاید این یافته‌ها قابل تعمیم به کل جامعه نباشد.

پس در همین حین که متخصصان ادعاهای خود را مطرح می‌کنند، احتمالاً مثل همیشه احتیاط شرط عقل باشد و این را به یاد داشته باشید گایدلاین‌های جدید، اساساً برای تشویق به داشتن سبک زندگی سالم‌تر طراحی شده‌اند، نه برای نگران کردن شما.


مقالات مرتبط

دستاوردهای عظیم (۶): گردش خون در بدن انسان

فشار خون بالا، مشکل جهان امروز!

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید