انتشار این مقاله


آیا کمبود روی می‌تواند با فشار خون بالا در ارتباط باشد؟

طبق نظر محققان کمبود روی می‌تواند عاملی برای افزایش فشار خون باشد.

طبق مطالعات جدید انجام شده ارتباطی بین کمبود روی و فشار خون بالا وجود دارد. با توجه به این دست‌آورد محققان می‌توانند از راه‌های جدیدی برای یافتن افراد در معرض ابتلا به فشار خون بالا استفاده کنند.

با توجه به مراکز مربوط به سلامت، فشار خون بالا در آمریکا زندگی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده‌است.

با اینکه تحقیقات جدید این ارتباط را بین روی و فشار خون پیدا کرده اند اما با این حال هنوز نقش دقیق روی در تغییرات موجود در فشار خون به خوبی مشخص نیست.

به‌عنوان مثال افرادی که مشکلات خاصی مااند ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های مزمن کلیوی دارند معمولا دچار کمبود روی بوده و فشار خون آن‌ها نیز بالاست. محققان در حال حاضر از نقش روی در بالا رفتن فشار خون مطمئن نیستند. اما مشخص شده است که افرادی که دچار کمبود روی هستند، بیشتر مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند.

برای جمع‌آوری بیشتر شواهد، محققان متوجه شدند که موش‌هایی که بیشتر به نمک حساس بوده و دچار فشار خون بالا شده‌اند، دارای روی کمتر در بدن خود هستند.

محققان برای اثبات این ارتباط تحقیقات بیشتری انجام داده و نتایج آن را در مجله‌ی American Journal of Physiology–Renal Physiology به چاپ رساندند.

کلیه‌ها و فشار خون:

جذب سدیم نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون دارد. ترنسپورتر سدیم-کلر برای این منظور بسیار مهم بوده بدین معنا که این ترنسپورتر سدیم را از مایعات بدن جمع‌آوری کرده و به بدن برمی‌گرداند.

در کل می‌توان گفت که نتیجه‌ی کاهش سدیم در ادرار فشار خون می‌باشد. به نوعی دیگر می‌توان گفت هنگامی که ترنسپورتر سدیم-کلر بسیار فعال است، سدیم بیشتری را بازجذب کرده و به بدن برمی‌گرداند و میزان کمی از سدیم از بدن دفع شده و درنتیجه فشار خون فرد افزایش می‌یابد.

فشار خون بالا

نویسنده‌ی این مقاله می‌گوید:

نقش تنظیمی کلیه در میزان دفع سدیم در ادرار ، پایه و اساس برای تنظیم فشار خون می‌باشد.

بسیاری از پروتئین‌ها می‌توانند در روند جذب و یا دفع سدیم دخالت کرده و ترنسپورتر سدیم-کلر را تحت تاثیر قرار دهند.

روی به عنوان یک کو‌فاکتور عمل می‌کند، بدین معنا که بر روی فعالیت بسیاری از پروتئین‌ها از جمله آنزیم‌ها، فاکتورهای ترجمه و پروتئین‌های تنظیمی تاثیر می‌گذارد.

محققان حدس می‌زنند که روی بر روی یکی از پروتئین‌های مهم دخیل در عملکرد ترنسپورتر سدیم-کلر تاثیر گذاشته و در عملکرد آن دخالت می‌کند.

روی و فشار خون بالا:

در تحقیقات اخیر محققان برای یافتن ارتباط دقیق بین روی و فشار خون بالا آزمایشات بسیاری را انجام داده و نقش ترنسپورتر سدیم-کلر را تحت بررسی قرار دادند.

محققان مشاهده کردند که موش‌هایی که در رژیم غذایی خود مقدار کمتری روی داشتند، بعد از مدتی مبتلا به فشار خون بالا می‌شدند. بعد از این مشاهده، محققان این موش‌ها را به دو دسته تقسیم کردند. به گروهی از آن‌ها رژیم غذایی حاوی مقدار کافی روی داده شد و بعد از گذر مدتی مشاهده شد که فشار خون موش‌ها به حالت طبیعی و نرمال خود بازگشت.

محققان به گروه دوم موش‌ها هیدروکلروتیازید تجویز کردند. هیدروکلروتیازید یک دارو برای مهار عملکرد ترنسپورتر سدیم-کلر است. بعد از تجویز مشاهده شد که فشار خون این موش‌ها نیز به مقدار نرمال خود بازگشته است. دلیل این بازگشت مهار عملکرد ترنسپورتر، یعنی مهار بازجذب سدیم به بدن بوده که منجر به دفع سدیم از طریق ادرار می‌شود.

در آزمایشی دیگر محققان بر روی بافت حیوانات در آزمایشگاه کار کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که ترنسپورتر سدیم-کلر مسئول افزایش فشار خون بوده که آن نیز در اثر کمبود روی می‌باشد.

محققان همچنین متوجه شدند که عملکرد ترنسپورتر سدیم-کلر در حضور روی تغییر کرده که به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که اگر مقدار روی در بدن کم باشد عملکرد ترنسپورتر افزایش می‌یابد. محققان معتقدند که هنگامی که روی به میزان کمی در بدن وجود دارد، ترنسپورتر سدیم-کلر به‌صورت ثابت و طولانی‌مدت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تمام نتایج حاصل از این تحقیقات و آزمایش‌ها مشخص کرد که ارتباطی بین روی و فشار خون وجود دارد. نویسنده‌ی مقاله می‌گوید:

فهمیدن مکانیسم دقیق بین کمبود روی و افزایش فشار خون می‌تواند تاثیر به‌سزایی در درمان فشار خون و بیماری‎های مزمن مربوط به آن داشته باشد.

 

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید