انتشار این مقاله


شکلات تلخ قو‌ه‌ی بینایی را بهبود می‌بخشد

خوردن شکلات تلخ شما را تیزبین‌تر خواهد کرد.

درست است که نمی‌تواند از عینک به چشم زدن جلوگیری کند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد، خوردن چند تکه شکلات تلخ، قوه‌ی بینایی را به صورت موقت تا حدی بهبود می‌بخشد.در این مطالعه، ترکیب کمک‌کننده به سلامتی قلب، به نام فلاونول، بینایی ۳۰ فرد جوان سالم را قوی‌تر کرده بود.

تغییرات مشاهده شده کوچک اما چشم‌گیر بود. با این حال محققین ارشد این بررسی معتقد هستند هنوز نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید. محقق ارشد این بررسی، دکتر جف ربین از دانشگاه Incarnate Word سان‌آنتونیو تگزاس می‌گوید:

مدت زمان این تأثیرات و اثرگذاری آن‌ها بر فعالیت در دنیای واقعی، آزمایش‌های بیش‌تری را می‌طلبد.

نتایج این بررسی ۲۶ آوریل در JAMA Ophthalmology منتشر شده است.

همان‌طور که تیم دکتر ربین توضیح می‌دهد، تحقیقات پیشین نشان دادند که ترکیب آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات تلخ، خون‌رسانی به سیستم عصبی را سرعت می‌بخشد و عملکرد قلبی را بهتر کرده و روند پیری را کند می‌کند. بنابراین محققین کنجکاو بودند بدانند چه چیز نصیب چشم‌ها خواهد شد.


مقاله‌ی مرتبط: مقابله با بیماری‌های قلبی با مصرف شکلات تلخ


برای فهمیدن این قضیه، محققین بر روی ۳۰ جوان سالم با میانگین سنی ۲۶ سال آزمایشی انجام دادند. بدون آن‌که خودشان متوجه شوند،  به یک سری از آن‌ها شکلات تلخ ۷۲ درصد و به گروه دیگر نوعی شکلات شیری داده شد. حدود ۲ ساعت بعد، به کمک تابلوی استاندارد سنجش بینایی، قدرت بینایی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. کسانی که شکلات تلخ خورده بودند در مقایسه با گروه دیگر، به میزان کمی تیزبین‌تر شده و کنتراست بین حروف را بهتر تشخیص می‌دادند.

 دکتر مارک فورمر متخصص چشم از بیمارستان Lenox Hill نیویورک، توضیح می‌دهد که تیز بینی –یعنی توانایی تشخیص به خصوص حروف تابلو- یکی از موارد کلیدی در تجویز عینک برای بیماران است و حساسیت کنتراست، توانایی تمییز اشیا در حالتی است که شدت روشنایی آن تغییر یافته باشد. اما محققین این بررسی تأکید دارند که تغییر مشاهده شده کوچک و ارتباط آن با فعالیت‌ها دنیای واقعی واضح نیست. حال سوالی که مطرح خواهد شد علت این تغییر است؛ دکتر ربین توضیح می‌دهد که این بهبود ممکن است از افزایش خون‌رسانی به شبکیه یا مراکز بینایی در مغز ناشی شود ولی با این وجود، هیچ مدرکی مبنی بر این ادعا در دست نیست و برای تجویز شکلات تلخ برای بیماران، نیاز به انجام آزمایش‌های بیش‌تری وجود دارد.


مقاله‌ی مرتبط: چهار دلیل برای مفید بودن شکلات برای سلامتی


 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید