انتشار این مقاله


۸ روش که می تواند در یادگیری سریعتر و یادآوری بهتر، بشما کمک کند

معمولا ما به باشگاه های ورزشی می رویم تا شکل بدن و سلامتی جسمانی خویش را بهبود ببخشیم، مثلا ساعاتی از روز را بیرون از خانه به دوندگی می پردازیم و استقامت خویش را افزایش می دهیم و یا حتی ممکنست تابحال هیچ کدام از ورزش ها را بطور منظم انجام نداده باشیم اما همگی […]

معمولا ما به باشگاه های ورزشی می رویم تا شکل بدن و سلامتی جسمانی خویش را بهبود ببخشیم، مثلا ساعاتی از روز را بیرون از خانه به دوندگی می پردازیم و استقامت خویش را افزایش می دهیم و یا حتی ممکنست تابحال هیچ کدام از ورزش ها را بطور منظم انجام نداده باشیم اما همگی دوست داریم که ورزش کنیم و تقویت شویم. ما در این مقاله می خواهیم درباره تقویت مهمترین عضو بدن یعنی مغز صحبت کنیم.با تکنیک هایی که در ادامه گفته می شود، قدرت یادآوری شما مثل بیاد آوردن اسامی افراد محیط پیرامون و آشنا، یادگیری سریع تر در تمامی مهارت ها و اجتناب از بیماری های مرتبط با مغز و حافظه همچون آلزایمر، تقویت خواهد شد.

  1. از حافظه خویش کار بکشید :                                                                                                                   Twyla Tharp  طراح رقص مشهور، تمرین ذهنی ای را که خود سالها انجام می دهد را این گونه شرح می دهد : ” زمانی که یکی از اجرا های خویش را تماشا می کنم، سعی می کنم از اول  تا آخر اجرا، ۱۲ الی ۱۴ اصلاحی را که باید با رقصنده های خود در میان بگذارم را بدون یادداشت برداری، حفظ کنم و در آخر در مورد اصلاحات با آنها صحبت کنم.”  اگر فکر می کنید که این شاهکار نیست، پس بهتره خودتان امتحان کنید. وی در کتاب ” عادت خلاق ” می نویسد که اکثر مردم بیش از ۳ چیز را نمی توانند براحتی بیاد بیاورند. در واقع هر دو عمل بیادسپاری اتفاقات و سپس بحث درباره آنها با دیگران، توسط مطالعات تقویت مغز، دنبال شده است. فعالیت های قسمت حافظه مغز، در تمام سطوح عملکرد مغزی ( دریافت، یادآوری و تفکر) دخیل می باشد که برای تقویت آن، باید تلاش نمود. در حال حاضر شاید کسی از شما اصلاحات حرکات یک رقصنده را نخواهد، اما می توانید با ارائه چند بازخورد در مورد یک کنفرانس، زمانیکه به اتمام می رسد و یا زمانی که با دوست خود به تماشای یک موزه می روید و موقع اتمام بازدید، بتوانید تا جایی که می توانید اشیا داخل موزه را بیاد بیاورید و در مورد آنها صحبت کنید، به تقویت عملکرد مغز و حافظه خود کمک شایانی کنید. این گونه موقعیت ها می توانند قدرت و انعطاف پذیری مغز شما را تقویت کنند. ساده ترین راه اینست که هر آنچه دیده اید را بیاد آورید و تکرار کنید. بطور مثال از شما می پرسم که امروز چه اتفاقی برایتان افتاد؟ شما می گویید که با یک فرد جدید آشنا شدم. من می گویم که این کافی نیست، شما باید سعی کنید مکالمات خودتان با آن فرد جدید را بیاد آورید و تکرار کنید.
  2. سعی کنید همیشه کار های متفاوتی را امتحان کنید:                                                                                  زمانیکه شما کار های جدید و متفاوتی را بار ها انجام می دهید، خطوط ارتباطی جدیدی در مغز شما ایجاد می شوند که باعث می شود کار های جدید را بهتر و سریع تر انجام دهید. برگردید به زمانی که فقط ۳ سال داشتید، مطمعنا در آن زمان قدرت نگه داشتن کارد و چنگال در دستان خود را داشته اید، اما چقدر می توانستید بدرستی از آنها استفاده کنید؟ پس قدرت جسمانی را بگذاریم کنار و این موضوع را در نظر داشته باشیم که الان چقدر بدرستی از کارد و چنگال استفاده می کنیم؟ حالا می فهمیم که بسیاری از کار ها نیازی به قدرت جسمانی ندارند بلکه قدرت ذهنی نیاز دارند که با تکرار و تکرار بدست می آید. از این به بعد سعی کنید بجای اینکه مغز خود را در حالت به ” تعویق گذاشته شده ” نگه دارید، کار های متفاوتی را بار ها انجام دهید تا مغز شما به حالت ” در لحظه عمل کن ” تبدیل شود. منظور از انجام کار های متفاوت، حتما کار های سخت نیست بلکه می تواند بسیار ساده باشد، همچون زمانی که می خواهید میز کار خود را تمیز کنید. کاغذ های روی میز کار خود را بر می دارید و همیشه کجا قرارش می دهید: در سطل زباله؟ داخل کابینت؟ در اتاقی دیگر؟ یا به کسی می دهید؟ ، سعی کنید هر بار کاغذ ها را در جای متفاوتی بگذارید و بیاد بسپارینش تا ذهن شما از حالت روتین و همیشگی خودش دربیاید.
  3. چیز های جدیدی یاد بگیرید:                                                                                                                      معنای این عنوان کاملا مشخص است. برای مثال یادگیری نوازندگی و نت خوانی، مهارت های مغزی شما را افزایش می دهند. یادگیری یک زبان جدید باعث بوجود آمدن خطوط ارتباطی مغزی جدید می شود و یا حتی یادگیری رقص، می تواند بسیار مفید باشد. مطالعات نشان می دهد که یادگیری رقص در سالمندان، از آنها در مقابل آلزایمر محافظت می کند.
  4. از یک برنامه آموزشی مهارت مغز استفاده نمایید:                                                                                        دنیای اینترنت می تواند عملکرد مغز شما را در حالی که روی صندلی خود نشسته اید، تقویت کند. برنامه Brain HQ را می توانید در گوشی خود دانلود کرده و طبق برنامه ریزی پیش بروید و عملکرد حافظه و سرعت پردازش تفکر خویش را ارتقا دهید.
  5. از بدن خود کار بکشید:                                                                                                                               ورزش نیز باید در برنامه شما وجود داشته باشد، زیرا ورزش کردن تنها بمعنای پرورش اندام و سلامت بدن نیست بلکه به تقویت و بهبود مغز شما نیز کمک می کند. تنها ۲۰ دقیقه انجام ورزش های هوازی، می تواند فرایند پردازش اطلاعات و حافظه را تسهیل کند، اما این تمرینات تنها باعث ایجاد خطوط ارتباطی جدید در مغز نمی شوند بلکه سطح یادگیری و برانگیختگی را هم افزایش می دهند. حالا اگر شما آماده ی انجام یک ورزش منظم نیستید و از این موضوع که با ورزش کردن می توانستید مغز خود را تقویت کنید حس بدی دارید، می توانید از برنامه Exercise Bliss استفاده کنید. بیاد داشته باشید که ورزش نیز یک کار جدید است که باید بار ها تکرار شود، همانطور که در گزینه های قبلی به این موضوع اشاره کردیم.
  6. زمانی از روز خود را برای کسی که دوستش دارید، صرف کنید:                                                                           اگر شما می خواهید که توانایی های شناختی خویش را تقویت کنید، پس باید سعی کنید که روابط خود با دیگران را معنادار کنید. صحبت با دیگران و مخصوصا فردی را که دوستش دارید، بشما کمک می کند تا بهتر فکر کنید و همچنین خلق و خوی شما را تنظیم کند.   اگر شما فردی برونگرا هستید، این عنوان را باید جدی بگیرید چون افراد برونگرا در صحبت کردن با دیگرانست که به فهم و درک بهتری نسبت به افکار خودشان می رسند.
  7. از جدول حل کردن بپرهیزید:                                                                                                                          بسیاری از ما، زمانیکه به تقویت عملکرد مغز خود فکر می کنیم، به فکر جدول حل کردن می افتیم. جدول حل کردن سرگرمیه خوبی بشمار می آید اما تابحال هیچ مطالعاتی، ارتباط اثربخشی میان حل جداول با تقویت عملکرد مغز پیدا نکرده اند.
  8. برنامه تغذیه مناسبی پیدا کنید ( مخصوصا شکلات تلخ) :                                                                                    ماهی، میوه و سبزیجات می توانند به تقویت کارکرد مغز کمک کنند، اما هیچ یک به اندازه شکلات تلخ در تقویت عملکرد مغز اثر بخش نمی باشد. شکلات تلخ میزان ترشح دوپامین در مغز را افزایش می دهد و می دانیم که دوپامین به یادگیری و یادآوری بهتر کمک می کند. شکلات همچنین حاوی فلاونول و آنتی اکسیدان هاییست که عملکرد مغز را تقویت می کنند. پس دفعه بعد که خواستید تکلیف دشواری را انجام دهید یا راه حلی برای یک مشکل بزرگ پیدا کنید، حتما یادتان باشد که از شکلات تلخ استفاده کنید.                                                                                                               تا به الان فهمیدید که چه راهکار هایی برای تقویت عملکرد مغز وجود دارد، خب منتظر چه چیزی هستید؟ بعد از خواندن مقاله، نگید که چه مقاله جالبی بود و ازش بگذرید، بلکه به توصیه ها عمل کنید. (از همین حالا شروع کنید)
علیرضا زحمتکش


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید