انتشار این مقاله


زنانی که زیاد پاستا می‌خورند در معرض یائسگی زودرس هستند

مطالعه بیش از ۹۰۰ زن در انگلستان نشان می‌دهد که خوردن ماکارونی های سفید و برنج با یائسگی زودرس مرتبط است.

مطالعه بیش از ۹۰۰ زن در انگلستان نشان می‌دهد که خوردن ماکارونی های سفید و برنج با یائسگی زودرس مرتبط است. در حالی که یک رژیم غذایی غنی از ماهی‌های چرب با یائسگی دیر هنگام ارتباط دارد. در هر حال، نمی‌توان گفت که آیا این رژیم‌ها به طور مستقیم بر شروع یائسگی تاثیر می‌گذارد؛ یا این که آن‌ها صرفا برخی عوامل مخفی دیگر را منعکس می‌کنند.

Janet Cade، در دانشگاه لیدز انگلستان و همکارانش اطلاعات ۹۰۰ زن را که در سنین ۴۰ تا ۶۵ در معرض یائسگی بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که میانگین سن یائسگی ۵۱ سال است. اما بعضی از غذاها با شروع یائسگی همراه بوند.

زناني كه روزانه يك وعده پاستا يا برنج سفيد تصفيه شده را مصرف كردند، حدود يك سال و نيم قبل از سن میانگین دچار يائسگی شدند. در حالی که مصرف اضافی روزانه ماهی‌های چرب با تأخیر بیش از سه سال از زمان یائسگی همراه بود.


مقاله مرتبط: کمبود وزن ممکن است منجر به یائسگی زودرس شود!


رژیم های غذایی با مقدار حبوبات تازه بالا (مانند نخود فرنگی و لوبیا) با تاخیری در حدود یک ساله در یائسگی زنان همراه است. دريافت بيشتر ويتامين B6 و روی نيز با يائسگی دیر هنگام‌تری همراه است.

پیامدهای بهداشتی

Cade می‌گوید:

«سن شروع یائسگی می‌تواند پیامدهای جدی سلامتی برای برخی از زنان داشته باشد.»

در زنان که زودتر یائسه می‌شوند خطر ابتلا به پوکی استخوان و بیماری قلبی می‌تواند افزایش یابد. در حالی که در کسانی که این اتفاق دیرتر رخ می‌دهند احتمال بیشتری برای ایجاد سرطان سینه، رحم و تخمدان وجود دارد.

Cade و همکارانش معتقدند که آنتی‌اکسیدان‌ها در حبوبات ممکن است به حفظ چرخه قاعدگی برای مدت طولانی کمک کنند. و اسیدهای چرب امگا ۳ (که در ماهی‌های چرب به فراوانی وجود دارد.) ممکن است این مدت زمان را افزایش دهد. احتمال دارد که کربوهیدرات‌های تصفیه شده خطر ابتلا به مقاومت انسولین را افزایش دهند. که این مورد ممکن است با مداخله هورمون‌های جنسی ایجاد شود.

Channa Jayasena، در Imperial College London می‌گوید:

«متابولیسم بدن نقش مهمی در تنظیم تخمک گذاری و دوره ها دارد.»

اما او علیه ایجاد یک دستور غذایی برای به تأخیر انداختن یائسگی از این مطالعه هشدار می‌دهد که :

«متاسفانه، محدودیت بزرگ در این نوع مطالعات مشاهده‌ای، عدم توانایی آن‌ها در اثبات این است که رفتار رژیم غذایی در واقع باعث ایجاد یائسگی زودرس می‌شود. تا زمانی که ما این نوع مدرک را نداریم، من هیچ دلیلی برای مردم جهت تغییر رژیم غذایی خود نمی بینم.»

زهرا جوادپور ابراهیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید