انتشار این مقاله


اصابت رعد و برق می‌تواند باعث خاموش شدن ایمپلنت مغزی شود

پزشکان به افراد در مورد عوض کردن شیوه شارژ ایمپلنت مغزی شان هشدار دادند.

به دلیل خاموش شدن دستگاه تحریکی مغز در یک زن، بعد از برخورد رعد و برق به نزدیکی او، پزشکان به افراد در مورد عوض کردن شیوه شارژ ایمپلنت مغزی شان هشدار دادند.

تحریک کننده‌های مغز معمولاً برای افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند یا بدنشان لرزش غیرارادی دارد و یا اینکه دچار اسپاسم عضلانی شدید شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه شامل الکترودهای نازکی می‌باشد که از طریق سوراخی در جمجمه به داخل بخشی از مغز که حرکات را کنترل می‌کنند، فرستاده می‌شود. سیم‌هایی در زیر پوست، دستگاه را به باتری که نزدیک گردن کاشته شده است، وصل می‌کند. زمانی که ایمپلنت مغزی روشن می‌شود، جریان الکتریکی بخش‌های مربوط به مغز را تحریک کرده و باعث کاهش مشکلات حرکتی می‌شود.

سال گذشته رعد و برق به آپارتمان زنی اسلوونیایی برخورد کرد که از محرک مغزی برای پیشگیری از اسپاسم عضلات گردن و لرزش استفاده می‌کرد. زمانی که رعد و برق برخورد کرد، تلویزیون و تنظیم کننده هوا هم‌زمان از کار افتادند.


مقاله مرتبط: افزایش حافظه به کمک ایمپلنت مغزی

                    استفاده از ایمپلنت‌های عصبی برای بازیابی حواس


بعد از یک ساعت او متوجه شد که لرزش گردنش دوباره در حال برگشتن است. روز بعد در بیمارستان مرکز پزشکی دانشگاه Ljubljana، دوشان فلیسر دریافت که دستگاه تحریکی زن به طور خودکار خاموش شده است و نیاز به راه اندازی مجدد دارد. (ژورنال Neurosurgery)

این مورد اولین گزارش در مورد تأثیر رعد و برق بر روی دستگاه تحریکی مغز بود. فلیسر می‌گوید که رعد و برق می‌توانست این خانم را بکشد؛ اگر زمانی که این ماجرا اتفاق افتاد، ایمپلنت خود را شارژ می‌کرد.


مقاله مرتبط: آیا ایمپلنت مغزی می‌تواند آلزایمر را درمان کند؟


“ممکن است جریان سریع و غیرعادی الکتریسیته زمانی‌که سیستم در حال شارژ است، می‌تواند در کارهای مغز اختلال ایجاد کند”

دستگاه‌هایی مانند این، چند بار در هفته نیاز به شارژ دارند. شارژ این دستگاه‌ها با قرار دادن پد شارژر بر روی پوست صورت می‌گیرید.
هم‌چنین خود شارژر نیز نیاز به شارژ دارد که با اتصال آن به برق شهری انجام می‌شود. برای چند نوع از این دستگاه‌ها، ایمپلنت قابلیت این را دارد که همزمان با این‌که خود شارژر به برق شهری متصل است، به وسیله شارژر، شارژ شود.

فلیسر در ادامه گفت:

اگر یک جریان قوی و غیرعادی الکتریسیته وارد سیستم شود، ممکن است عملکرد مغز را مختل نماید.

 

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید