انتشار این مقاله


ورزش اسپینینگ: با فواید و مضرات ورزش اسپینینگ آشنا شوید

از دوران قدیم مردم ورزش را عامل سلامتی می‌دانستند، اما آیا همین ورزش می‌تواند آسیبی به بدن انسان برساند؟

برای تنبل‌ها راهکار خیلی خوبی است! بدون خارج شدن از خانه ورزش کنید! ورزش اسپینینگ به فعالیت بدنی با دوچرخه ثابت اطلاق می‌گردد. این ورزش فواید زیادی دارد و از همه مهم‌تر این که فعالیت بدنی را برای بسیاری از ما که محدودیت وقت داریم ممکن می‌سازد. اما درباره‌ی مضرات ورزش اسپینینگ هم باید آگاه باشیم. با ما همراه باشید.

اسپینینگ در واقع اسم یک برند دوچرخه ثابت و کلاس‌های ورزش دوچرخه ثابت است که شرکت سلامت و تناسب اندام آمریکا، Mad Dogg Athletics، برای اولین در ۱۹۹۳ معرفی کرد اما آنقدر محبوبیت یافت که امروز نه تنها در آمریکا، بلکه در سراسر جهان به دوچرخه ثابت ورزش اسپینینگ می‌گویند. اهمیت این اسم آنقدر بالا گرفت که شرکت به خاطر ژنریک شدن نام اسپینینگ در اروپا شکایت کرد و دادگاه عالی اتحادیه اروپا هم از حق نام برند اسپینینگ برای شرکت مذکور دفاع نمود.

ورزش اسپینینگ در سریال بلک میرور
سکانس اسپینینگ سریال بلک میرور که در آن همه مجبور بودند برای رفع نیازهای روزانه رکاب بزنند!

فواید ورزش اسپینینگ چیست

کلاس اسپینینگ یا ورزش اسپینینگ در خانه کورس چالش‌برانگیزی است. حداقل فواید ورزش اسپینینگ کاهش وزن، افزایش قدرت بدنی و قدرت تحمل است. فواید ورزش اسپینینگ در ترکییب با سایر ورزش‌های کاردیو و مقاومتی ارتقا می‌یابد، اما اسپین تنها نیز برای سلامتی مفید است. اسپینینگ قطعاً ارزش امتحان کردن را دارد؛ مخصوصاً اگر بودجه دوچرخه ثابت یا کلاس آن را داشته باشید و از انجام دادنش لذت ببرید.

ورزش دوچرخه ثابت فعالیت چالش بر انگیزی برای بدن محسوب می‌شود. معنای این حرف آن است که احتمال نائل شدن به نتایج دلخواه در مدت زمان معین، به ویژه در صورت متعهد ماندن به برنامه‌های ورزشی، بالاست.

برای این که هر فردی بیشترین بهره را از فواید اسپینینگ ببرد، تعهد به انجام برنامه‌های ۳ تا ۶ بار در هفته و در مجموع ۱۵۰ دقیقه الزامی است. حتماً از فعالیت‌های اسپینینگ خود یادداشت برداری نمایید.


حتماً بخوانید: آیا ورزش کردن قبل از صبحانه تاثیر بیشتری نسبت به دیگر ساعات روز دارد


اسپینینگ قدرت بدنی را بالا می‌برد

در جهت افزایش قدرت بدنی، انجام دادن حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش اسپینینگ در هفته الزامی است. ممکن است چند هفته بعد از شرکت منظم در کلاس‌های اسپینینگ شاهد افزایش قدرت بدنی خود باشد، با این حال، برای حفظ این قدرت پافشاری بر ادامه دادن ورزش مهم است.

اسپینینگ برای سلامتی قلب و عروق شما خوب است

ورزش اسپینینگ ورزشی ایدئال برای ارتقای سطح سلامت قلبی و عروقی شما است. این ورزش نیز اثراتی مشابه سایر فعالیت‌های بدنی کاردیو، مثل دویدن، شنا و اسکی‌واره دارد. اسپینینگ برای کسانی که می‌خواهند فعالیت بدنی مناسب قلب داشته باشند، اما مفاصل خوبی ندارند، عالیست.

مطالعه‌ی مختصری بر روی دختران نوجوان در سال ۲۰۱۷ نشان داد که اسپینینگ حتی فواید بیشتری نسبت به دوچرخه‌سواری دارد.

کالری سوزی؛ شاید مهم‌ترین فواید ورزش اسپینینگ

کلاس اسپینینگ شرایط بسیار خوبی برای برای سوزاندن کالری مهیا می‌کند. بسته به دشواری و مدت زمان ورزش اسپینینگی که انجام می‌شود، می‌توانید ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری در هر جلسه کلاس بسوزانید. برای لاغر کردن اما لازم است که هر هفته ۳ تا ۶ بار به کلاس اسپینینگ بروید.

تحقیقات مربوط به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که اسپینینگ و تمرین‌های قدرتی در خانه برای اثرگذاری مثبت بر روی قدرت تحمل و قدرت بدنی، بدون اعمال تغییر در رژیم غذایی، کافی است. با این حال، رعایت رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین هنوز هم فکر خوبی است. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیب فواید ورزش اسپینینگ و رعایت رژیم غذایی کم کالری، کاهش وزن را بهتر کرده و کلسترول خوب بدن (HDL) را بالا می‌برد.

درباره‌ی مضرات ورزش اسپینینگ چه می‌دانیم

استفاده از دوچرخه‌ی ثابت یا دوچرخه‌های موجود در سالن‌های ورزشی توجه مردم را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده است. ورزش اسپینینگ به شما اطمینان می‌دهد که با هر دور پدال زنی سریع می‌توانید بیش از ۶۰۰ کالری را بسوزانید! اما آیا از مضرات ورزش اسپینینگ اطلاع دارید؟ در این مقاله به دنبال پاسخی برای این سوال خواهیم بود.

علاقه‌مندان ورزش درباره‌ی این موضوع که ورزش بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به کلیه شود، نگرانند. در اینجا می‌توان با دید مثبت نگاه کرد و گفت که این عارضه قابل پیش‌گیری بوده و رابطه‌ی قطعی با ورزش اسپینینگ ندارد و اگر با دید منفی نگاه کنیم،  باید گفت که آسیب به کلیه و ریسک‌های دیگر تهدید‌کننده‌ی سلامتی می‌توانند حاصل این نوع ورزش های سنگین باشند.

موردی که اخیرا باعث نگرانی مردم شده است عارضه‌ای به نام رابدومیولیز (exertional rhabdomyolysis) بوده که در این عارضه عضلات فرد در اثر فشار شدید آسیب می‌بینند. این عارضه ممکن است در هر نوع ورزش دیگری که فرد در آن بیش از اندازه تلاش می‌کند، اتفاق بیافتد اما در ورزش اسپینینگ محتمل‌تر است، زیرا این ورزش بسیار سنگین بوده و اغلب افراد تمایل دارند برای انجام آن فشار زیادی بر بدن خود تحمیل کنند. خطر بروز این عارضه در کسانی که ورزش اسپینینگ را برای اولین بار انجام داده و در آن سخت تلاش می‌کنند، بسیار بالاست.

دکتر درک فاین درباره‌ی مضرات ورزش اسپینینگ می‌گوید:

هنگامی که فشار زیاد به عضله وارد می‌شود با آسیب و تخریب سلول‌های عضلانی میوگلوبین‌های این سلول‌ها آزاد شده که این پروتئین می‌تواند برای کلیه‌ها مخرب و سمی باشد.

چه کنیم تا از مضرات ورزش اسپینینگ در امان بمانیم

برای اولین بار ارتباط بین ورزش اسپینینگ با آسیب به کلیه، در مجله‌ی American Journal of Medicine درباره‌ی سه فرد مبتلا به رابدومیلیز بعد از گذراندن کلاس اسپینینگ، توجه همه را به خود جلب کرد.

بدن این افراد به علت آسیب وارد شده به کلیه‌ها شدیداً دچار کم‌آبی شده و حتی یکی از آن‌ها از شدت بالای آسیب نیاز به دیالیز پیدا کرد. در مواردی که وضعیت بیمار چندان وخیم نیست با تأمین آب بدن می‌توان بیمار را نجات داد و راهی خانه کرد، اما هنگامی که وضعیت بیمار بسیار وخیم باشد باید با انجام دیالیز مانع از کار افتادن کلیه‌ها شد. در بعضی مواقع برای آزاد شدن فشار وارده بر روی ماهیچه‌های بیماران نیاز به عمل جراحی خواهد بود.

با بررسی‌های انجام گرفته توسط CNN بر روی مضرات ورزش اسپینینگ از ۴۶ نفر مبتلا به رابدومیلیز، ۴۲ نفر از آنان پیش از ابتلا به این بیماری، کلاس‌های اسپینینگ را برای اولین بار گذرانده بودند.

در حال حاضر در کلاس‌های کراس فیت (crossfit)، سول سایکل (soulcycle)، پی۹۰ ایکس (P90X) و ورزش‌های سنگین دیگر که افراد تمایل به تلاش بیش از حد دارند (معمولاً این افراد اصطلاح مشهور ” Go big or GO home” را به کار می‌برند) خطر ابتلا به بیماری رابدومیلیز افزایش یافته است. این ورزش فشار منفی و اضافی بر بدن وارد می‌کند همان طور که دکتر مورن بروگن می‌گوید:

به ازای هر یک ساعت ورزش اسپینینگ می‌توان ۶۰۰ کالری را سوزاند و یک لیتر عرق کرد! ۶۰۰ کالری به معنی دویدن ۶ مایل مسافت خواهد بود. بنابراین اگر بدن شما ورزیده نبوده و شرایط انجام چنین فعالیتی را ندارید، هیچ‌گاه حاضر و قادر به دویدن چنین مسافتی نخواهید بود!

رابدومیولیز عارضه‌ی بالقوه مضرات ورزش اسپینینگ
رابدومیولیز، در اثر آسیب عضلانی و آزاد شدن میوگلوبین درون سلول‌های عضلانی به خون رخ می‌دهد که با آسیب کلیوی همراه است. نه فقط اسپینینگ شدید، بلکه هر فعالیت بدنی شدید و نامتناسب با وضع بدنی نیز می‌تواند باعث بروز این عارضه گردد.

خطرات گفته شده هیچ ارتباط مستقیمی با مضرات ورزش اسپینینگ نداشته و به میزان تلاش فردی که در این کلاس شرکت می‌کند، بستگی دارد. همان‌طور که اشاره شد، هرچه تلاش فرد بیش از حد توان‌اش باشد، خطر ابتلای او به بیماری‌ها افزایش خواهد یافت. نکته‌ی مهم این است که این کلاس‌ها را باید آرام و بدون تحمیل فشار اضافی بر بدن انجام داد، مخصوصاً اگر برای اولین بار آن را امتحان می‌کنید. همچنین پزشکان بر هیدراته کردن بدن قبل، حین و بعد از ورزش تأکید دارند تا با این کار، شما به جای تحت فشار قرار دادن بدن‌تان، بیشتر به آن اهمیت قائل شوید.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید