انتشار این مقاله


آیا ورزش کردن قبل از صبحانه تاثیر بیشتری نسبت به دیگر ساعات روز دارد؟!

براساس تحقیقات جدید در مورد رابطه زمان صرف وعده های غذایی و تمرینات بدنی ، فهمیدن اینکه که چه زمانی ورزش کنیم از خود ورزش کردن مهمتر است

براساس تحقیقات جدید در مورد رابطه زمان صرف وعده های غذایی و تمرینات بدنی ، فهمیدن اینکه که چه زمانی ورزش کنیم از خود ورزش کردن مهمتر است.

برخی مطالعات نشان می دهد که اثر ورزش ممکن است با زمان غذاخوردن فرد مرتبط باشد.

با این وجود ، به ندرت می توان یافته های حاصل از مطالعات در افراد لاغر را به افراد مبتلا به چاقی تعمیم داد

بنابراین ، دانشمندان دانشگاه های بث و بیرمنگام ، هر دو در انگلستان  تصمیم گرفتند ببینند آیا زمان غذا و زمان ورزش در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی ارتباط مشابهی دارند.

داشتن چاقی و زندگی نسبتاً کم تحرک باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

این امر به این دلیل است که حساسیت به انسولین کاهش می یابد و هایپرانسولینمی – فرد میزان انسولین بیش از حد دارد – افزایش می یابد.

یافتن راهی برای جلوگیری از این اثرات مرتبط با انسولین می تواند به طور بالقوه نجات بخش باشد.

فواید “عمیق”

این مطالعه ، که اکنون در مجله “اندوکرینولوژی بالینی و متابولیسم” ظاهرمنتشر شده است ، با هدف بررسی چگونگی تاثیر ورزش در ذخیره سازی چربی عضلانی و پاسخ به انسولین قبل و بعد از خوردن غذا  انجام شده است. این نخستین مقاله ای بود که به این رابطه در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی نگاه کرد.

این آزمایش که به مدت ۶ هفته به طول انجامید و ۳۰ مرد را  که محققان آنها را در دسته اضافه وزن یا چاقی دسته بندی کردند شامل میشد.

این تیم مردان را به سه گروه تقسیم کردند:

  • قبل از ورزش صبحانه می خوردند
  • بعد از ورزش صبحانه خوردند
  • هیچ تغییری در سبک زندگی ایجاد نکردند

دکتر خاویر گونزالز ، از گروه بهداشت دانشگاه بث می گوید: “نتایج ما نشان می دهد که تغییر زمان غذا خوردن در رابطه با زمان ورزش می تواند باعث ایجاد تغییرات عمیق و مثبت در سلامت کلی شما شود.”

سوزاندن چربی بیشتر

شرکت کنندگانی که قبل از صبحانه ورزش می کردند ، دو برابر بیشتر از افرادی که بعد از خوردن همان وعده غذایی ورزش می کردند چربی سوزی می کردند.

یک دلیل ساده برای این امر وجود دارد: وقتی افراد درطول شب  روزه می گیرند طی ورزش سطح انسولین پایینی دارند و به بدن خود اجازه می دهند چربی بیشتری مصرف کند.

دکتر گونزالز خاطرنشان می کند: نکته مهم این که در حالی که این امر هیچ تاثیری در کاهش وزن نداشته است ، اما سلامت کلی آنها را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.

ماهیچه های افرادی که قبل از صبحانه ورزش می کردند پاسخ به انسولین بهتری داشتند و سطح قند خون شان را بهتر کنترل می کردند.

دکتر گونزالز می گوید با توجه به اینکه هر دو گروه ورزش کننده وزن مشابهی را از دست داده اند و هر دو مقدار مشابهی از تناسب اندام دارند این تأثیراز همه برجسته تر است.

وی افزود: “تنها تفاوت زمان مصرف مواد غذایی بود.”

ماهیچه های گروهی که قبل از صبحانه ورزش می کردند افزایش بیشتری در پروتئین های خاص داشتند – به خصوص آنهایی که مسئول تحویل گلوکز به عضلات هستند.

نکته قابل توجه دیگر این که ، کسانی که قبل از ورزش صبحانه می خورند از نظر پاسخ به انسولین بعد از غذا بهتر از گروه کنترل نیستند.

مطالعات آینده

دکتر گرت والیس ، نویسنده مطالعه ، اظهار داشت: “این کار نشان می دهد که انجام ورزش پس از گرسنگی طولانی در شب می تواند مزایای سلامتی ورزش را برای افراد افزایش دهد ، بدون اینکه شدت ، طول مدت یا میزان تلاش آنها تغییر کند.”

این یافته ها اختصاصی جنس اند ، زیرا محققان فقط با مردان همکاری می کردند. بنابراین ، مطالعات بعدی برای شبیه سازی شرایط در خانم ها لازم است تا ببینند آیا آنها نیز از ورزش قبل از صبحانه بهره میبرند یا خیر.

صبحانه ای که شرکت کنندگان مصرف کردند حاوی کربوهیدرات زیادی بود ، بنابراین تحقیقات آینده ممکن است نیاز به بررسی این داشته باشد که آیا وعده های غذایی کم کربوهیدرات تأثیرات مشابهی دارند یا خیر.

قبل ازاینکه محققان نتیجه گیری های محكمی بگیرند باید مطالعات طولانی تری نیز انجام شود.

اما ، گرسنگی در طول شب و ورزش قبل از صبحانه می تواند کلید افزایش اثربخشی ورزش در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی باشد.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید