انتشار این مقاله


تعیین رنگ مو، چشم و پوست یک فرد ناشناس از روی نمونه DNA

محققان ابزاری جدید برای پیش‌بینی دقیق رنگ چشم، مو و پوست بر اساس یک نمونه کوچک DNA ابداع کرده‌اند.

یک تیم بین‌المللی محققان از دانشگاه علوم IUPUI و مرکز پزشکی دانشگاه Erasmus MC، در رتردام هلند، ابزاری جدید برای پیش‌بینی دقیق رنگ چشم، مو و پوست بر اساس ماده بیولوژیکی انسانی، حتی یک نمونه کوچک DNA، که برای مثال در صحنه جرم باقی مانده یا از بازمانده‌های باستانی به دست آمده، ابداع کرده‌اند. این ابزار، پروفایل رنگ “همه اجزا در یکی” تفسیری فیزیکی از یک شخص با استفاده از روشی که تاکنون ممکن نبود، به دست می‌دهد و هر سه خصلت رنگی را با استفاده از ابزار وب قابل دسترسی رایگان، به دست می‌آورد.

این ابزار طراحی شده است تا زمانی که شناسایی دادگاهی استاندارد پروفایل DNA، به خاطر اینکه هیچ DNA مرجعی برای مقایسه با نمونه شاهد وجود ندارد، قابل استفاده نیست، مورد استفاده قرار بگیرد.


مقاله مرتبط: متغیرهای ژنی جدید برای رنگ پوست مفهوم نژاد را به چالش کشیده‌اند


سیستم تست HIrisPlex-S توانایی این را دارد که بلافاصله فنوتیپ رنگ پوست، مو و چشم را از DNA به دست آورد. استفاده‌کنندگان، مثلا افرادی چون ماموران حقوقی یا انسان‌شناسان، می‌توانند اطلاعات موردنظر را با استفاده از یک ابزار آزمایشگاهی آنالیز DNA، به دست آورند و ابزار وب پروفایل رنگی دهنده‌ی DNA را پیش‌بینی خواهد کرد.

سوزان والش، ژنتیک‌شناس پزشکی قانونی از IUPUI:

ما قبلا با ابداع ابزارهای DNA برای شناسایی رنگ چشم و برای رنگ ترکیبی مو و چشم، به ماموران حقوقی و انسان‌شناسان کمک کرده‌ایم، ولی رنگ پوست مشکل‌تر بوده است. مهم است بدانیم که ما به طور مستقیم رنگ دقیق پوست را با استفاده از پنج زیرگروه شناسایی می‌کنیم: بسیار رنگ‌پریده، رنگ‌پریده، متوسط، تیره و تیره تا حد مشکی. این اطلاعات با استفاده از مارکرهای DNA حاصل از ژن‌هایی که رنگ پوست یک شخص را تعیین می‌کنند، به دست می‌آیند. ممکن است بگویید این کار به مشخص کردن یک رنگ رنگ‌کردنی در یک فروشگاه ابزارآلات، بیشتر از تعیین نژاد یا قومیت، شبیه است.

والش ادامه می‌دهد:

وقتی کسی از یک شاهد عینی بپرسد که چه چیزی را مشاهده کرده، در اغلب موارد آن‌ها به رنگ مو و پوست اشاره می‌کنند. آن چه که ما انجام می‌دهیم، استفاده از ژنتیک برای مشاهده عینی چیزی که دیده‌اند، است.

ابزار وب پروفایل رنگی کامل با دقت و توانایی بالا، به صورت رایگان و آنلاین قابل دسترسی است.


مقاله مرتبط: مظنونین قاتلان سریالی با استفاده از شجره نامه فامیلی (DNA)، قابل ردیابی هستند


این مطالعه تحت عنوان: “سیستم HIrisPlex-S برای پیش‌بینی رنگ پوست، مو و چشم از روی DNA: معرفی و تاییدیه پزشکی قانونی” در نشریه Forensic Science International: Genetics منتشر شده‌است.

Manfred Kayser، از Erasmus MC، می‌گوید:

با سیستم HIrisPlex-S جدید ما، برای اولین بار، متخصصان ژنتیک پزشکی قانونی و انسان‌شناسان ژنتیکی، توانایی این را دارند که بلافاصله اطلاعات رنگ پوست، مو و چشم را از نمونه DNA، به دست آورند. این نمونه‌ها شامل کیفیت و کمیت حقوقی DNA اغلب در نمونه کارهای پزشکی قانونی و مطالعات انسان‌شناسی، یافت می‌شوند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید