انتشار این مقاله


هر چند وقت یک بار باید صفحه کلید خود را پاک کنیم؟

چه قدر باید به نظافت صفحه کلید خود اهمیت بدهیم؟ چگونه باید آن را به بهترین شکل تمیز کنیم؟

کثیف ترین چیزی که هر روز با آن در تماس هستید چیست؟ چند چیز ممکن است به ذهن تان بیاید، اما ممکن است یکی از آلوده‌ترین وسایل را از قلم بیاندازید. کاسه توالت را فراموش کنید، صفحه کلید کامپیوترتان یک منبع اصلی میکروب است. هر چند وقت یک بار مال خودتان را تمیز می‌‌کنید؟

میکروب‌های دست

وسایل الکترونیکی با آب و صابون به خوبی قاطی نمی‌شوند، و شاید این دلیلی باشد که فراموش می‌کنید باید گاهی اوقات ‌آن‌ها را به نوعی تمیز کنید. اما اگر در نظر بگیرید که هر چند وقت یکبار از لپ‌تاپ و گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، متوجه می‌شوید که بله، مقدار بسیار زیادی میکروب در آن‌جا قایم شده‌است. در واقع مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه آریزونا دریافت که یک میز معمولی ۴۰۰ برابر باکتری بیش‌تری از کاسه توالت دارد. (اگر منصفانه برخورد کنیم، اسم کاسه توالت در دانشکده میکروب شناسی بد در رفته است. دکتر چاک گربا استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا می‌گوید که از نظر میکرو ارگانیسم‌ها یکی از تمیزترین چیزهایی است که به آن برخورد می‌کنید. چیزهای زیادی نیستند که از نظر میکروبی از کاسه توالت تمیزتر باشند.) اگر این روزتان را خراب نکرد، این یکی ممکن است خراب کند.


مقاله‌ی مرتبط: قانون ۵ثانیه؛ رأی به نفع!


مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ در بیمارستان Northwestern Memorial دریافت که دو باکتری مقاوم در مقابل دارو و کشنده می‌توانند تا ۲۴ ساعت در یک صفحه کلید زنده بمانند. یک نوع دیگر اما کمتر خطرناک می‌تواند برای یک ساعت جان سالم به در ببرد.

اولین قدم مشخص برای این کمک به این شرایط این است که قبل و پس از استفاده از صفحه کلید دستان خود را با آب و صابون بشویید. اما هنوز لازم است تا لپ‌تاپ خود را تمیز کنیم. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ روی کامپیوترهای دانشگاه، میکروبیولوژیست‌‌ها عنوان کردند که صفحه کلیدهای عمومی و ماوس‌ها باید حداقل هفته‌ای یک بار ضدعفونی بشوند. اگر فکر می‌کنید که کافی نیست، مختارید تا توصیه مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ را اجرا کنید که می‌گوید هر روز صفحه کلیدها را باید ضدعفونی کرد. اگر شما تنها کسی هستید که از صفحه کلید خود استفاده می‌کنید احتمال کمتری وجود دارد که دچار آسیب و بیماری بشوید، اما پیش‌گیری بهتر از درمان است.

خودتان را راحت کنید

همان‌طور که اشاره کردیم، کامپیوتر خود را در آب و صابون غرق نکنید تا آن را تمیز کنید. در عوض، همان‌طور که توسط مرکز ملی تحقیقات بهداشتی توصیه می‌شود، این کاری است که می‌توانید هر هفته انجام بدهید تا صفحه کلید خود را تمیز نگه دارید:

  1. دست‌های خود را پیش و پس از استفاده از صفحه کلید بشویید. این تنها مرحله‌ای است که مقدار زیاد آب و صابون در آن قابل قبول است.
  2. هنگامی که دست‌هایتان کاملا خشک می‌شوند، کامپیوتر خود را خاموش کنید و از کامپیوتر جدا شوید.
  3. صفحه کلید را برعکس رو به پایین بگیرید و تکان بدهید تا هرگونه آلودگی که احتمالا در شکاف‌های کلید پنهان شده‌اند بیرون بیاید. خوب آن را تکان دهید! اگر محفظه‌ای از هوای فشرده دارید، از آن استفاده کنید تا باقی‌مانده‌‌های سمج را از صفحه کلید بیرون بیاورید.
  4. پنبه یا پارچه را با آب یا الکل ایزوپروپیل مخلوط کنید. آن را خیس نکنید، در حد مرطوب شدن خفیف کافی است. بین کلیدها را با پاک‌کننده خود تمیز کنید.
  5. پارچه بدون پرز را مرطوب کنید (دوباره نباید خیس بشود) و بقیه صفحه کلید را پاک کنید. کارتان عالی بود!
گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید