انتشار این مقاله


آیا BMI بالا می‌تواند در برابر سرطان سینه محفاظت‌کننده باشد؟

در مطالعه‌ای جدید به بررسی اثر متقابل تعجب‌آور بین شاخص توده‌ بدنی و سرطان سینه پرداخته شده است.

در مطالعه‌ای جدید به بررسی اثر متقابل تعجب‌آور بین شاخص توده‌ بدنی و سرطان سینه پرداخته شده است. محققان امیدوارند که نتایج به درک بهتری از مکانیسم‌ها و ریسک فاکتورهای درگیر منجر شوند. در مقایسه با سایر سرطان‌ها، سرطان سینه بیش‌‌تر زنان جوان‌تر را مبتلا می‌سازد. فهم اینکه چرا در برخی از افراد اتفاق می‌افتد اما سایر افراد را درگیر نمی‌کند، در اولویت قرار دارد.

بسیاری از ریسک فاکتورهای سرطان سینه در حال حاضر شناخته شده‌اند، و یکی از آن‌ها چاقی می‌باشد؛ این مقدار چربی‌ای است که در بدن فرد وجود دارد. با این حال، تاثیر چاقی -همانطور که در شاخص توده بدنی اندازه‌گیری می‌شود- به اندازه‌ی کافی روشن نیست.

به‌نظر می‌رسد شاخص توده بدنی (BMI) بالا قبل از یائسگی نقش حفاظتی در مقابل سرطان سینه دارد، در حالی که بعد از یائسگی عکس این قضیه صادق است و BMI بالا ریسک ابتلا را افزایش می‌دهد.
این ارتباط قبلا مورد مطالعه قرار گرفته بود، اما به دلیل کم‌تر بودن نمونه‌های پیش از یائسگی مبتلا به سرطان سینه از نمونه‌های مبتلایان به سرطان سینه بعد از یائسگی، مطالعات فردی اغلب فاقد شرکت‌کننده برای نتیجه‌گیری جامع بود.


مقالۀ مرتبط: حتی اندکی کاهش وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد


BMI و سرطان سینه

آخرین مطالعه که در ژوئن ۲۰۱۸ در JAMA Oncology منتشر شده است، در تلاش است شکاف‌های موجود را پر کند. دانشمندان اطلاعات ۱۹ مطالعه را جمع‌آوری کرده‌اند. این مجموعه داده‌ها شامل ۷۵۸۵۹۲ زن غیریائسه است که در بین آن‌ها ۱۳۰۸۲ مورد جدید سرطان سینه در طول ۹ سال پیگیری تشخیص داده شده است.

این گروه می‌خواهند بدانند که چگونه BMI در سنین مختلف ریسک ابتلا در تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین راستا، نویسنده‌ی مطالعه اظهار دارد که: ما می‌خواهیم ریسک نسبی مرتبط با BMI در سنین مختلف، سن تشخیص ابتلا به سرطان سینه و ویژگی‌های سرطان سینه را برآورد کنیم و بررسی کنیم که آیا ارتباطات با سایر ریسک فاکتورهای سرطان سینه تغییر می‌کنند یا نه.

همانطور که انتظار می‌رفت، نویسندگان ارتباطی معکوس بین BMI و سرطان سینه شناسایی کردند. به‌طور خاص، ریسک ابتلا به سرطان سینه در زنان ۱۸ تا ۵۴ ساله با افزایش BMI، کاهش می‌یافت. این ارتباط در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ چشمگیرتر بود.

نویسندگان از محدودیت‌های مطالعه آگاه بودند. در ابتدا، مطالعه بر پایه‌ی وزنی که خود شرکت‌کنندگان گفته بودند، بود که می‌توانست بیش‌تر یا کم‌تر گزارش شده باشد. همچنین، این یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای بود، بنابراین علل و اثرات قابل شناسایی نبودند. و زنان با میزان BMI یکسان ممکن بود سطوح مختلفی از چربی و انواع متفاوتی از پراکندگی چربی داشته باشند.


مقالۀ مرتبط: انواع سرطان سینه را بشناسید


نویسندگان بلافاصله برای یافته‌های خود اخطاراتی اضافه کردند:

نویسندگان مطالعه مدافع و طرفدار افزایش وزن به عنوان روشی برای کاهش ابتلا به سرطان سینه قبل از یائسگی نیستند.

آن‌ها امیدوارند که نتایج برای پیدا کردن فاکتورهای درگیر در توسعه سرطان سینه مفید باشد. آن‌ها افزودند که درک علل ارتباط بین BMI و ریسک سرطان سینه قبل از یائسگی می‌تواند به‌طور بالقوه برای شناسایی ریسک فاکتورهایی که ممکن است اصلاح شوند، کمک کند.

مطمئنا مطالعات بیش‌تری دنبال خواهد شد، اما اکنون ارتباط غیرمنتظره‌ای توسط مقدار قابل توجهی از داده‌ها حمایت می‌شود. ما باید صبورانه منتظر کشف مکانیسم مربوط به این اثر متقابل باشیم.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید