انتشار این مقاله


اورا یا پیش درآمد حمله‌ی میگرنی هدفی جدید جهت درمان میگرن

محققین با مشاهده‌ی تصاویر تغییرات مغزی به هنگام اورا، مشتاق هستند دلیل آن را کشف و قدمی در جهت درمان میگرن بردارند.

“نشانه‌های پیش درامدی یا اورا” به علائمی گفته می‌شود که افراد مبتلا به میگرن پیش از آغاز حمله آن را تجربه می‌کنند. این نشانه‌ها ممکن است جرقه‌های بینایی یا نقاط تاریک در میدان بینایی باشند. محققین با مشاهده‌ی تصاویر تغییرات مغزی به هنگام اورا مشتاق هستند دلیل آن را کشف و قدمی در جهت درمان این بیماری بردارند. در حال حاضر محققین موفق شدند ضمن شناسایی فعالیت‌های الکتریکی بالخصوص آغازگر میگرن، آن‌ها را در نمونه‌های حیوانی مهار کنند. شاید در آینده‌ای نزدیک موفق به درمان میگرن باشیم.

پروفسور اسچیف توضیح می‌دهد:

تشنج و میگرن دو حالت متفاوت از اختلالات مغزی هستند. ما دریافتیم فعالیت الکتریکی آغازین میگرن، پدیده‌ای بیوفیزیکی و اساسی در این بیماری است؛ که می‌توان با تحریک جریان‌های مغزی آن‌ها را مهار کرد. نکته‌ی جالب اینجاست، این نوع از جریان الکتریکی در جهتی متفاوت از جریان الکتریکی مورد استفاده در درمان تشنج کارامد هستند.

پروفسور اسچیف و تیم او، هنوز نتوانسته‌اند درمان این عارضه‌ی شایع  در ۱۰ درصد مردان و ۲۲ درصد از زنان را بیابند؛ اما در صدد هستند با مکانیسم آغاز اورا و این نوع از سردرد‌ها، بیش‌تر آشنا شوند و با شبیه‌سازی کامپیوتری جریانات الکتریکی، توانستند چگونگی جریان‌ها و مهار آن‌ها را در نمونه‌های مغز رت شناسایی کنند. آن‌ها نتایج خود را در Scientific Reports منتشر کرده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: ایموویگ: اولین دارو برای درمان میگرن مزمن تأییدیه FDA را دریافت نمود


دکتر اندرو والن می‌گوید:

فعالیت الکتریکی آغازگر اورا مانند خاموش شدن یک به یک سلول‌ها می‌ماند؛ تنها یک سلول نیست بلکه زنجیره‌ای از واکنش‌ها ست که باعث التهاب شده و بهبود آن مدتی به طول می‌انجامد.

بسیاری از مبتلایان به میگرن، این نوع از پیش‌درامدها را پیش از آغاز حمله تجربه می‌کنند؛ بنابراین دکتر اسچیف و تیمش فعالیت الکتریکی آغازگر اورا را هدف درمانی خود قرار داده‌اند.
محققین می‌توانند ضمن تغییر میزان نمک، جریان الکتریکی مغز را تغییر دهند و با تغییر میزان پتاسیم مغز، می‌توانند شروع فعالیت الکتریکی را تحریک کنند. سلول‌های عصبی، دارای جسم سلولی و دندریت هستند؛ با اتصال بار مثبت به یک انتها و بار منفی به انتهای دیگر، می‌توان جریان الکتریکی را در سلول آغاز کرد. آن‌ها فکر می‌کردند با مهار فعالیت الکتریکی آغازین اورا می‌توان از شروع حمله جلوگیری کرد. به دلیل اینکه فعالیت الکتریکی عامل میگرن و تشنج در دو انتهای متفاوت از نورون آغاز می‌شوند، جریان لازم جهت بلوک اورا متفاوت از تشنج بوده است. محققین از جریان مثبت برای متوقف کردن انتشار استفاده کردند. تصاویر مغزی رت‌ها نشان می‌دهد، ضمن این تغییرات، فعالیت الکتریکی میگرنی با نفوذ به بخش‌های عمقی مغز نمی‌تواند به خوبی منتشر شود.

اسچیف افزود:

ما با اساس پیش درامدهای میگرنی آشنا شدیم حال می‌توان با یک نوع جریان بر شدت آن‌ها افزود و با نوع مخالف، آن‌ها را مهار کرد.

این روش را می‌توان بر روی داوطلبین مبتلا به میگرن نیز آزمایش کرد اما کل فعالیت الکتریکی میگرنی پس از اورا، پیچیده‌تر از این حرف‌ها ست. این نتایج قدمی اساسی در پیش‌برد راهکارهای مناسب برای درمان این بیماری است.


مقاله‌ی مرتبط: چه غذاهایی باعث میگرن می‌شوند؟


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید