انتشار این مقاله


مراجعه به پزشک ثابت در طول درمان موضوع مرگ و زندگی است

بیمارانی که در طول زمان، به یک پزشک ثابت مراجعه می‌کنند، میزان مرگ و میر کمتری دارند.

یک مطالعه مبتنی بر سرطان به این نتیجه رسیده است که بیمارانی که در طول زمان، به یک پزشک ثابت مراجعه می‌کنند، میزان مرگ و میر کمتری دارند.

این مطالعه، با همکاری بین St Leonard’s Practice در اکستر و دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، امروز در BMJ Open منتشر شده است. این نخستین بررسی سیستمیک در رابطه با میزان مرگ و میر مربوط به تداوم مراقبت، یعنی مراجعه به پزشک ثابت در طول زمان، است. این مطالعه تمام شواهد موجود در این زمینه را برای به دست آوردن نتایج خود تجزیه و تحلیل می‌کند.

Denis Pereira Gray، از St Leonard’s Practice، گفت:

مدت‌ها شناخته شده است که مهم است چه پزشکی بیماران را ببیند و چگونه بیماران می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. تا کنون به برنامه‌ریزی برای بیماران تا بتوانند دکتر خود را انتخاب کنند، به عنوان موضوع راحتی بیمار توجه شده است: در حال حاضر روشن است که این مورد در  کیفیت عمل پزشکی موثر است و به معنای واقعی کلمه “یک موضوع از زندگی و مرگ” است.

پروفسور Philip Evans از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر می‌گوید:

تداوم مراقبت زمانی اتفاق می‌افتد که یک بیمار و یک پزشک به طور مرتب یکدیگر را ببینند و یکدیگر را بشناسند. این امر منجر به برقراری ارتباط بهتر، رضایت بیمار، پایبندی به توصیه‌های پزشکی و استفاده کمتری از خدمات بیمارستانی می‌شود.


بیشتر بخوانید:


زمانی که تکنولوژی پزشکی و درمان‌های جدید بر اخبار پزشکی تسلط دارند، جنبه‌های انسانی از عمل پزشکی نادیده گرفته می‌شود. مطالعه ما نشان می‌دهد که این موضوع به طور بالقوه نجات دهنده‌ی زندگی است و باید در اولویت قرار داده شود.

این مطالعه نشان داد که تماس مکرر بیمار با پزشک با مرگ و میر کمتر ارتباط دارد. تأثیری که در فرهنگ‌های مختلف اعمال می‌شود و نه فقط برای پزشکان خانواده، بلکه برای متخصصان، از جمله روانپزشکان و جراحان نیز صادق است.

این بررسی، نتایج ۲۲ مطالعۀ با کیفیت بالا را با چارچوب‌های زمانی گوناگون مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این مطالعات از نه کشور با فرهنگ و سیستم‌های بهداشتی بسیار متفاوت بود. از آن میان ۱۸ مطالعه (۸۲٪) نشان دادند که تماس تکراری با یک پزشک در طول زمان، مرگ و میر را نسبت به کسانی که بدون تداوم بودند، به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تحقیق“تداوم مراقبت پزشکان – موضوع مرگ و زندگی ؟” که یک بررسی سیستماتیک در مورد تداوم مراقبت و مرگ و میراست، در BMJ Open منتشر شده است.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید