انتشار این مقاله


ده ماده غذایی که دارای آنتی‌بیوتیک‌ هستند(قسمت دوم)

در ادامه مطلب قسمت اول، به ۵ ماده غذايي داراي آنتی‌بيوتيک می‌پردازيم كه اثرات مفيدی بر روی سيستم ايمنی بدن دارند و در درمان بعضی بيماری‌ها كمک‌كننده هستند. ۵-قارچ‌ها برای افراد غیر پزشک این به نظر کمی متضاد می‌آید که از قارچ‌ها برای مبارزه با باکتری‌ها استفاده کنیم؛ مگر نه؟ همان طور که معلوم است، […]

در ادامه مطلب قسمت اول، به ۵ ماده غذايي داراي آنتی‌بيوتيک می‌پردازيم كه اثرات مفيدی بر روی سيستم ايمنی بدن دارند و در درمان بعضی بيماری‌ها كمک‌كننده هستند.

food-antibiotics-7

۵-قارچ‌ها

برای افراد غیر پزشک این به نظر کمی متضاد می‌آید که از قارچ‌ها برای مبارزه با باکتری‌ها استفاده کنیم؛ مگر نه؟ همان طور که معلوم است، قارچ‌ها و برادران کپکی‌اش! دارای یک تاریخ داستانی در مورد هیبت آنتی میکروبیال خود هستند. در حقیقت، خیلی از آنتی‌بیوتیک‌های مهم مثل پنی‌سیلین، تتراسایکلین و استرپتومایسین در واقع از قارچ‌ها ساخته می‌شوند. دکتر Katz در این باره می‌گوید:”در حالت کلی، هنگامی که ما از آنتی بیوتیک‌های فعلی استفاده می‌کنیم در واقع داریم از موادی که از کپک‌ها و قارچ‌ها استخراج می‌شوند استفاده می‌کنیم. قارچ‌ها ترکیباتی را تولید می‌کنند که باعث نابودی باکتری‌ها می‌شود.”

تحقیقات امروزی توانایی مبارزه در مقابل باکتری‌هاي قارچ ها را تایید کرده‌اند، پس آن‌ها را برای وعده غذایی بعدی خود سفارش دهید تا قدم کوچکی در جهت سلامتی برداشته باشید. مطمئن شوید که نوع و گونه‌ی موثری را انتخاب می‌کنید؛ هر چند که همه‌ی آنها برای مقاصد درمانی و دارویی یکسان تولید نشده اند! پس با دقت انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای مثال گونه shitake برای فعالیت های ضد سرطانی، ضد باکتریایی و قابلیت های مبارزه ای علیه ویروس ها شناخته شده است و همچنین یک کاهش دهنده موثر کلسترول خون است. گونه Reishi تقریبا همان خصوصیات گونه قبلی را دارد و همچنین مورد علاقه خیلی هاست به علت تاثیر آن در تنظیم فشار خون و توانایی‌هاي ضد التهابی آن. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، برند های ارگانیک را انتخاب کنید و فقط از قارچ های درختی استفاده کنید.(قارچ های غیر درختی اغلب سمی هستند.)(منبع:Williams, Mercola)

food-antibiotics-8

۴-کلم

کلم قرمز به مدت طولانی مورد احترام بوده است به خاطر فعالیت ضد التهابی قوی اش و همچنین قدرت ضد سرطانی آن. ولی در حال حاظر در حال فتح یک عرصه دیگر است به اسم قابلیت های ضد باکتریایی. تحقیقات اخیر نشان داده اند كه کلم قرمز به طور شگفت آوری در مبارزه با باکتری ها موثر است حتی انواع مقاوم شده به دارو ها؛ مثل MRSA و E. coli.(منبع: Hafidh, et.al)

عصاره و یا شربت کلم از نوشیدنی های مورد علاقه بیماران مراجع کننده به پزشکان و بیمارانی که دارای زخم های گوارشی هستند می باشد؛ به علت غنی بودن از لاکتیک اسید که کمک می کند میزان باکتری های طبیعی بدن را در حد نرمال نگه دارد.فعالیت هاي قهرمانانه ی کلم در اینجا تمام نمی شود. برگ های کلم برا قرن هاست برای درمان مستیتس (عفونت یا ورم پستانی) استفاده می شود که به صورت معمول براي مراقبت هاي از مادر استفاده می شود. بیماران برای این شیوه درمان می بایست برگ کلم را مستقیما بر روی پستان قرار دهند البته اگر می خواهند با این عفونت مبارزه کنند.(منبع:Banzer) این شیوه شاید یکم بد بو باشد ولی واقعا موثر است.

food-antibiotics-9

۳-پیاز

چه پخته و چه خام، پیاز ها برای افزودن طعم به خیلی از غذاهای مورد علاقه یمان خیلی محبوبیت دارند. پیشینه ی آن در مورد قابلیت های ضد باکتریایی قوی اش من را مجاب کرده است که آن را همراه غذایم در این فصل سرد و بیماری خیز مصرف کنم! مخصوصا اینکه برادرزاده ی یک سوپراستاری مثل سیر است، پیاز شامل ترکیبات گوگردی است که ثابت شده است که عفونت ها را از بین می برد حتی هنگام مبارزه با باکتری‌های مقاوم‌شده.(منبع:Quigley)

تحقیقات تاثیر پیاز مقابل باکتری های دهانی را آزمایش کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که آنها در کنترل باکتری ها مرتبط با بیماری های پریودنتال بسیار موثر بوده اند.(منبع:Kim) پس مقداری پیاز خام در ساندویچ‌تان بریزيد و آن را کامل بجويد. با این کار شما به خودتان در یک بازه طولانی مدت خدمت بزرگی کرده ايد.

food-antibiotics-10

۲-کره

کارخانه های تولیدی کره ما را مدام از یک طرف به طرف دیگری پاس می‌دهند. تنها در طول زندگی من، آنها من را یک بار از کره حیوانی به گیاهی و دوباره برعکس آن پاس دادند، بر اساس تحقیقات متفاوت و دیگر کاووش های پزشکی و با توجه به ریسک فاکتور های این محصولات و اينكه هر چند کره دارای بعضی مواد غذایی با ارزش است.( این نتیجه بدست آمده است که کره شامل ترکیباتی است که شما را از رشد تومور و سرطان مصون می دارد.) با این حال خیلی از برند های تولید کننده کرده زیر انتقادات صریح هستند به علت وجود آنتی بیوتیک های درون شیر آنها. و آن انتقادات را ممنون دار این قضیه هستند که کره از شیر گاوی درست شده است که قبل تر خواندیم که به آن آنتی بیوتیک داده می شود.(منبع:Hari)

food-antibiotics-11

۱-ادویه‌جات

مقداري از گرد از ادویه ها می تواند کاری فراتر از افزودن طعم به غذای شما بکند. آنها در واقع می توانند رشد میکروب ها را کم کنند.دانشمندان در دانشگاه Cornell به نتایجی دست یافتند از جمله فلفل شیرین و پونه کوهی(به خوبی پیاز و سیر) تمامی باکتری هایی که در ارتباط با آنها بودند را از بین بردند در حالی که آویشن، دارچین، زیره سیاه و ترخون حدود ۸۰ درصد از باکتری ها را از بین بردند.(منبع:Cornell Chronicle)

زردچوبه که یکی از افزودنی های مهم به ادویه کاری است، به طور گسترده به عنوان راک استار دنیای ادویه ها شناخته می شود. با تشکر از هم طعم جسورانه و هم خوصوصیت آنتی باکتریالی آن.(منبع:Turmeric for Health) این ادویه جذابیت خود را مدیون ماده ضروری کورکومین(curcumin) است که تحقیقات نشان داده است که در همه مراحل التیام زخم ها موثر است. اگر این ها کافی نیست پس بقیه خواصش را داشته باشید! کورکومین به عنوان ماده ضد سرطان، آنتی اکسیدان و ضد التهاب نیز شناخته می شود.(منبع:.Akbik et al) كار هايي بسیار چشمگیر تنها برای یک پودر زرد رنگ ساده.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید